ŠTA ĐACI U EU UČE O NAMA: Šta u njihovim udžbenicima piše o Miloševiću, ratu u Bosni...
ZAGREB - Na pitanja ko je bio agresor, a ko žrtva u ratovima u bivšoj Jugoslaviji, učenici širom Evrope neće dobiti jednoznačne odgovore, pokazala je analiza udžbenika u Finskoj, Italiji i Nemačkoj, kojima je zajednički naglasak na posledicama nacionalizma.
Zagrebački list primećuje da su se autori udžbenika suzdržavali da označe "agresorskim" bilo koji narod ili sistem u regionu, a pojam Domovinski rat se i ne spominje.
Primeri udžbenika iz Finske, Italije i Nemačke, kao i objašnjenja profesora istorije iz tamošnjih srednjih škola pokazuju kako se ratovi pominju tek u kontekstu širih istorijskih događanja tog doba."Jugoslavija je pod Titom predstavljena kao uspešna država 'trećeg puta', dok su ratovi na Balkanu učenicima prikazani kao deo secesionističkih događanja u istočnoj i jugoistočnoj Evropi nakon 1990", kaže profesorka Sirka Ahonen sa Univerziteta u Helsinkiju, koja je učestvovala u profilisanju programa iz istorije.
Ona dodaje da se posebna pažnja posvećuje nacionalizmu, a da se raspravlja i o tome kako međunarodna zajednica nije imala adekvatan odgovor na ratove. Po istoj paradigmi taj deo istorije obrađen je u školama u Nemačkoj, tačnije u Bavarskoj, navodi profesor istorije i šef Odeljenja za obrazovne politike Društva učitelja Fric Šafer.
"Ne idemo u detalje. Eventualno ako je u razredu učenik iz Hrvatske ili BiH, ispričaće svoju priču", rekao je Šafer. Prema njegovim rečima, ratovi u Jugoslaviji se prikazuju u bloku u kojem se obrađuje kraj Hladnog rata, a odgovornost za zločine učenik treba da shvati u kontekstu porasta nacionalizma sa svih strana.
Italijanski srednjoškolci u svojim udžbenicima čitaju kako su ratna delovanja u Hrvatskoj opravdana postojanjem značajne srpske manjine, ali da su uz regularnu vojsku (JNA) u njima učestvovale paravojne srpske jedinice, koje su više puta počinile gnusne zločine protiv Hrvata.
"Hrvatska je, ipak brzo stvorila vojsku i počela da vraća teritoriju. Kad su hrvatska snage došle do teritorija koje su nastanjivali Srbi, počinili su i etnicko čišćenje, proteravši Srbe, stoji u udžbeniku. Na to profesor iz Toskane, Andrea Nardi ocenjuje da nije reč o relativizaciji zločinca i žrtve, već da učenici usvoje "tendencije kao što je etnički mozaik, kakva je bila Jugoslavija i šta se događa kad takva zajednica propadne ili kad poraste nacionalizam".
Za razliku od Hrvatske, rat u Bosni i Hercegovini detaljnije se obrađuje u svim državama. Tako srednja škola "Jacek Kuron" iz Varšave svake godine vodi učenike trećeg razreda u Sarajevo.U italijanskim udžbenicima navedeno je da se kroz medije Srbi u ratu u BiH portretiraju kao agresori, muslimani kao žrtve, dok su Hrvati neutralni.
"Slobodan Milošević se pak spominje u kontekstu stvaranja Međunarodnog suda za ratne zločine na području bivše Jugoslavije", naveo je Večernji list i dodao da pored fotografije Miloševića piše da je "optužen za zločine protiv čovečnosti, ali da je pre izricanja presude umro".
(Večernji list)
NIMALO SE NISMO UPLAŠILI SILEDŽIJA, NE DAMO IM SRBIJU! Vučić se obratio građanima: Srbiju im nećemo dati nizašta na svetu, jer Srbiju volimo više od svega