Svako ko na letovanju ne dobije ono što je ugovorio pre puta ima pravo da se žali i traži od turističke agencije da mu vrati deo uplaćenog novca

Turisti kojima su tokom letovanja u apartmanima društvo pravile bube i mravi imaju pravo da od turističke agencije traže povraćaj polovine uplaćenog novca za aranžman.

Većina putnika ne zna da obeštećenje može da dobije i ako im je odmor preseo zbog buke i prašine sa gradilišta u komšiluku, ako im se zgadio ručak zbog prljavog escajga i stolnjaka u hotelu ili ako su od hotela do plaže, umesto obećanih 200 metara, tabanali pola kilometra.


- U razvijenim zemljama važi "Frankfurtska lista" svih nedostataka na koje putnici mogu da se žale i traže povraćaj novca od turističkih agencija. Ona se primenjuje i kod nas na turističke agencije, članice Jute. Prema toj listi, ako se reklamira vila s bazenom, a bazena nema ili ne radi, turista ima pravo na povraćaj 20 odsto cene aranžmana. Pravo na obeštećenje ima i ako bazen postoji, ali je neuredan. Ako ste platili četvorokrevetni apartman, ne mogu da vas smeste u dvokrevetni - objašnjava Zoran Nikolić, potpredsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije.

0806shutterstock-297843173.jpg
Foto: Shutterstock

On dodaje da pravo na žalbu turisti imaju i ako nisu zadovoljni kvalitetom hrane, ako ne radi kazanče u toaletu, bojler je pokvaren ili u sobi ima buba i mrava.


- Najbitnije je da se nedostaci dokumentuju. Ako ima buba u sobi, treba ih slikati jer je za potrošača lakše kad ima dokaz. Krajnji rok za prijavu propusta organizatoru putovanja je 30 dana od dana završetka usluge. Ako nema odgovora na žalbu, putnik onda može da se obrati turističkoj inspekciji - ističe Nikolić.

0808beta.jpg
Foto: Beta

S druge strane, Aleksandar Seničić, direktor Jute, kaže da svaki nedostatak na koji se turisti žale mora da se dokaže.


- Obaveza putnika je da problem prijave na licu mesta na destinaciji da bismo mogli da utvrdimo ima li osnova za žalbu. Uvek ima i bizranih žalbi, poput toga da im se vrati novac za kazne za parking, žale se da su im komarci uništili odmor, a ove godine su se žalili da im je zbog kiše i lošeg vremena propao odmor. Sve veći broj putnika pokušava da zloupotrebi svoja prava pozivajući se na usmena obećanja u agenciji - kaže Seničić.

Prošle godine vratili 2,5 miliona dinara
Da građani sve odlučnije brane svoja prava, vidi se i po tome što su im u 2017. agencije vratile više od 2,5 miliona dinara, a od početka ove godine 1,2 miliona.
- Od 1. januara do 31. jula 2018. primili smo 307 prijava nezadovoljnih korisnika usluga turističkih agencija. Utvrđeno je da je 180 predstavki osnovano, postignuto je 45 dogovora u kojima je putnicima vraćen ukupno 1.226.541 dinar. Pored ovoga, sektoru turističke inspekcije dostavljeno je 130 predstavki koje su se odnosile na avio-karte kupljene u turističkoj agenciji "Flaj flaj travel", kao i 350 predstavki putnika turističkih agencija "S.A.B. travel" i "Džez travel", gde je utvrđena insolventnost organizatora putovanja i putnici se namiruju iz garancija putovanja - kaže Vera Božić Trefalt, pomoćnica ministra za turističku inspekciju.

Evo na šta možete da se žalite:
Propust Umanjenje cene
Razlika u smeštaju do 25%
Soba nije s pogledom na more do 10%
Udaljenost od plaže 5-15%
Zagađena plaža ili nemogućnost da se kupate u moru 10-20%
Nedovoljno kuvanih obroka ili nejestiva hrana 5-30% (bajata, hladna hrana)
Nečisti stolovi i pribor za jelo 5-10%
Insekti u sobi 10-50%
Nedostatak klimatizacije u trpezariji 5-10 %
Ako nema bazena ili je neuredan 10-20%
Buka, prašina i radovi do 40%
Neuspeli izleti ili krstarenje 20-30%

Za ovo nemate pravo na odštetu:
- Komaraci i moljci u sobi
- Pogled s terase nije kakav ste očekivali
- Siromašan švedski sto
- More je uzbrdo, a ne nizbrdo
- Loše vreme
- Depresivne ljubičaste zavese
- Ženu vam pohotno gledaju na plaži
- Ujedi pčela

Rokovi za žalbe:
30 dana od otkrivanja problema rok je za podnošenje prigovora
8 dana ima agencija da odgovori na reklamaciju putnika
15 dana je rok u kome agencija treba da reši reklamaciju

Činjenice
Na ovo se srpski turisti žale:

- nivo komfora manji od ugovorenog (nema klime, mini-bara, oprema sobe nije odgovarajućeg standarda)
- kategorija hotela (nema bazen, igralište za decu)
- udaljenost hotela od plaže veća je nego što je navedeno u programu
- higijena smeštaja (ima mrava, komaraca i buba, posteljina je prljava, sobe se ne čiste)
- nestručnost i neljubaznost vodiča
- buka u neposrednoj blizini hotela (muzika iz kafića, buka s gradilišta)
- ishrana (jelovnik oskudan, nema mesa)
- rokovi vraćanja novca kad se otkaže putovanje

Brojke
537 žalbi podneli su građani u 2017. na usluge turističkih agencija
381 prijava građana bila je osnovana u 2017.
61 slučaj je rešen dogovorom između turističke agencije i putnika

Kurir.rs/Slavica Tomčić

Foto: Shutterstock