Cena sirove nafte na svetskom tržištu je na istorijskom minimumu i nastavlja da pada, ali se u Srbiji pojeftinjenje goriva očekuje tek u martu i to za najviše tri dinara. Gotovo u svim zemljama u okruženju cene goriva padaju. Slovenci su juče korigovali cene, a apsolutni rekorder je BiH, gde se litar benzina odnedavno prodaje za 0,77 evrocenti.

U Srbiji, međutim, promena nema, iako je cena sirove nafte na svetskom tržištu u odnosu na početak godine sa 35,6 pala na 31,1 dolar po barelu. Osnovni razlog za to je, kako kaže Milan Rakić iz Udruženja naftaša Srbije, povećanje državnog zahvatanja.
goribo-benzin-pumpa-dizel-tecni-naftni-gas-poskupljenje.jpg
Thinkstock 


Nakon dodatnog pada cene nafte na svetskom tržištu, očekujemo da će narednih dana na to regaovati i naftne kompanije kod nas.

Potencijalni pad cena goriva neutralisan je povećanjem akcize. Problem je što državni nameti u maloprodajnoj ceni goriva učestvuju sa preko 50 odsto. Cena sirove nafte na svetskoj berzi čini tek jednu trećinu, a to znači da svako pojeftinjenje na svetskom tržištu može da se odrazi samo na taj manji deo. Zato se u Srbiji može očekivati pad cene za najviše tri dinara - objašnjava Rakić.

Nove cenovnike ne treba očekivati pre marta, jer se promene na svetskom tržištu kod nas osete sa odloženim dejstvom od 30 do 60 dana. U svetu se očekuje dalji pad cene nafte, posebno sa ulaskom nafte iz Irana, kojem su ukinute sankcije. Stručnjaci procenjuju da bi cena mogla da padne i na 20 dolara po barelu.

- U tom slučaju bi gorivo kod nas moglo da pojeftini i do deset dinara - kaže Rakić.
mali-zvornik.jpg
Beta 


Stanovnici pograničnih mesta u Srbiji gorivo kupuju u BiH jer razlika u ceni nije mala. Za 10 evra u Srbiji može da se kupi 9,5 litara benzina, a u Bosni čak 13 litara.

- Celom dužinom Drine sa naše strane gotovo da nema benzinske stanice. Ceo promet se prebacio preko granice. Problem će nastati ako krene šverc - kaže za Borisav Tatić iz Udruženja benzinskih stanica. U tom slučaju na gubitku će biti i država, koja preko akcize puni budžet. Zbog manjih prihoda od očekivanih država je i povećala akcize od 1. januara 2016.

- Smanjen je promet goriva i država je zbog toga prihodovala manje para. Način da nadomeste gubitak bio je povećanje akcize. Dodatni teret je i to što država na namet naplaćuje PDV. Zato nema prostora za veće pojeftinjenje - kaže za Nebojša Atanacković iz Unije poslodavaca.
Iz Ministarstva finansija, koje je nadležno za akcize, juče nije stigao odgovor na pitanje kada će i da li će se razmatrati smanjenje ovog državnog nameta.

(Blic)