Najnoviji izveštaj Saveta za borbu protiv korupcije pokazuje da oglašavanje i marketing mogu biti značajni kanali kojima država vrši snažan uticaj na uređivačku politiku medija.

U okviru panela o različitim načinima finansijskog uticaja državnih institucija na medije u Srbiji učesnici, među kojima su bili Miroslav Milićević i Miroslava Milenović, članovi Saveta za borbu protiv korupcije, Snježana Milivojević, profesorka Fakulteta političkih nauka, Jovanka Matić sa Instituta društvenih nauka i Saša Gajin iz Centra za unapređenje pravnih studija, saglasili su se da se, putem oglašavanja i marketinga, stvara zavisan odnos medija od vlasti, iz koga mediji izvlače finansijsku korist, a predstavnici vlasti dobijaju poslušne medije, ucenjene mogućnošću da ostanu bez sredstava od oglašavanja i marketinga.

Na taj način, kako su rekli, stvara se veza u kojoj vlast kontroliše medije, a ne mediji vlast, i dolazi do pojave cenzure i autocenzure.

Moderator ovog okruglog stola Svetlana Lukić istakla je da mnoge domaće, ali i međunarodne institucije i njihovi izveštaji pokazuju da je stanje u srpskim medijima drastično pogoršano.

"Stiče se utisak da mediji ne valjaju nikome, osim predsedniku Vlade, mada je i on ogorčen, doduše zbog drugih stvari. Naučio je politički korektan govor na mnoge teme, jedino kada govori o medijima podseća na svoju mladost, odnosno na vreme kada je bio ministar informisanja. Svedoci smo da u poslednjih godinu i po dana od strane premijera i ministara dolaze mnoge teške optužbe na račun rada novinara, ali je opšte poznata stvar da je aktuelna vlast mehanizme kontrole medija nasledila od prethodnih vlasti, uz dodatak pojačanog stepena autocenzure, kao posledice direktnog navođenja imena i prezimena pojedinih novinara i korišćenjem atributa "narušivača stabilnosti zemlje i lične bezbednosti predsednika Vlade" za sve one koji se kritički postave prema premijeru", navela je Lukićeva.

Sa njom je saglasna i članica Saveta za borbu protiv korupcije Miroslava Milenović koja je dodala da Izveštaj pomenutog Saveta, na uzorku od jedan odsto od celokupnog javnog sektora, pokazuje da je u protekle četiri godine na usluge marketinga i oglašavanja u medijima potrošeno minimum 60,9 miliona evra.

"Telekom i Srbijagas, iako su kažnjeni od strane Poverenika, i dalje tvrdoglavo odbijaju da dostave finansijske izveštaje. Ni Vlada Republike Srbije do dan-danas za period od 2011. do 2014. godine nam nije učinila dostupnim sva svoja trošenja", istakla je Milenovićeva.

Milica Jeremić