Samo za mesec dana benzin i dizel skočili 4,5 odsto, odnosno 6,2, i to će se najpre odraziti na cenu hrane na zelenim pijacama, ali i autobuske karte

Rast cena benzina i dizela, koje su za poslednjih mesec dana skočile za 4,5 odsto, odnosno za 6,2, najpre će se odraziti na poskupljenje voća i povrća na zelenim pijacama, kao i autobuskih karata i transporta uopšte, i to za isti procenat za koji je poskupelo gorivo, smatraju sagovornici Kurira.

Pojedini autobuski prevoznici su, poput "STUP Vršac" i "ATP Pančevo", poskupeli karte za 10 do 25 odsto, pravdajući to činjenicom da ih tri godine nisu menjali. Veće cene prevoza traže i članovi Udruženja prevoznika, koji su najavili štrajk i obustavu prevoza robe ukoliko im kompanije i agencije ne povećaju cenu prevoza.


Petar Bogosavljević, predsednik Pokreta potrošača Srbije, smatra da bi Vlada Srbije morala da reaguje i smanji visinu akciza na gorivo za onoliko koliko su joj porasli prihodi od PDV u budžetu zbog porasta cena naftnih derivata, jer će u suprotnom doći do talasa poskupljenja svih proizvoda.


- Povećanje cene goriva uslovljava opšti rast cena svih proizvoda u kojima je trošak goriva prisutan kao ulazna stavka. Prvo će reagovati zelene pijace povećanjem cena voća i povrća zbog povećanih troškova proizvodnje i transporta. Stopa rasta cena biće na nivou stope rasta cene goriva bez obzira na procenat koji gorivo čini u strukturi cene. Ako je cena goriva povećana za osam odsto, proizvođač će za isto toliko povećati cenu proizvoda iako mu gorivo čini jedan ili dva odsto cene. Porašće i cene drumskog prevoza, kao i drugih roba i usluga u kojima je gorivo ulazni parametar - kaže Bogosavljević.
Ekonomista Ivan Nikolić ističe da porast cene goriva može uticati na turiste da zaobilaze Srbiju u tranzitu.


- Gorivo je značajno u formiranju indeksa tržišnih cena, ali zbog zaista niske inflacije u Srbiji nema nikakvih rizika da će cena goriva uticati na rast inflacije u većoj meri. U ovom trenutku treba razmišljati o tome da zbog većih cena goriva u Srbiji nego u okruženju može doći do promene rute turista prema moru u Grčkoj i Turskoj. Možda će početi da izbegavaju Srbiju - kaže Nikolić i dodaje da bi država mogla da snizi akcize kao kompenzaciju za veći priliv u budžet od PDV zbog visoke cene goriva.


Iz Ministarstva finansija još nema reakcije na zahteve građana i privrede da se akcize na gorivo smanje.

Kurir.rs/Slavica Tomčić/Foto:Marina Lopičić

Građani se organizuju


Najavljeni protesti 8. juna


Nezadovoljni visokim cenama goriva, građani su najavili blokade puteva, a na Fejsbuku se pojavila informacija da su prijavili policijskoj stanici Ljig da će blokirati put Ljig-Beograd od 17 sati u mestu Moravci, uz napomenu da će protest trajati do smanjenja cene goriva.


Ljubinko Savić


Trpe građani i privreda

Ljubinko Savić, sekretar Udruženja za energetiku i energetsko rudarstvo u Privrednoj komori Srbije, ističe da, iako kompanije imaju više dobavljača goriva i povoljnije cene od građana, visoke cene naftnih derivata direktno pogađaju određene privredne grane.


- Direktno su pogođena saobraćajna preduzeća koja imaju veliki vozni park, bez obzira na to da li se bave putničkim ili teretnim saobraćajem. U drugom talasu pogođena je poljoprivreda, jer angažuje mehanizaciju za žetvu, kao i rudarske kompanije na kopovima, čije su rudarske mašine i agregati veliki potrošači dizel-goriva. Sve to na kraju plaćaju građani kao korisnici tih proizvoda i usluga, ali i kroz potrošnju goriva u svojim automobilima.


Državni nameti u regionu (po toni goriva u evrima)


Država Dizel Benzin BmB 95 TNG autogas

Srbija 732 705 316
Hrvatska 689 809 140
Mađarska 624 650 261
Crna Gora 617 551 159
Rumunija 599 625 147
Bugarska 518 550 177
BiH 515 543 190
Makedonija 415 551 170


* Podaci Udruženja naftnih kompanija Srbije