BEOGRAD - Vlada Srbije imaće od 15. oktobra novi portal, izrađen po ugledu na francuski, a koji inače spada u pet najuspešnijih u svetu i među tri u Evropi, najavio je danas direktor Direkcije za elektronsku upravu u Ministarstvu državne uprave Dušan Stojanović.

On je zajedno s britanskim ambasadorom Denisom Kifom otvorio regionalnu konferenciju o trendovima u telekomunikacijama i medijima "Digital 2016" i tom je prilikom ocenio da u digitalnoj transformaciji u državi sve ide po planu, te ocenio da država tačno zna gde želi da bude.

Glavni cilj digitalne transformacije, kako je rekao, jeste da javnu upravu preokrenemo u moderan sistem, okrenut krajnjim korisnicima, a to su građani. "Znamo šta treba da radimo. Vlada Srbije je prisutna na Tviteru, Fejsbuku i drugim društvenim mrežama, ministri, premijer i predsednik komuniciraju tim putem sa građanima. Znamo da kanali za socijalnu mrežu daju najbolji fidbek", rekao je Stojanović na konferenciji.

U njegovoj direkciji, dodao je, bave se analizama obrade podataka, uz napomenu da će to u budućnosti biti deficitarno zanimanje, a da je država zagovornik javnog klauda (cloud), mada i privatni donosi dosta toga.Ciljevi procesa digitalne transformacije su, između ostalog, povećanje efikasnosti i transparetnosti, privlačenje novih investicija, transformacija servisa javne uprave, kao i veće poverenje građana, naveo je Stojanović i dodao da je Srbija, kad je reč o e-upravi, skočila sa 69. na 39. mesto na listi Ujedinjenih nacija, a apsolutni je lider u regionu.

Kao jednu od novina, a koja će građanima omogućiti da lakše ispune svoje administrativne obaveze, najavio je mogućnost plaćanja platnim karticima na portalu e-uprave od 24. decembra, što podrazumeva pre svega da će građani moći tako da plate, na primer, prekršajne kazne. Za šest do sedam meseci, kako je rekao, očekuje se da zaposleni na šalterima imaju na raspolaganju sve potrebne podatke o građanima, dok su u drugoj fazi očekuje uvođenje podataka iz APR.

"Prva usluga obavljena preko e-uprave kojom je pobeđen šalter bila je upis dece u vrtić", rekao je on dodajući da će do kraja godine građani moći tako da obave i sve što je potrebno da bi dobili elektronske zdravstvene knjižice. Takođe, naveo je da se prilikom prijave deteta po rođenju preko portala e-uprave sada "preskače" devet šaltera i zaobilazi 11 papira.

Kif, jedan od ambasadora koji su najaktivniji na društvenim mrežama, rekao je da je onlajn diplomatija samo nov, efikasniji način za obavljanje diplomatskih dužnosti, ali da suština ostaje ista. Podsetivši na razvoj upotrebe digitalne tehnologije od vremena kada je premijer Britanijie lord Palmerston primio prvi telegram do danas, on je naveo da se glavna preporuka u programu vlade do 2020. godine tiče upravo onlajn diplomatije.


"Obaveza službenika je da prilagodi informacije koje pruža potrebama građanima, i vremenu u kojem živimo", rekao je Kif. U tom kontekstu, on je naveo da je Forin ofis bio tokom protekle godine bio suočen sa više kriznih situacija, koje su na test stavile agilnost koznularne mreže, i naveo podatak da je obrađeno 86 milijardi konzularnih slučajeva, od kojih su mnogi imali i onlajn dimenzije.

U sve to je uključena i ambasada Britanije u Srbiji, rekao je Kif podsetivši da zaposleni u Forin Ofisu koriste društvene mreže. Kao zanimljivost on je naveo da Tviter nalog ima i službeni mačak Forin ofisa Palmerston, i, kako kaže Kif, uspešno ga koristi, a da je sada po ugledu na njega službene mačke i u drugim ministarstvima uspešno koriste tu društvenu mrežu.