Uvođenje dodatnog, drugog tehničkog pregleda za vozila starija od 15 godina, koji će, prema novom pravilniku, početi da se primenjuje od 5. jula, jeste neustavno i predstavlja ekonomsku diskriminaciju, smatraju u Udruženju za zaštitu potrošača Efektiva.


Oni smatraju da taj potez neće doprineti povećanju bezbednosti na putevima, kao ni izjednačavanju cene tehničkih pregleda jer nju određuje tržište.
- Ova odluka je i suprotna Ustavu Srbije, koji zabranjuje diskriminaciju po bilo kom osnovu, čak i ekonomskom, što ovde jeste slučaj, jer se diskriminišu vozači slabijeg imovinskog stanja. Vlasnici vozila starijih od 15 godina diskriminisani su na osnovu jednog kriterijuma koji ne mora nužno da znači da je vozilo u lošem stanju. Pretpostavka je da vlasnik ovakvo vozilo poseduje zbog lošijeg materijalnog stanja, te da je tada eksploatacija vozila manja. S druge strane, imamo vozila koja godišnje pređu po 50.000 kilometara, a stara su po nekoliko godina, kao što je to recimo slučaj sa taksi vozačima - navode u Efektivi i dodaju da će tražiti procenu ustavnosti ove odluke.

ČINJENICE:

Šta sve podrazumeva pravilnik o tehničkom pregledu:
- Vozilo starije od 15 godina dva puta godišnje će morati da ide na tehnički pregled
- Meriće se emisija izduvnih gasova, što znači da vozila koja nemaju katalizator neće moći da se registruju
- Biće uveden video-nadzor na tehničkom pregledu, a postojaće i obaveza da se fotografiše vozilo

Advokat Nebojša Milosavljević kaže za Kurir da građani imaju pravo da u ovom slučaju pravdu traže na Ustavnom sudu.
- Mislim da za to ima osnova jer su povređena prava građana. Mislim da nigde u Evropi vozila ne idu dva puta godišnje na tehnički pregled, ne postoji sličan princip. Stvaranje dodatnih nameta vrsta je maltretiranja građana i stvarno nije u redu. Podržavam kritike tog predloga - rekao je Milosavljević.

Najčešći kvarovi uočeni prilikom tehničkih pregleda:

  • problem s kočionim sistemom
  • problemi sa sistemom za upravljanje
  • neispravna svetlosna signalizacija

Ako je suditi po tome da je gotovo 32 odsto voznog parka Srbije pregazilo u 16. leto, to znači da će gotovo milion vozila imati obavezu da ide na kanal dva puta u 12 meseci. Još se ne zna koliki će tačno biti taj trošak. Vlasnici servisa za tehnički pregled tvrde da je realna računica za ovu uslugu bar 30 evra po vozilu. To znači da će vlasnik starijeg vozila godišnje morati da izdvoji samo za tehnički pregled bar 7.000 dinara.

Auto-servis
Problemi s kočnicama

U jednom servisu objašnjavaju da vozila starija od 15 godina imaju učestale kvarove u kočionom sistemu, ali i istrošenost sistema vešanja vozila.
- Česta pojava kod vozila s dizel-motorima je i to što ne zadovoljavaju potrebne norme u emisiji izduvnih gasova. Takođe, problem je što vlasnici starijih automobila često ne održavaju vozila u ovlašćenim auto-servisima, već sami pokušavaju da veoma nestručno poprave kola. Pri tome koriste rezervne delove sumnjivog kvaliteta i porekla. Trošak vanrednog tehničkog pregleda bi trebalo da bude obuhvaćen cenom prvog, ili čak da se uvede mogućnost da država snosi deo tog troška - kažu u servisu i dodaju da postoje vozila starija od 15 godina koja su jako dobrom stanju.

Milan Božović
Drugi pregled je važan, čuva ljudske živote

Milan Božović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja tvrdi da će češći tehnički pregledi za vozila starija od 15 godina i te kako doprineti bezbednosti saobraćaja.
- Doprineće pre svega tehničkoj ispravnosti vozila, postoji funkcionalna i vremenska amortizacija, pa neki deo koji vam stoji napolju 15 godina sigurno će promeniti svoje svojstvo i onda je pitanje vremena kada će otkazati. Imali smo sudare vozila starih 25 sa kolima starosti dve godine, u kojima su stariji automobili bili bukvalno smrskani i ljudi su nastradali, dok na novijim nije bilo težih posledica. Ljudima se novi pravilnik ne dopada, a kad se desi nesreća, svi se pitaju šta treba da uradimo da poboljšamo saobraćaj, pa je red da se dogovore sami sa sobom.

Brojke:

  • 11,5 odsto vozila u saobraćajnim nesrećama u kojima je neko izgubio život nisu bila ispravna
  • 30 evra će verovatno koštati drugi tehnički pregled
  • 40 odsto automobila u Srbiji je starije od 15 godina, odnosno skoro milion vozila

Kurir.rs/Jelena Pronić

POGLEDAJTE BONUS VIDEO:

BEOGRAĐANI VOLE BMW, A ŠUMADINCI MAZDU: Ovo su najtraženiji polovnjaci u Srbiji