PROBLEM SRPSKIH POTROŠAČA: Kako da stanemo na put NASRTLJIVIM trgovcima koji nas zovu TELEFONOM
Medicinski preparati, prekrivači, jastuci, časopisi, pa kojekakve besplatne večere i promocije proizvoda, najčešće su teme nasrtljivih prodavaca koji telefonom nude svoje proizvode "srećnicima".
Retko odustaju i kada im se lepo kaže - "Hvala, ne treba".
U Hrvatskoj se, nedavnim uvođenjem registra "Ne zovi", "napastima" s telefonske žice konačno stalo na put.
Njihova regulatorna agencija za mrežne delatnosti (HAKOM) omogućila je svakome ko ima ovakav problem da se prijavi u registar i - zauvek blokira pozive ovih trgovaca.
Međutim, u našem Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacije kažu da bi uspostavljanje registra na osnovu hrvatskog modela mogao i kod nas da zaživi - ali tek ukoliko u narednom periodu značajno poraste broj prigovora potrošača na ovu vrstu uznemiravanja.
- Prema podacima iz izveštaja o radu Nacionalnog registra potrošačkih prigovora, tokom prošle godine ukupno je bilo 33 prigovora potrošača zbog nasrtljive poslovne prakse, odnosno 0,2 odsto u odnosu na ukupan broj podnetih prigovora - kažu u Ministarstvu.
- Uznemiravanje potrošača telefonskim putem radi prodaje robe i usluga predstavlja nepoštenu, odnosno nasrtljivu poslovnu praksu, koja je po Zakonu o zaštiti potrošača zabranjena i prekršajno sankcionisana novčanom kaznom od 300.000 do dva miliona dinara.
Pitanje je, međutim, zašto su takvim trgovcima naši fiksni telefoni "na izvol'te", popisani i dostupni u štampanim "belim stranama", ali i preko interneta. Neretko se dešava da takve neželjene pozive primimo i po nekoliko puta dnevno, pa i u večernjim satima.
Građani nisu dovoljno upućeni u to kome bi mogli da se žale, a i nemaju vremena da se time bave.
Jednostavnije bi bilo da postoji način da se jednim potezom, kao u Hrvatskoj, posle prvog neželjenog poziva, naš fiksni telefon "izbriše".
Idealna "lovina" napadnih trgovaca su stariji sugrađani, koje je lakše izmanipulisati da se odluče na kupovinu, a onda kada se predomisle ne znaju šta da rade.
- Nuđenje robe i usluga putem telefona je oblik prodaje na daljinu, i svako obraćanje trgovca potrošaču telefonom ne predstavlja nasrtljivu poslovnu praksu, već je zakon predvideo određene kriterijume za to - kažu zaposleni u sektoru za zaštitu potrošača ovog ministarstva.
- Nasrtljivom poslovnom praksom smatra se kada trgovac uznemiravanjem, prinudom, uključujući fizičku prinudu ili nedozvoljeni uticaj, narušava ili preti da naruši slobodu izbora potrošača i navodi ga da donese ekonomsku odluku o kupovini koju inače ne bi doneo.
Višestruko obraćanje potrošaču telefonom ili drugim sredstvima komunikacije na daljinu, kako kažu, protivno njegovoj volji, oblik je poslovne prakse koji se smatra nasrtljivom poslovnom praksom.
Kako u Pokretu potrošača Srbije kažu, građane savetuju da je njihovo zakonsko pravo da u roku od 14 dana od momenta sklapanja kupoprodajnog ugovora, taj ugovor mogu da otkažu, bez plaćanja proizvoda i bez obrazloženja. Otkazivanje ugovora moguće je i posle 14 dana, ali je kupac u tom slučaju u obavezi da navede razloge.
- Bilo bi dobro da se hrvatski model primeni i kod nas, ali je ovde, pre svega, problem u neujedinjenosti pokreta potrošača i njihov sve manji broj - kažu iz Pokreta potrošača Srbije.
- Po zakonu bi svaka opština trebalo da ima po jedan pokret za zaštitu potrošača, a u Srbiji ih ukupno ima 26. Situacija je, doduše, ranije bila mnogo lošija. Tada smo imali mnogo više prijava zbog nasrtljivih telefonskih trgovaca, ali su izmene Zakona o zaštiti potrošača i veća ograničenja u toj oblasti ipak popravili situaciju. Od političke volje, međutim, zavisi da li će biti uvedeni novi propisi koji bi bolje zaštitili potrošače.
Pozovite tržišni inspekciju!
- Potrošači treba odmah da pozovu tržišnu inspekciju i prijave problem ukoliko se trgovac ne obazire na prvu opomenu potrošača - kaže pravnica iz Asocijacije potrošača Srbije.
- Tržišna inspekcija je za to nadležna, a prekršajne kazne su od 300.000 do dva miliona dinara. Svako u svom gradu ima tržišnu inspekciju kojoj može da se javi i požali na nastrljive prodavce. Osim toga, mogu da pošalju pritužbu i mejlom ili telefonom, a svi kontakti se nalaze na sajtu Ministarstva trgovine www.mtt.gov.rs. Broj telefona za Beograd je 011 2699 610, Novi Sad 021 421 824, Niš 018 515 522, Kragujevac 335 211.
Zainteresovani će na sajtu pronaći spisak telefona za još 19 gradova.
POGLEDAJTE BONUS VIDEO:
(Večernje novosti)
VUČIĆ SE OBRATIO JAVNOSTI NAKON NESREĆE U NOVOM SADU: Srbiju je zadesila velika tragedija, zahtevam političku i krivičnu odgovornost da se više nikada ne ponovi