REPRESIJA: Nakon što je naš list objavio da u Srbiji postoji cenzura i da vladajuća garnitura pritiska medije, „Telekom Srbija“ je prestao da se oglašava samo u Kuriru

BEOGRAD - Državna kompanija „Telekom Srbija“, koju vodi Predrag Ćulibrk, a kontroliše Vlada Srbije, prestala je 17. novembra da se oglašava u Kuriru, inače najtiražnijem dnevnom listu u zemlji. Stručnjaci su saglasni da je reč o politički dirigovanom potezu i pritisku na medije, a kako bi uskraćivanjem novca od oglasa naterali naš list da ne kritikuje vlast. Kurir je, podsetimo, najprodavaniji i najtiražniji list, sa najvećim učešćem na tržištu Srbije.

Oglasi su ukinuti samo nekoliko dana pošto je Kurir objavio da u Srbiji postoji cenzura i da ne želi više da trpi pritiske i ucenjivanje vlasti. „Telekom“ je jedan od najvećih oglašivača u medijima, pa je tako najpogodniji za ekonomske ucene i pritisak na medije kako bi se naterali da pišu onako kako odgovara vladajućoj garnituri.


Uređivačka politika

Zvanični podaci o oglašavanju govore da se „Telekom“ oglašava u svim dnevnim novinama, što je i bio slučaj do 17. novembra, ali posle toga oglasa nema samo u Kuriru. Takođe je zanimljivo da je u periodu od 1. novembra do 1. decembra najviše oglasa od svih novina dobio Informer, čak 16.

Slobodan Georgijev, novinar Balkanske novinarske istraživačke mreže (BIRN), kaže za Kurir da rad „Telekoma“ i drugih državnih preduzeća koja troše veliki novac za oglašavanje tradicionalno nije javan, a tim poslom upravljaju ljudi bliski vladajućoj stranci.
- Uskraćivanje oglasa je bez ikakve sumnje pritisak i pokušaj da se na medije utiče posredno - ukidanjem mogućnosti finansiranja, što bi trebalo da promeni uređivačku politiku - jasan je on.
telekom-srbija.jpg
Marina Lopičić 


Bez dileme

Georgijev ističe da se ovo ne dešava prvi put i da je potrebno objaviti ugovore koje mediji imaju s „Telekomom“ i drugim javnim preduzećima da bi se znalo kako je uopšte moguće jednostrano prekinuti saradnju ili, ako postoje samo ugovori s agencijama za prodaju oglasnog prostora, da se dobije objašnjenje kako se novac i reklame uopšte usmeravaju ka medijima.

I Branko Pavlović, ekonomista, nema dilemu da je reč o politički dirigovanom potezu „Telekoma“.
- To je naručena stvar da bi se izvršio pritisak u trenutku kada Kurir kritikuje premijera Aleksandra Vučića. Kada postanete kritični prema vlasti, onda prestaje i oglašavanje državnih kompanija - tvrdio on.

Uskraćivanje oglasa je, kako navodi, samo jedan od načina pritisaka. Drugi je neposredno kontrola države u upravljačkim odborima Politike i Novosti, a treći poruka RTS da plate dobijaju iz budžeta.

branko-pavlovic-ekonomista.jpg
Dado Đilas