Profil nelegalnih šlep-servisa je uočljiv - gazda je milioner, firma poseduje od 10 do 15 kamiona, jedva tri zaposlena i nije u sistemu PDV

Kako nazvati firmu koja ima 10 kamiona, tri prijavljena radnika, nije u sistemu PDV, a vlasnik ima enormno bogatstvo? Odgovor je nelegalna privatna šlep-služba koja na prevarama duž Koridora 10, ali i ostalih saobraćajnica u Srbiji samo tokom letnje sezone zaradi i 100.000 evra!

Zbog takozvanih drumskih razbojnika koji varaju vozače, mahom strance, na srpskim putevima nedavno je održan i protest brojnih privatnih šlep-službi, a njihovim poslovanjem će se javnost, a i inspekcije verovatno više baviti u narednom periodu.

Dok legalni i nelegalni privatnici od države traže veći deo posla na auto-putevima, Predrag Đurđev, generalni sekretar Auto-moto saveza Srbije (AMSS), upozorava da bi to izazvalo još veći haos na Koridoru 10, jer problem divljih šlep-službi nije rešen.

Skretanje pažnje

Podsećamo, prošle nedelje je u Ruzveltovoj, ispred zgrade AMSS, protestovalo desetak predstavnika privatnih šlep-službi, međutim, na protestu nije iznet nijedan zvaničan zahtev, niti je javnost saznala ko je organizator protesta, pa je cilj ovog okupljanja, kako tvrde upućeni, bilo samo skretanje pažnje. Đurđev ističe da ne postoji nijedan vidljiv zakonski osnov da su šlep-službe koje su se nedavno okupile ispred AMSS u Ruzveltovoj oštećena strana.
- Tradiciju pružanja pomoći svima koje je na putevima u Srbiji zadesila neka nevolja AMSS neguje ceo vek. Stav AMSS je jasan i on glasi da nećemo dozvoliti da se neko lažno predstavlja u ime AMSS ili u ime naših partnera i na taj način dovodi u zabludu i pljačka domaće i inostrane vozače - kaže Đurđev i napominje da je AMSS u više navrata pokušao da ubedi sve privatnike koji su zainteresovani za pružanje usluge šlepa u Srbiji da uđu u legalne tokove, ali da je određena grupa njih to odbijala.
- AMSS ne protestuje, ne zanima nas niti imamo pravo da biramo ko će sve šlepovati po auto-putu. Ističem da je to kontekst u koji danima pojedini žele da nas ubace. Imamo ugovore s međunarodnim institucijama koje od nas traže da pružimo uslugu njihovom članu u našoj zemlji, a divlje šlep-službe lažnim predstavljanjem te iste članove dovode u zabludu i štete kako tim ljudima, tako i našoj zemlji - ukazuje generalni sekretar.

A porez?

On dodaje da takvim šlep-službama ne odgovara da se u Srbiji zavede red jer ucenama i naduvavanjem cena pljačkaju duž srpskih drumova.
- Naduvavaju se cene usluga šlepa i popravki. Na primer, kvar koji košta 80 evra oni naplate po 300 do 400 evra i ako nećete da platite, oni vam ne dozvoljavaju da priđete vozilu. Zar to nije ucena - naglašava Đurđev, koji poručuje da bi državni organi morali da se pozabave radom onih koji su protestom ukazivali da su oštećeni.
- Treba da provere koliko poreza plaćaju, da li su u PDV ili paušalu, kako je moguće da imaju pet ili šest zaposlenih, a poseduju 15 ili 20 registrovanih vozila u svom vlasništvu, kao i ko njima upravlja - zaključuje Đurđev.

Milan Vujanić
JAČE KONTROLE

Milan Vujanić, profesor Saobraćajnog fakulteta u Beogradu, kaže da je najbolji način da se zaustave drumski pirati jača kontrola.
- Bilo bi dobro kad bi se pojačale kontrole. To je vrlo lako uraditi na naplatnim rampama, jer ako neki šlepač više puta u toku dana prolazi preko iste rampe, onda je to prilično jasan znak da nije reč o poštenom poslu. Osim toga, postavlja se i pitanje šta će šlep-službe na auto-putu. Iz iskustva vam mogu reći da kad mi je pukla guma, u roku od samo nekoliko minuta pojavili su se šlepači da mi ponude svoje usluge po dvostruko većoj ceni - kaže profesor Vujanić.

ALARMANTNO Korumpirani saobraćajci dojavljuju gde su nesreće
PREVARANTI GASE I OTVARAJU FIRME KAO LAMPICE NA JELKI


Pored drumskih razbojnika koji ordiniraju na „svom parčetu Koridora“ u celu prevaru su, kako se sumnja, uključeni i korumpirani lokalni saobraćajni policajac, ali navodno i inspektori Ministarstva saobraćaja, koji dozvoljavaju divljem šlep-prevozniku da od početka do kraja realizuje svoj plan.

Njihova uključenost se otkriva u slučajevima kad drumski razbojnici nisu sami izazvali kvar kod vozača kog planiraju da opljačkaju, već im lokalni policajac za nagradu dojavljuje gde se nesreća desila kako bi divlja šlep-služba izašla na lice mesta pre regularnih firmi. Dešava se čak i da šlepovanje nude besplatno samo kako bi se domogli svog servisa i tamo naplatili ogromne sume novca, daleko veće od vrednosti intervencije.

Čak i da dobije nekakav račun uz obećanje da će sve naplatiti kad se vrati u svoju zemlju od svog matičnog auto-moto kluba, takvi računi su bezvredni i vozač ostaje prevaren. Bilo je slučajeva da se strancima oduzima pasoš dok ne daju sav novac!

Prevarantske šlep-službe brzo nastaju i nestaju, kako bi se izbeglo njihovo stavljanje na crnu listu nemačkog auto-kluba ADAC.
- Njihove firme su često u blokadi, a onda se ubrzo otvara nova firma sa drugim imenima i adresama i tako se ide u akciju sve dok ih ADAC ne stavi na crnu listu - navodi izvor Kurira iz Ministarstva unutrašnjih poslova. Podsetimo, nemački ADAC je upozorio svoje članove da postoje lica koja se lažno predstavljaju, nose obeležja ADAC i nude uslugu, a zapravo su prevaranti.

Činjenice
ŠTA SVE RADI DRUMSKA MAFIJA

- buše žicom hladnjak motora i seku creva dok vozači spavaju na parkingu

- hrane pse na auto-putu, koji posle po navici odlaze na isto mesto po hranu i na taj način izazivaju nezgode

- prosipaju ulje ispod auta dok je auto parkiran; vozači misle da je auto pokvaren, pa ih lažne šlep službe ucenjuju za popravku

- uključuje ometače signala kako vozač ne bi mogao da pozove pomoć, a zatim lažna šlep-služba stiže na lice mesta i nudi svoje usluge