Tokom završnih borbi u BiH septembra, snage Hrvatske vojske ( HV) sadejstvovale su sa jedinicama ABiH i HVO protiv Vojske Republike Srpske (VRS). U tim borbama hrvatske snage su upotrebljavale transportni helikopter Mi -8MTV -1 i borbeni Mil MI -24V, ali veoma kratko pošto se jedan srušio, hrvatski pilot koji je upravljao letelicom zapravo tvrdi da je oboren.

Dana 8. septembra 1995, iz Glamoča prema Šipovu na zadatak uništenja oklopnih ciljeva VRS poletela su dva hrvatska borbena helikoptera Mi -24V. Vođa para je bio pilot Dražen Šćuri, koji je kasnije postao general HV i bio komandant RV i PVO HV, a vođa drugog helikoptera bio je pilot Vlaho Marić. Tokom tog leta došlo je do gubitka Marićevog helikoptera, koji je imao evidencijski broj H -309.

Postoje tri verzije kako je došlo do pada helikoptera, a sve su opisane u knjizi Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015, autora Danka Borojevića, Dragog Ivića i Željka Ubovića.

Prema prvoj koju navode autori tokom leta izvedenog 8. septembra helikopter Mi -24 V oznake H -309 zapeo je za žice dalekovoda i srušio se.

helikoptermi24h309obaranje-bosna.jpg
Foto: MORHarhiva

FOTO: Ministarstvo odbrane Hrvatske ( MORH) Arhivska fotografija

Prema drugoj verziji do pada letelice, došlo je zbog greške u pilotiranju vođe para. Vlaho je prema opisima autora knjige bio pratilac u desnom stepenu, a vođa Šćuri je povukao zaokret desno gore. Vlaho da bi ostao u stepenu toliko je smanjio brzinu da je na kraju doživeo slom uzgona.

Međutim pojavila se i treća verzija kako je došlo do pada helikoptera H -309, a nju zastupa pilot Vlaho Marić koji je svoju verziju priče obaranja helikoptera izneo za dubrovački "Dulist" 13.09.2012., a koji su autori citirali skoro u celosti i izvornom svedočenju..

pvo-rs.jpg
Foto: Printscreen YouTube

FOTO: Printscreen Youtube

"Operirali smo od Livna do Jajca. Krenuli smo na zadatak u središnjoj Bosni prema Šipovu, dva helikoptera, osam kilometara u srpskom teritoriju. U jednom ja, u drugom zapovjednik Zrakoplovstva. Trebali smo naći neke tenkove i " rokat" po njima. Došli smo na borbeni kurs, kad je došlo do udara u zadnji dio našeg helikoptera. Nisam vidio otkud je projektil stigao, helikopter se izokrenuo, ispod nas je bio kanjon. Probao sam ga izvući, ali nije išlo. Doveo sam ga u vodoravan položaj, udarili smo o tlo i otklizali nekih stotinu metara. Lomljava, krš, bez eksplozije, a bili smo puni oružja i goriva. izašli smo van, prekrstili se i " bježi doma". Otrčali smo na jednu livadu kako bi drugi helikopter sletio po nas. Međutim, on je napravio dva, tri kruga oko nas i ostavio nas tamo. Osam kilometara smo pješačili. Vidio sam zapovjednika kasnije u stožeru. Rekao sam mu: Idiote jedan, već bi bilo vrijeme da počeneš razmišljati o svojim postupcima! miči mi se s očiju! A bio mi je kućni prijatelj... Treba ti 30 sekundi da shvatiš s kim imaš posla, tko vrijedi, a tko ne.. opisano je svedočenje pilota Vlahe Marića za Dulist u knjizi Vazduhoplovne snage bivših republika SFRJ 1992-2015.

pvo-rs.jpg
Foto: Printscreen YouTube

FOTO: Printscreen Youtube

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

(KURIR TV) BANJALUKO, BOG TE VIDEO: Pesmom Pukni zoro proslavili Dan Republike Srpske!


(Andrej Mlakar)