Strukovna udruženja razmišljaju o inicijativi da se starosna granica za profesionalne vozače autobusa, sa sadašnje 21 spusti na 19. Procenjuje se da je poslednjih godina iz zemlje otišlo oko 5.000 vozača

BEOGRAD - Iskustvo su stekli na srpskim putevima, ali bi ih rado menjali za evropske drumove. Mnogima to i polazi za rukom, pa je poslednjih godina iz naše zemlje otišlo nekoliko hiljada vozača.

Da bi obezbedili dovoljan broj radnika, strukovna udruženja razmišljaju o inicijativi da se starosna granica za profesionalne vozače autobusa, sa sadašnje 21 godine, spusti na 19 godina.


Glavni uzrok za radnu migraciju je cena rada. Dok u Srbiji prevoz putnika donosi platu od oko 400 evra, u Evropi su one u rasponu od 1.000 do 2.000 evra.

kamiondzija-foto-ap-2016-1.jpg
AP/Ilustracija 

- To je proces koji se odvija svakog dana. Svi vozači koji, pored srpskog, imaju i pasoš neke evropske zemlje, pokušavaju da nađu posao u inostranstvu - objašnjava Mirko Vučinić, predsednik jednog od udruženja. Procenjuje se da je poslednjih godina iz zemlje otišlo oko 5.000 vozača. U EU su plate tri-četiri puta veće nego u Srbiji. Apelovaćemo na nadležne i razgovarati s njima o tome da se smanji starosna granica, kao i o ublažavanju rigoroznih uslova za profesionalne vozače. U većini zemalja EU takođe se razmišlja o spuštanju granice na 19 godina.

U ovakvu situaciju nas je doveo ne samo odliv radnika, već i usklađivanje propisa s propisima EU. Donet je zakon po kom vozač mora da ima dva dana odmora, a to znači da je potrebno više radnika.

vozac-gsp-autobus-foto-aleksandar-jovanovic.jpg
Aleksandar Jovanović/Ilustracija 

Najveći problem je u Vojvodini, u oblastima gde ljudi imaju i drugi pasoš. Sa kadrom, tako, najviše kubure u Subotici, Kanjiži i Temerinu.

- Apsolutno vlada nedostatak vozača - kaže Dejan Bogunović, direktor jednog prevoznika. - Na raspisan oglas se jedva poneko javi. Ranije smo mogli da pravimo selekciju, pa polovina prijavljenih otpadne. A sada primamo sve. Ne postoji izbor kadrova. Ako je neko ostao bez posla u drugoj firmi, postane slobodan kadar. I tako se šeta od prevoznika do prevoznika.


Za razliku od mnogih zanata, gde je problem nezainteresovanost mladih, saobraćajne škole nemaju taj problem.

- Da otvorimo deset odeljenja, mislim da bismo u svih deset upisali zainteresovane - kaže Miroslav Macura, direktor Saobraćajno-tehničke škole u Zemunu.

- Veliko je interesovanje za to zanimanje, zato što naši đaci čim izađu iz školske klupe imaju posao. Nedostaje kadar svim prevoznicima. Dosad smo vršili upis đaka u tri odeljenja, a od Ministarstva prosvete smo tražili da ih ove godine upišemo u još jedno. Imamo i prekvalifikacije, i tu je interesovanje veliko.

Na evidenciji Nacionalne službe za zapošljavnje je tačno 87 zvanično nezaposlenih vozača autobusa. Među njima su i četiri žene. Najviše slobodnog kadra, ukupno 49 u čitavoj Srbiji, ima zvanje vozač autobusa i teretnog motornog vozila. Vozača autobusa trećeg stepena stručne spreme je bez posla ukupno 25.

(Kurir.rs/Večernje novosti/S. Bulatović/Foto: AP/Ilustracija)

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

Paja i Jare ovo nikada ne bi uradili!