PAD SRPSKE ČELIČNE PTICE: Na supergalebu srpski piloti šire krila već 33 godine
BEOGRAD - Školsko-borbeni mlazni avion supergaleb G-4, koji se danas srušio u okolini Šapca, poslednji je serijski proizvodjenji avion jugoslovenske avio industrije i u naoružanju se nalazi 33 godine.
Za jugoslovensko vazduhoplovstvo proizvedeno je ukupno 85 aviona G-4 a pre današnjeg udesa poslednja katastrofa sa tim tipom aviona dogodila se u septembru 2008. godine, kada je na trenažnom letu na aerodromu Batajnica poginuo potpukovnik Ištvan Kanas (43).
Prethodna katastrofa srpskog vojnog vazduhoplovstva dogodila se 13. marta 2015. godine, kada se srušio transportni helikopter Mi-17, u kojem je poginulo sedam ljudi.
Supergaleb je razvijen u Vazduhoplovno-tehničkom institutu u Žarkovu a prvi prototip aviona poleteo je 18. jula 1978. godine. Serijska proizvodnja počela je 1983. godine a uvodjenje u operativnu upotrebu počelo je naredne godine.
Avion se pokreće britanskim motorom "rols-rojs vajper" i razvija maksimalnu brzinu od 910 kilometara na sat. Od naoružanja nosi dvocevni top GŠ-23, kalibra 23 milimetara, i nešto manje od dve tone bombi i raketa.
U Vojsci Srbije G-4 se koristi u 252. školsko-trenažnoj avijacijskoj eskadrili u Batajnici, 241. lovačko-bombarderskoj eskadrili u Kraljevu i u Sektoru za letna ispitivanja.
Šest aviona G-4 Supergaleb kupila je početkom 1990-ih godina tadašnja Burma, a ti avioni su korišćeni u Ratnom vazduhoplovstvu Republike Srpske i u Crnoj Gori.
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)