Svim inženjerima koji su od 2010. do 2018. umešali prste u projektovanje potpornog zida na Koridoru 10 kod Predejana u Grdeličkoj klisuri, a koji je treći u nizu koji se srušio u poslednjih pet meseci, treba oduzeti licencu, zatražila je ministarka građevinarstva saobraćaja i infrastrukture Zorana Mihajlović.

zorana-mihajlovic-grdelica-levsoje-foto-facebook-printscreen.jpg
Foto: Facebook Printscreen

- Ministarstvo nije policija i nije tužilaštvo da utvrđuje ko je kriv, time će se baviti neki drugi organi. Ono što možemo i što ćemo svakako uraditi jeste da zatražimo od Inženjerske komore, koja je nezavisni organ, da svim inženjerima koji su od 2010. do 2018. stavili potpis na projekte kosine koja je pala u Grdelici, kao i svima koji su odobrili 11 revizija na projektu, oduzme licencu. Bez obzira na to da li je u pitanju neznanje ili nešto drugo, ministarstvo će ovo tražiti - rekla je Mihajlovićeva i dodala da je projekat za taj deo urađen 2010. godine, kao i da je 11 izmena odobreno dok je na čelu "Koridora Srbije" bio Dmitar Đurović.

zorana-mihajlovic-foto-fonet-marko-mi.jpg
Foto: Fonet/Marko Mišić

Ona je istakla da će Bezbednosno-informativna agencija (BIA) preispitati ne samo gradnju Koridora 10 već i druge velike infrastrukturne projekte.
- Biće utvrđena odgovornost kompanije "Azvi" za urušavanje potpornog zida u Grdeličkoj klisuri, ali i to kako je moguće da je projekat menjan 11 ili više puta od 2010. godine - istakla je Mihajlovićeva i dodala da sumnja da je kriv izvođač španska kompanija "Azvi", ali da ona ne može biti jedina odgovorna što je toliko puta urađena izmena projekta, a posebno ne zato što su "Koridori Srbije" tražili preprojektovanje.

Međutim, kako Kurir nezvanično saznaje u BIA, ova agencija neće sprovoditi nikakvu istragu o gradnji putne infrastrukture u Srbiji jer to nije u njenoj nadležnosti.

grdelica-sneza1.jpg
Foto: Printscreen Prva TV

Ko je odgovoran što je osnovni projekat, koji su radili Saobraćajni institut CIP i Institut za puteve, promenjen da bi se u njega inkorporirao sistem za zadržavanje vode i zaštitu od klizišta poznat kao "mikrošipovi" španske kompanije "Azvi", i zbog čega je ispravka vršena 11 puta, odgovore smo potražili i u "Koridorima Srbije".

U PR službi tog preduzeća nam je rečeno da su nam spremili odgovore, ali da čekaju na odobrenje da nam ih pošalju. Direktor te kompanije Zoran Babić, koji treba da da odobrenje, obećao nam je da će njegova PR služba poslati odgovore.

Nadzorni organ ne daje izjave


U kompaniji "Luj Beržer", koja je zadužena za nadzor radova na spornoj deonici Koridora 10, Kuriru je rečeno da ne mogu da daju izjave.
- Prema ugovoru, nadzorni organ nema pravo da daje bilo kakve informacije u vezi sa tim ugovorom, već sve informacije daju isključivo "Koridori Srbije". Mi nemamo PR službu, a ako budemo imali neke informacije za vas, mi ćemo vam se javiti - rekao nam je jedan od zaposlenih u firmi "Luj Beržer".

grdelica-sneza3.jpg
Foto: Printscreen Prva TV

Profesor Bonić: Urađena pogrešna potpora

Zoran Bonić, profesor na Katedri za građevinsku geotehniku niškog GAF, izjavio je da je na spornoj trasi koridora očigledno urađena pogrešna potpora.
- Ono što se obrušilo nije zid, već konstrukcija koja uključuje ankere ili sidra koja prodiru duboko u tlo i drže "lice" potpore. Na samoj površini konstrukcije postoje armirane horizontalne betonske grede, ispod kojih je, verovatno, i neka armatura mrežastog tipa. S obzirom na to da se ovakva konstrukcija obrušila, očigledno nije bila odgovarajuća sastavu tla - rekao je Bonić.

Brojke

  • 3 puta se obrušavao potporni zid u Grdeličkoj klisuri
  • 7 miliona evra je šteta nastala rušenjem potpornog zida
  • 26 km je ukupna dužina auto-puta kroz Grdeličku klisuru
  • 155.000 m2 zemljišta u Grdeličkoj klisuri je pod kosinom koje treba obezbediti potpornim zidom

Svi u mišjim rupama

Odgovore na pitanja u vezi sa rušenjem potpornog zida na Koridoru 10 kod Predejana potražili smo i u Saobraćajnom institutu CIP, na Građevinskom fakultetu u Beogradu i Inženjerskoj komori, ali do zatvaranja ovog broja Kurira ni od koga nismo dobili odgovor.
Ni bivši direktor "Koridora Srbije" Dmitar Đurović, koji je osumnjičen kao glavni krivac za propuste, nije odgovarao na naše pozive.

Činjenice o kompaniji "Azvi":
- Španska kompanija koja postoji duže od 100 godina
- Bavi se izgradnjom puteva, brzih pruga, luka, aerodroma i izvodi hidraulične i ekološke radove
- Rumunija, Srbija, Čile, Meksiko, Kolumbija, Brazil i Katar su zemlje u kojima izvodi radove na putnoj infrastrukturi
- Izgradila je 450 km brzih pruga u Španiji

Koridori Srbije:

Nema kompromisa sa kvalitetom

U Kordorima Srbije nahlašavaju da ni jedan kilometar puta neće biti pušten u saobraćaj, a da nije bezbedan kao i da nema kompromisa sa kvalitetima izgrađenih deonica.

- Za bezbednost izgrađenih deonica, kao i svih deonica koje su u izgradnji garantuju izvođači radova, angažovani stručni nadzor, projektanti, investitor, kao i svi ostali učesnici u realizaciji ovog infrastrukturnog projekta. Nakon što se utvrdi čija je odgovornost obrušavanje potporne konstrukcije na Kosini 2, znaće se i ko snosi troškove sanacije. Očekuje se da će troškovi maksimalno iznositi 7 miliona evra i da neće pasti na teret građana Srbije - naveli su u Koridorima Srbije i dodali da će izgradnja galerije će u potpunosti stabilizovati ovu kosinu i omogućiti siguran saobraćaj.

Kurir.rs/ Slavica Tomčić