BEOGRAD - Pred sudovima je veliki broj slučajeva u kojima su vlasnici automobila tuženi nakon prodaje kola jer se nisu odjavili sa evidencije MUP, upozorava direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja Damir Okanović.

Kako navodi Okanović, mnogo je postupaka pred sudom gde je ljude, koji su zaista prodali automobil, tužio Parking servis, osiguravajuća društva, treća lica, samo zbog toga što se zvanično u evidenciji MUP vode kao vlasnici.

"Vode se kao vlasnici iako vlasnici po slovu zakona nisu, a da li će oni uspeti u tim postupcima ili ne, to je pitanje, ali u svakom slučaju, sve te muke, glavobolje, ne bi imali da su odmah po otuđenju overili odgovarajući ugovor", rekao je Okanović.

tocak-automobil.jpg
Foto: AP/Ilustracija

Kaže da se mnogi koji prodaju motorno vozilo, ne odluče odmah da overe ugovor o kupoprodaji u opštini ili kod notara, već obično, na molbu kupca odlože to na neki vremenski period i stvar rešavaju tako što daju punomoć za upravljanje, prenos i prodaju vozila kupcu.

Ipak, to u praksi može stvoriti velike probleme, naglašava Okanović i objašnjava da, ukoliko je osoba i dalje registrovana kao vlasnik u evidenciji MUP-a, može da se suoči sa time da dobije od privatnog izvršioca nalog da uplati određeni novčani iznos i neće joj u tom trenutku puno pomoći to što zaista i nije vlasnik, već će protiv nje ići postupak izvršenja i moraće da plati.

"Prvo se može imati problem sa neplaćenim parking kartama, a sistem prinudnog izvršenja, odnosno naplate parking karata prilično je automatizovan i neće biti od značaja što zaista niste vlasnik, već će privatni izvršilac sprovesti protiv vas postupak izvršenja uz, ili protiv vaše volje, bez obzira na činjenicu što ste vozilo faktički prodali", rekao je Okanović.

damir-okanovic.jpg
Foto: Dragana Udovicic

Takođe, kako naglašava, problem može biti i što u poslednje vreme ima sve više kamera za automatski video nadzor prekršaja i ukoliko vozilom koje je prodato, a nije sklopljen kupoprodajni ugovor, bude učinjen takav prekršaj, može se prekršajno odgovarati. Okanović ističe da je možda najveći problem ukoliko neko vozilom koje se i dalje vodi u MUP-u kao da je prethodnog vlasnika, izazove saobraćajnu nezgodu, napusti lice mesta, pobegne, ili ima nedozvoljenu količinu alkohola u krvi. Osiguravajuće društvo, koje plati kompletnu štetu koja može biti višemilionska, zahtevaće tu štetu od onog ko je upravljao vozilom, ali i od zvaničnog vlasnika vozila.

"To je zato što naši propisi obavezuju vlasnika da odgovara za štetu koja je nastala, bez obzira na to da li vlasnik ima veze sa štetnom radnjom ili ne. Sve u svemu, mnogo glavobolje i mnogo problema možete imati ukoliko odmah po otudjenju vozila ne overite odgovarajući ugovor u opštini ili kod notara i time imate jasan dokaz da ste vozilo otudjili i imate tačno taj datum", podvukao je Okanović.

polovni-automobili-auto-pijaca-automobil-auto.jpg
Foto: Zorana Jevtic

Prema saznanjima Komiteta, oko 50 odsto prodavaca se odluči da ne izvrši odmah zaključenje ugovora i overu u opštini i to se obično čini na molbu kupaca, kako bi oni uštedeli nešto i kako bi se odložilo plaćanje poreza, s tim što je kod nas, porez na prenos vlasništva nad motornim vozilom 2,5 odsto od kataloške vrednosti vozila. Petar Stakić sa portala Polovni automobili kaže da je kupoprodajni ugovor veoma bitan i da je upravo zato na njegovom sajtu stavljen primer tog ugovora, da svako ko nije vičan pravu može da ga preuzme i prilagodi svojoj situaciji, ali da su osnovne odredbe tu.

"U njemu se nalaze najbitnije stavke, poput stanja automobila, uslova plaćanja, dogovora", rekao je Stakić i dodao da je porez na prenos vlasništva nad motornim vozilom 2,5 odsto od kataloške vrednosti vozila. Kako je istakao, AMSS ažurira i revidira katalog svakih nekoliko meseci, "tu može da bude nekih poboljšanja", ali smatra da cene u tom katalogu nisu nerealne. Stakić smatra da ljudi koji izbegavaju da naprave kupoprodajni ugovor, to verovatno rade zbog poreza, ali naglašava da, s druge strane, zato nemaju nikakvu pravnu zaštitu i ako ih neko na neki način prevari, neće moći da pokažu da su kupili auto.

BONUS VIDEO:

BEOGRAĐANI VOLE BMW, A ŠUMADINCI MAZDU: Ovo su najtraženiji polovnjaci u Srbiji