Zašto lokomotive Titovog voza nose oznaku 666?
Ove oznake za lokomotive Plavog voza su uvedene sa lokomotivama koje su u kompoziciju uključene 1978. godine
Plavi voz je muzejsko-turistički voz „Železnica Srbije“ koji je predstavljao specijalan voz luksuznog tipa korišćenog za potrebe nekadašnjeg predsednika SFR Jugoslavije Josipa Broza Tita, tokom njegove vladavine.
Voz je činio celinu kojom mu je omogućen rad i boravak i sve protokolarne obaveze tokom putovanja kako u zemlji tako i u inostranstvu, a imao je posebnu bezbednosnu zaštitu duž trase pruge kojom je saobraćao od strane armijskih i milicijskih snaga. ,
Enterijer je urađen u stilu art dekoa i posle više od pola veka izgled je ostao nepromenjen. Bio je u upotrebi od 1946. do 1980. godine.
Poslednji put je saobraćao kao specijalan voz 5. maja 1980. godine prilikom prenosa Titovog kovčega iz Ljubljane u Beograd. Od 2004. godine ovaj voz je prvi put otvoren za širu javnost, odnosno za domaće i strane turiste. Od tada plavi voz ima 30 do 40 tura godišnje.
Godine 1978, dizel-hidraulične lokomotive serije JŽ 761 su za potrebe plavog voza zamenile četiri nove dizel-električne lokomotive serije JŽ 666 (EMD JT22CW) proizvođača Dženeral Motors EMD (General Motors Electro-Motive Division), SAD. Imale su oznake:
001 — Dinara
002 — Kozara
003 — Sutjeska
004 — Neretva
Radi se o klasičnom numeraciji za potrebe ove firme gde prvo broj označava da li je lokomotiva dizel ili elektromotorna (6 ili 4). Drugi broj označava broj osovina koje ima lokomotiva. U slučaju Plavog voza - 6. A poslednji broj označava na koliko od tih osovima ima pogon - ponovo šest.
Pročitajte još na portalu Newsweek :
U TRENUCIMA KADA SE SUOČAVAMO SA NAJVEĆIM IZAZOVIMA, NAŠ ZADATAK JESTE DA NE DOZVOLIMO DA SRBIJA STANE Vučić: Daćemo sve od sebe da Srbija nastavi da ide napred