BEOGRAD - Sadašnji osmaci mogli bi da budu prva generacija koja će kroz nekoliko godina polagati novu veliku maturu, ukoliko se koncept i program ispita usvoje do kraja ove školske godine, a taj posao je poveren radnoj grupi koja je nedavno konstituisana.

Predsednica radne grupe, Dragica Pavlović Babić, objašnjava da je još rano govoriti o konkretnim rešenjima kada je reč o konceptu i programu mature, ali da bi to, načelno, bio maturski ispit koji bi se sastojao iz određenog broja pojedinačnih ispita.

Kroz rad grupe, biće postignut dogovor šta je ono što je iz srednjoškolskog gradiva neophodno da je učenik savladao, da bi se smatralo da je uspešno okončao svoje obrazovanje.

prijemni-ispit-mladi-upis-fakultet.jpg
Nebojša Mandić/Ilustracija 

Na pitanje koliko bi predmeta, i kojih, obuhvatao budući maturski ispit, Pavlović Babić je istakla da to nije poznato, te da je to možda i prva tačka dnevnog reda radne grupe – da odluči o tome koliko će to biti ispita, kojih, kao i koji nivo znanja se očekuje od učenika.

Prema njenim rečima, važno je da svi učenici u Srbiji polažu maturu pod istim uslovima, da im ispit bude dostupan i da se održava u njihovim srednjim školama.

Radna grupa će razmatrati i načine na koje je maturski ispit koncipiran u drugim zemljama u svetu i regionu, a Pavlović Babić kaže da je važno da možemo da učimo iz iskustava drugih, tako da odmah pronalazimo rešenja koja su dovoljno kvalitetna, ali i realistična.

Takođe, i da to budu rešenja koja će moći da garantuju da će učenici koji polažu različite predmete, u zavisnosti od obrazovnog profila koji su završili u srednjoj školi, imati iste uslove pod kojima polažu. Razmatramo druge modele da bismo učili na iskustvima drugih i da bismo mogli da predvidimo neke posledice i da ih izbegnemo. A to i jeste posao radne grupe, da radi pametno, rekla je Pavlović Babić.

filozofski-fakultet-upis.jpg
Nebojsa Mandic 

Da li će biti presudna za upis na fakultet?

Još nije utvrđeno da li će se velika matura i koliko vrednovati pri upisu na fakultet, što je još jedan od zadataka Radne grupe. Ideja je da se poveća pravednost ispita i dostupnost visokog obrazovanja ukoliko bismo imali objedninjenu formu, dakle, da završni ispit za kraj srednje škole ujedno bude, ili bar jednim delom, ulazni ispit za univerzitete, navela je sagovornica.

Radna grupa imala je svoj prvi sastanak, a rok da završi posao koji joj je poveren je početak maja naredne godine. Prvi koji bi mogli da polažu taj ispit, ukoliko se koncept i program usvoje do kraja ove školske godine bili bi sadašnji osmaci. Stav je da učenici koji upisuju srednju školu od početka moraju da budu obavešteni o uslovima školovanja i završetka.

U međuvremenu, ideje i rešenja koja se planiraju za taj maturski ispit mogu da se probaju bez posledica po učenike, koji neće imati težinu izraženu u oceni ili upisnom kritererijumu za fakultete, objasnila je Pavlović Babić.
Upitana da li će posao biti gotov do maja 2017, ona je kazala da je nezahvalno davati prognoze, ali da ima uslova da se to dovrši tokom ove školske godine.

Inače, u radnoj grupi su predstavnici svih profesionalnih grupa i institucija kojih se tiče ovo važno pitanje tiče, kako bi se napravio model koji odgovara učenicicma, budućim studentima.