Do kraja sledeće godine svi profesionalni vozači u Srbiji treba da dobiju sertifikat za upravljanje motornim vozilima u Evropi poznat kao "si-pi-si". Oni će, po pravilniku koji je na usvajanju u Ministarstvu saobraćaja, dobiti licencu besplatno na pet godina bez naknadne obuke. Sa licencom i radnom dozvolom, svi vozači profesionalci moći će da se zaposle u EU bez dodatnih obuka koje sada koštaju od 1.000 do 1.500 evra.

kamiondzija-shutterstock-220560697.jpg
Shutterstock 

Dobra vest je da svi profesionalci kategorija C, D i E automatski dobijaju sertifikat, bez obzira na to da li sada rade kao profesionalci ili ne. Mnogi su dozvolu stekli u vojsci ali je ne koriste u svim kategorijama i oni će moći da postanu profesionalci po standardima Evropske unije.


Jedini trošak je zahtev i simbolična taksa za dobijanje sertifikata.

Oni koji nemaju potrebnu kategoriju a žele je, moći će u roku od godinu dana, koliko iznosi prelazni period po usvajanju pravilnika, da polože željenu kategoriju naknadno u auto-školi i upišu je kao "si-pi-si" kvalifikaciju.

Godinu dana posle usvajanja pravilnika, za one koji hoće da postanu profesionalci, počinje mnogo stroža i skuplja obuka.

"On predviđa početnu obuku za svakog vozača početnika u trajanju od 280 časova ako nema završena tri razreda srednje škole, a ako ima tri razreda, to je moguće po ubrzanoj obuci od 140 časova", objašnjava Slobodan Nikolić iz Udruženja drumskih prevoznika.

Besplatna licenca traje pet godina, posle čega se ide svake godine na obuku određeni broj časova.

kamion-batrovci.jpg
Dado Đilas/Arhivska Fotografija 

Stručnjaci kažu da savremeni vozač u EU mora da ima razne veštine i znanja

– Mora dobro da poznaje propise o prevozu, da zna bar jedan svetski jezik, da komunicira preko interneta i prati tehnologiju vozila koje vozi.

"Smatram da su te obuke izuzetno korisne i zato je i propisano da takav vozač mora permanentno da se obučava, a ne da jednom stečenu vozačku dozvolu koristi bez obnavljanja i novog znanja", kaže Milan Vujanić iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.

Udruženje drumskih prevoznika smatra da ćemo tako strogim pravilima za početnike ostati bez vozača kojih i ovako u Srbiji godišnje nedostaje oko 2.000. Mnogi će, kažu, da iskoriste licencu i da odu u inostranstvo gde ima posla i gde su mnogo više plaćeni. Zato se oni zalažu za ublažavanje uslova za mlade vozače.

(Kurir.rs/RTS)