BEOGRAD - Deca romske nacionalnosti i deca sa invaliditetom najviše su izložena diskriminaciji i to uglavnom u oblasti obrazovanja i vaspitanja, izjavila je danas poverenica za zaštitu ravnopravnosti Brankica Janković.

Ona je na međunarodnoj konferenciji o pravima deteta rekla da je to pre svega zbog nepreduzimanja adekvatnih preventivnih mera ili izostanka pravovremene reakcije nadležnih institucija.

"Na osnovu dosadašnjeg rada u postupcima po pritužbama i kroz saradnju sa svim organizacijama i institucijama koje se na razlličite načine bave zaštitom deteta, kao i podacima iz različitih relevantnih izveštaja, mogli bismo zaključiti da su diskriminaciji najčešće izložena deca romske nacionalnosti i sa smetnjama u razvoju i invaliditetom i to uglavnom u predškolskim ustanovama i školama", rekla je Janković.

Prema njenim rečima, trećina pritužbi pristiglih Povereniku za zaštitu ravnopravnosti prošle godine koje su podnete na osnovu starosnog doba odnose se na diskriminaciju dece i najviše ih je i očekivano u oblasti obrazovanja i vaspitanja, jer to je prostor gde deca učestvuju u javnom životu."Uprkos velikim pomacima koji su učinjeni u poslednje vreme u rešavanju problema i poboljšanju položaja ugroženih grupa dece i dalje imamo izražena dva problema - segregaciju romske dece u školama i neku vrstu nerazumevanja i otpora prema inkluzivnom obrazovanju", rekla je Janković.

Segregacija romske dece u školama se javlja pre svega u formi odvojenih odeljenja iz čitavih škola, rekla je Jankovići dodala da je u poslednjih mesec dana zbog toga intervinisala, i to u predškolskoj ustanovi u Beočinu i školi u Zemunu.Prema njenim rečima, drugi problem je i dalje neka vrsta nerazumevanja i otpor prema inkluzivnom obrazovanju iz različitih razloga.

"I dalje nedostaje podrška koja je neophodna za aktivno uključivanje dece sa smetnjama u razvoju i različitim oblicima invaliditeta jer nedostaju brojne usluge koje bi omogućile da se u punom kapacitetu razvije najbolji sistem inkluzivnog obrazovanja", kaže Janković.

Kako je navela, radi se o uslugama prevoza dece do škola i angažovanja ličnog pratioca, te nedostatka pedagoških asistenata.Prema njenim rečima, to su problemi nastali uglavnom zbog sistema finansiranja, jer se radi o uslugama koje su poslednjim izmenama zakona prebačene na lokalnu samoupravu.