OTKRIVAMO NAJVEĆU TAJNU DINASTIJE OBRENOVIĆ: Usred Beograda propada portret misterioznog srpskog princa!
Velimir Teodorović prilično je misteriozna ličnost srpske istorije. Reč je velikom srpskom dobrotvoru, ktitoru mnogobrojnih udruženja i čoveku koji je sav svoj imetak zaveštao otadžbini, ali čak i ovo je samo deo priče! Jer... Velimir Teodorović je jedini sin i naslednik tragično ubijenog kneza Mihaila Obrenovića. Zato je vest od pre nekoliko godina da je pronađen jedini ikada urađeni portret ovog čoveka bila od neverovatnog značaja za srpsku kulturu i istoriju! Od tada međutim, čitavu priču prekrio je zaborav i, tako karakteristično za naše institucije – nemar.
Današnji vlasnik portreta Velimira Teodorovića je poznati beogradski advokat Veselin Cerović. Inače rad najboljeg srpskog portretiste Steve Todorovića i tom prilikom saznala deo neverovatnog putešestvija ovog dela.
Kao advokat imam kontakt sa raznim ljudima i jedna gospođa me je zamolila da joj sačinim testament. Otišao sam kod nje i video portret koji me je fascinirao. Ja sam pitao da li je to Mihailo jer je to bio moj prvi utisak. Ona je rekla: "Ne, to je njegov sin Velimir!“ – počinje priču za Dnevno.rs Veselin Cerović i dodaje da mu je starica ispričala da je njen čukundeda bio ministar u vladi Obrenovića i da je portret kupio od potomaka Petrije, sestre Mihaila Obrenovića, koja je živela u Rumuniji.
Steva Todorović bio je jedan od vodećih nosilaca srpskog romantizma. Slikar je bio veoma odan dinastiji Obrenović i radio je kao učitelj i mentor mladog Velimira Teodorovića kojeg je, mnogi istoričari veruju, knez Mihailo spremao za svog naslednika.
U svojoj autobiografiji Todorović je naveo da je naslikao portret koji po opisu odgovara onom koji se danas nalazi u posedu advokata Cerovića. Rađen je oko 1869. u vreme kada je Velimiru bilo oko 18 godina. Činjenica da ga je umetnik predstavio u pukovničkoj uniformi njegovog oca, iako bez odlikovanja, dovoljan je dokaz, smatra Cerović, da je slikar želeo da ga simbolično predstavi kao Mihailovog naslednika.
Steva Todorović je bio cenjeni društveni radnik i zaista je želeo da Velimira pripremi za veliku misiju u srpskoj istoriji. Steva je bio obrazovan čovek i mladića je voleo kao svog sina. Vodio ga je svuda, bio mu je i učitelj i mentor, a Velimira je na slici prikazao kao renesansnog princa. Ovo je, po mom mišljenju, najbolji portret Steve Todorovića baš zbog toga što je urađen sa mnogo ljubavi – ističe Cerović podsećajući da Todorovića još zovu i "srpski Ticijan“.
Portret Velimira Teodorovića nikada nije bio izložen na dvoru Obrenovića. Nakon Mihailove smrti odlučeno je da ga na prestolu zameni sinovac Milan Obrenović, unuk Miloševog brata Jevrema. Velimir je dobio imanje "Negoja" u Rumuniji i 35.000 dukata i poslat je, praktično prognan, u Minhen na studije.
"Velimir Teodorović je danas uglavnom nepoznata ličnost naše istorije zato što je njegov brat od strica, kralj Milan, sve uradio da ga narod zaboravi. Možda je ovakvim portretom Steva hteo da Velimira ubaci u igru za naslednika, ali Milan je bio jako ljubomoran na njega. Sin kneza Mihaila je bio vanredni intelektualac i bio bi daleko najobrazovaniji srpski vladar. Pitanje je kuda bi srpski brod otišao da je on nasledio oca" – priča naš sagovornik.
Nakon što su mediji pre nekoliko godina preneli vest o otkrivanju portreta gospodin Cerović priznaje da je očekivao da će se neka kulturna institucija zainteresovati i javiti kako bi delo bilo javno izloženo.
Ovo je jedini portret Velimira Teodorovića, sina kneza Mihaila, a za sve ove godine nije mi se javila nijedna kulturna institucija ove zemlje koja bi poželela da ga izloži i prikaže javnosti. Najviše me boli površno mišljenje jedne istoričarke umetnosti koja osporava autentičnost dela bez dokaza za tu tvrdnju. Svakome ko vidi portret jasno je da je to lice Obrenovića, ali u redu - daćemo ga na sve ekspertize, da ga vide svi istoričari ako će to nešto promeniti – objašnjava Cerović i dodaje da je on, kao advokat, rešio da makar sam "brani portret“ jer je Velimir bio dete ljubavi koje ga kao senka prati od svog tragičnog kraja pa do večnosti.
Portretu je potrebna restauracija. Vila u kojoj je živela stara vlasnica je bila jako vlažna, a ona nije imala sredstava da je obnovi. Portret je stajao u jednoj sobi kuće koja se nije ni grejala ni održavala. Zato je potrebno da se nešto učini što pre.
"Portret Velimira Todorovića je izuzetno značajan da bi se prikazala geneza velike dinastije Obrenović. Ovo delo je nedostajalo i trebalo bi da se nalazi pored portreta kneza Mihaila i knjaza Miloša jer je ovo jedini Mihailov sin i jedini Milošev unuk. Da vaskrsne, mislim da bi i Velimir to želeo. Tek kada njega izložimo izložimo pored oca i dede, imaćemo čitavu dinastiju na okupu i biće zatvoren krug lepote koja je odvela njihove ličnosti u večnost. Ako nismo dostojni takvih ljudi nemamo ni budućnost", ističe advokat Cerović koji smatra i da, nažalost, država do sada nije imala sluha za ovo.
Velimir je imao težak i tužan život. Nikada mu nije bilo dozvoljeno da se vrati u Srbiju. Svoju vezu sa očevinom održavao je zdušno pomažući srpske studente i intelektualce koji su se okupljali u njegovom domu u Minhenu.
"Voleo je Beograd, ali je iz prestonice bio prognan kao poslednji kriminalac. Tek Nikola Pašić je izdejstvovao prenos njegovih posmrtnih ostataka u Srbiju", objašnjava advokat Cerović.
Umro je iznenada 1898. u 48. godini života. Prema testamentu je svu svoju imovinu zaveštao Srbiji i osnivanju zadužbine ”Velimirijanum” koja bi pomogla razvoju obrazovnih institucija u zemlji i školovanju nadarenih pojedinaca. Sredstva iz nje korišćena su sve do 70-ih godina prošlog veka.
Velimira Teodorovića su sahranili dugogodišnji sobar Petković i srpski studenti u Minhenu. Od Obrenovića sahrani nije prisustvovao niko, a njegovi posmrtni ostaci preneti su u grobnicu na Novom groblju tek godinama kasnije.
Zvanična istorija Velimira Teodorović ne pominje mnogo, pa većina Srba danas ne zna da knez Mihailo Obrenović zapravo nije umro bez naslednika. Na neki način, umro je kao zaboravljeni princ Srbije, iako to ni najmanje nije zaslužio. Da zaborav i nemar ne zadesi i njegov jedini sačuvani portret, zaključuje naš sagovornik, na institucijama Srbije je da se pobrinu.
Kurir.rs/Dnevno/A. Bogdanović
POGLEDAJTE BONUS VIDEO:
KURIR VESTI UŽIVO: Stiže kraj letnjim vrelinama!
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore