MISLILI STE DA JE BESPLATNO, A ZAPRAVO VAS SKUPO KOŠTA! Ako ostavljate broj telefona u prodavnicama, evo šta može da vam se desi
Svako ko je bilo kada u bilo kojoj prodavnici, na primer, ostavio broj mobilnog telefona, zbog kontakata i dogovora o isporuci robe, u opasnosti je da "ničim izazvano" počnu da mu stižu marketinške poruke. Taj neželjeni "spam" servis, naravno, može da odjavi, ali - ne besplatno.
To je samo jedna od mnogih prevara i zloupotreba preko SMS poruka, a ima korisnika mobilnih mreža koji tvrde da se nikada nisu svojevoljno prijavili ni za kakve usluge, niti da im je isporučen bilo kakav traženi, ili željeni servis, a da im je svakako račun uvećan za stavku "VAS SMS", odnosno "value added service" - što je naziv za poruke koje se naplaćuju od strane trećih lica, a ne operatera.
Brojevi sa kojih stižu te ponude obično su četvorocifreni, a operater VAS uslugu pruža samostalno, korišćenjem servisa mobilne telefonije SMS, koje mu omogućava mobilini operater, a pored naplate parkinga, raznih glasanja, doniranja, izveštaja o prevozu, bankovnom računu, postoje i brojne druge usluge koje se nude.
Problem je što je prijava na servis vrlo često skrivena ili automatska - samom posetom neke strane, a da se korisnik ni na koji način ne obaveštava da će sve poruke koje dobije od tog servisa ići na njegov račun, kao i da se tarifira sama odjava sa servisa, za koju se često lažno prikazuje da je besplatna.
To se dešava unazad par godina, kaže za Tanjug predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije (NOPS) Goran Papović, koji tvrdi da je NOPS, nažalost, potrošačima i prva i poslednja adresa.
- Prva adresa smo mi kao organizacija potrošača, kojima se oni obrate za visok račun koji dobiju od mobilnog operatera, ali i poslednja adresa, jer, niti mobilni operater, niti RATEL, kao regulaciono telo, ne rade ono što bi trebalo da rade - kaže Papović.
Mobilni operateri, ukazuje, moraju korisnike da obaveste da postoje "sa tih i tih brojeva telefona takve i takve zloupotrebe", a ako to ne radi mobilni operater, ističe Papović, RATEL bi bio i jeste dužan da te operatere obaveže, a ne samo da ih informiše da postoje prigovori potrošača.
Može da se razume, kaže Papović, ali ne i da se opravdava to što mobilni operateri zarađuju pare na takav način, a kako ističe, ne opravdava ni rad samog RATEL-a.
- Mobilnom operateru to odgovara, jer on uzme svoju proviziju i to je jedan začarani krug. Prema tome, čini mi se da mnogo ozbiljnije nadležno Ministarstvo mora da poradi na tome - smatra Papović.
Mobilni operateri omogućuju trećim licima "VAS SMS", a po pravilu, kaže Papović, ne zna se šta stoji u ugovoru između mobilnog operatera i agencije koja pruža te usluge, te da "zapravo takav ugovor i ne postoji".
- Mi samo dobijemo informaciju od mobilnog operatera da ta agencija pruža taj neki servis. Ali, postoje tu velike zloupotrebe i svi ti prevaranti, domaći i strani, nemam drugi izraz, ciljaju tržišta kao naše, odnosno jako dobro znaju kako funkcioniše sistem zaštite, jer ako ne funkcioniše, eto ih, tu su i to se sve koristi dok ne preduzmete prave, adekvatne mere, da zaštitite sopstvene potrošače", naglašava Papović.
S druge strane, kaže predsednik NOPS, istini za volju, mnogi potrošači se igraju, mnogi ne znaju, mnogi su po prvi put korisnici novih "pametnih" telefona, pa "eto malo listaju i onda kažu - nisam radio ništa, a dobio sam poruku, nisam ni sa kim razgovarao, a dobio sam veliki račun", a da recimo nisu isključili prenos mobilnih podataka, ažuriranje, ili su kliknuli na reklamu "vaš telefon je zaražen" i tako dalje.
Korisnik je, takođe, dužan sam da se štiti, podvlači Papović.
"Čak smo i mi kao organizacija dobijali takve vrste spamova, ali pošto znamo, eto, informisani smo, mi na to ne reagujemo, na vreme otkažemo i tako dalje....".
Šta kaže zakon
Odredbom člana 108. Zakona o elektronskim komunikacijama, objašnjavaju u RATEL-u za Tanjug, između ostalog, propisano je da je operator usluga sa dodatom vrednošću dužan da unapred objavi detaljan opis i cenu ukupne usluge, odnosno svih njenih sastavnih delova.
Takođe, pružaoci usluga sa dodatom vrednošću u obavezi su da svoje usluge pružaju u skladu sa Pravilnikom o opštim uslovima za obavljanje delatnosti elektronskih komunikacija po režimu opšteg ovlašćenja i Pravilnikom o obavezama operatora usluga sa dodatom vrednošću.
Agencija ima ovlašćenja da po prijavi ili slučajnom uzorku izvrši kontrolu rada operatora usluga sa dodatom vrednošću, ali Agencija nema ingerencije nad trećim licima koja ustvari nisu operatori elektronskih komunikacionih usluga, već samo na operatore usluga sa dodatom vrednošću i mobilne operatore.
Kako da se zaštitite
Iz RATEL-a navode da bi korisnici trebalo da obrate pažnju na to da, ukoliko dobiju poruku kojom se nudi neka usluga, a nisu se za tu uslugu prijavili, potrebno je da detaljno pogledaju sadržaj poruke, jer bi u njoj trebalo da bude informacija o načinu na koji mogu da se odjave i takve poruke više ne primaju za tu konkretnu uslugu.
Takođe, ukoliko korisnik nastavi da dobija poruke, potrebno je da češće proverava stanje svog računa, a ne da čeka mesečni račun i, ukoliko ne može sam da se odjavi od VAS usluge, kontaktira mobilnog operatora, čiji je pretplatnik, kako bi saznao koji VAS operator mu neželjene poruke šalje, odnosno da traži odjavu sa navedenog servisa.
(Kurir.rs/Tanjug)
POGLEDAJTE BONUS VIDEO:
Kurir TV: Šta se najviše kupuje u Srbiji?
SANJAJTE VELIKE SNOVE, ČESTITAM VAM NA IZVRSNOSTI: Predsednik Vučić uručio ugovore mladim lekarima i tehničarima - Još osam doktora se vraća iz inostranstva