Na intervenciju Ministarstva kulture i informisanja, u ponedeljak po podne je iz izloga Kulturno-informativnog centra (KIC) Srbije u Parizu uklonjena skulptura Diznijevih junaka Mikija Mausa i Paje Patka postavljenih u položaj koji asocira na seksualni čin.


Sporna skulptura, čiji je autor umetnik Milorad Mića Stajčić, ipak je ostala izložena unutar KIC Srbije u Parizu kao deo postavke srpskog savremenog stvaralaštva pod nazivom "Kraj i početak", umetničke grupe Dimenzija.


Naime, nakon što je skulptura izazvala kontroverze u srpskoj dijaspori, ali i u domaćoj javnosti, budući da je bila postavljena ispod velike fotografije Belog anđela iz manastira Mileševa, iz Ministarstva kulture ocenjuju da "takva vrsta sadržaja nije prikladna za KIC u Parizu i predstavljanje jedne države u svetu".


- Prostora za takve umetničke provokacije ima dovoljno. Izlaganje takvog dela nije u duhu zamišljene i pravilno shvaćene misije i zadatka KIC u Parizu, te ovaj događaj smatramo propustom u radu kustosa izložbe i odgovornih u ovoj ustanovi kulture i neprijatnim incidentom koji nije trebalo da se dogodi - navode u saopštenju, u kome objašnjavaju da je predmetnu izložbu podržala komisija Ministarstva kulture koja predlaže programe za KIC. Ipak, delo o kome je reč nije se nalazilo u vizuelnoj dokumentaciji priloženoj uz konkursni materijal, te stoga odgovornost za njegovo pojavljivanje u izlogu KIC Srbije pripada isključivo kustosu izložbe i direktoru centra, navode iz ministarstva.


Direktor centra, dramski pisac Radoslav Lale Pavlović, potvrđuje za Kurir da je skulptura uklonjena iz izloga, ali da je zadržana kao deo izložbe.


- Ja nemam pravo da ukidam nečije delo, to može da uradi umetnik lično, kustos ili po naređenju ministarstva, koje ja nisam dobio. Skulptura je uklonjena iz izloga, ali ne mogu da kažem da sam shvatio u čemu je problem, zato što je to ovde u Parizu odlično prihvaćeno. Pošto je u Srbiji sve drugo u redu, nema rijalitija, nego sada je problem jedan umetnički koncept. Ako je ovo najveći problem Srbiji, ja ću onda biti najsrećniji čovek - rekao je Pavlović.

On dodaje da sporna skulptura postoji od 2009. godine, da je više puta izlagana u zemlji i inostranstvu, kao i da je bila kandidat za Politikinu nagradu.


- To što dva bespolna junaka iz stripa izazivaju nečiju prljavu maštu govori o posmatraču. Koncept umetnika jeste da izazove reakcije, to je moderna umetnost, kojom je pun Pariz. Ova izložba je namenjana Francuzima, a ne dijaspori. Nijedan Francuz, ni Englez, ni Amerikanac nije se bunio, a posećenost je izuzetna - poručio je Pavlović.

AUTOR SKULPTURE
CENZURA DELUJE POZITIVNO

foto: Fejsbuk

Vajar Milorad Mića Stajčić kaže za Kurir da je njegova sporna skulptura premeštena iz izloga u drugi deo galerije KIC u Parizu, a umesto nje stavljena druga skulptura, "što je korektno, s obzirom na to da je ovo izložba pet autora i da svako od njih treba da bude podjednako zastupljen".
Povodom povlačenja njegovog dela po nalogu Ministarstva kulture, on poručuje da je "praksa pokazala da cenzura najčešće ima pozitivne efekte po umetnika", dok povodom kritika dela javnosti na njegov rad kaže:
- Savremena umetnost je prostor dijaloga i istraživanja, a srpska savremena umetnost u tom smislu ni na koji način ne bi trebalo da bude inferiorna u odnosu na svetsku, što ova izložba ilustruje. Iskreno verujem da ovaj događaj nema nameru da ugrozi stvaralačku slobodu savremenih umetnika u našoj zemlji, čiji umetnici su u svom izrazu uvek bili originalni, provokativni, direktni i od kojih su mnogi stekli svetska priznanja za svoj rad.

OCENA KOMISIJE
VISOK STEPEN REPREZENTATIVNOSTI

Članovi komisije koja predlaže programe za KIC bili su dramaturg Boban Jevtić, istoričar umetnosti Ana Bogdanović, istoričar umetnosti i kustos Una Popović, istoričar Stanislav Sretenović i pijanista Jovanka Višekruna. O skulpturi Mikija i Paje komisija je navela da taj projekat "ima visok stepen reprezentativnosti na međunarodnom planu i doprinosi razumevanju ideje i jezika savremene umetnosti mladih autora iz Srbije".

(Kurir/Sanja Đorđević)