PROROCI I MAGOVI VREBAJU IZ SAJBER PROSTORA: Nekada su nas vračare zaluđivale sa TV ekrana, a sada su se preselile na društvene mreže
Moderne vračare danas ne sede ispred staklene kugle ili špila karata. One su postavljene ispred svojih laptopova, mobilnih ili tableta i čekaju da im neko pošalje „frend rikvest“, pa da zabava počne. Nije im mnogo trebalo da shvate kako funkcioniše novo doba, pa da svoje kvazimoći upotrebe za onlajn skidanje crne magije.
Lažne vračare, isceliteljke i vidovnjaci, našli su svoju oazu na društvenim mrežama, gde mame naivne i lakoverne da im ostave novac. One idu i korak dalje, pa se često mogu videti sponzorisane, plaćene objave na Fejsbuku. Takvih stranica ima na desetine, lako su dostupne i pitanje je podležu li bilo kakvim zakonskim normama, navodi Blic.
A gotovo sve nude isto: besplatno predviđanje sudbine, skidanje crne magije, vraćanje izgubljenih stvari - rešavanje sudbine je jedan klik daleko. Poslovni i ljubavni jadi lako se reše uz nadoknadu, koja na kraju za lakoverne dostigne velike novčane sume.
„Skidam crnu magiju, magiju za ljubav, lečim žive mrtvace. Napišite mi poruku i recite šta vam treba“ i šta sve ne, nudi jedan od ovakvih profila na Fejsbuku.
Drugu duhovnu isceliteljku preporučuje „veliki broj zadovoljnih klijenata, ljudi kojima je pomogla i kojima će pomoći“. Nju prati broj korisnika veličine jednog srpskog grada sa više od 70.000 ljudi. Malo li je?!
Da bi se „poklonilo poverenje najboljoj u svom poslu“ može se zakazati termin svake nedelje u Beogradu, Bosni i Sloveniji.
Sa jednom vlahinjom nije potrebno ni da se sretnete. Ona sve rešava na daljinu - ako nema para, ima da ih bude! Vraća izgubljene ljubavi, popravlja odnose i rešava svađe sa bližnjima. Jednom rečju, usrećuje na jedan telefonski poziv, koji sve sa PDV-om iz Srbije košta tričavih 120 dinara. Istina, stranica se zove besplatno proricanje, ali, zna narod da nema ništa za džabe!
Vaše je samo da pošaljete „frend rikvest“, zapratite stranicu i - date pare.
Baka, lica izboranog godinama i iskustvom, sedi na kućnom pragu, deluje uverljivo i iskreno, što je vizuelni mamac za potencijalne „unesrećene žrtve“.
A tek iskustva „zadovoljnih korisnika“ - više nego ubedljiva.
„Nikad nisam verovala u ovakve stvari, ali sve se promenilo kad sam pozvala dragu Baku. Ona i njena nećaka su sve pogodile, nisam mogla da verujem. Znale su o meni više nego što ja znam o sebi. Divne žene, hvala im do neba. Sve se ostvarilo što su mi predvidele“, piše punim imenom i prezimenom „zadovoljna korisnica“.
Drugom su ruže procvetale:
„Dobio sam posao, kao što ste rekli. Prezadovoljan sam, para na pretek, a ljubav mi se vratila.“
Međutim, ima i onih kojima onlajn gatare nisu baš bile korisne, pa su se javljali žaleći se na njih.
- Nisam našla ni posao ni ljubav svog života, a sve sam uradila što su mi rekli. Prevarena sam - bila je jedna od reakcija sagovornica kojima nisu procvetale ruže posle plaćanja Fejsbuk vračanja.
Profesor doktor Zoran Milošević kaže da su vidovnjaci videli šansu za brzom zaradom i preselili se sa televizije na društvene mreže.
- Oni koriste nemoć onih kojima je pomoć potrebna i, uz određenu nadoknadu, obmanjuju ljude koji su u nevolji. Klijenti nisu samo neobrazovani već i obrazovani ljudi. Te usluge koristi i elita, jer i kod njih postoji naslaga magijskog razmišljanja, pa angažuju razne pomoćnike kako bi rešili svoje probleme - objašnjava Milošević.
Na pitanje da li je moguće da toliko ljudi komentariše pozitivno usluge vračara i raznih proroka na društvenim mrežama, Milošević objašnjava da i tu postoje određene zamke, jer je reč o marketinškim trikovima.
- To najčešće može biti prikrivena reklama, jer razni vidovnjaci koriste društvene mreže i lažne profile kako bi potencijalne mušterije uverili u svoju moć. Mnogi od onih koji posećuju takve stranice su sugestibilni i olako poveruju da je to istina - kaže sociolog.
Ko su ljudi koji veruju u vradžbine?
Verovanje u magiju se ne može striktno vezati za psihološki profil, obrazovni ili intelektualni nivo, ističe Zorica Kolaković, diplomirani psiholog.
- Može se reći da su tome podložne osobe kojima se iz određenog razloga u određenom trenutku lako manipuliše. To su najčešće osobe koje se nalaze u nekom osetljivom periodu, teško rešivoj ili neizvesnoj životnoj situaciji. U ovakvom stanju, čoveku je potrebno objašnjenje, uteha, nada te je sklon da poveruje onom ko ga uveri da za probleme ima objašnjenje i rešenje. Upravo zbog toga sa druge strane imamo zloupotrebu ovakvih ljudskih životnih situacija - ističe Kolaković.
Što je osoba ranjivija, a mag uverljiviji, to mu se više veruje, objašnjavaju stručnjaci za ljudsku psihu. Najveći problem nastaje kada se problem ne rešava jer se osoba povinuje svom magu i zanemari sopstveno racionalno angažovanje. Sve to košta pozamašne novčane sume jer se seansa nikada ne završava na jednom susretu.
Postavlja se pitanje ko su ljudi koji traže pomoć od vračara ili raznih magova.
- Sigurno su, kao i kod mnogih drugih pojava u društvu, u ovoj priči prisutni ljudi iz svih struktura, od neobrazovanih osoba, mladih osoba, intelektualaca, starijih, podjednako sa seoskog i gradskog područja. Nema pravila. Ono što može da napravi razliku je da svako ko živi u realnom svetu, ko poznaje principe na kojima se život zasniva, ko radi na jačanju ličnosti i ličnosti svoje dece neće posegnuti za ovom vrstom pomoći niti će u nju verovati. Ali nema garancije da neka životna nedaća ili tragedija neće i od tako izgrađenih ličnosti napraviti „vernika“ u magove i vračare - zaključuje sociolog Ljubica Žuržinović.
TV magovi i samozvani proroci: „Dušo, da ti kažem“
Kada se pojavila Dušica Ilić Kleopatra, smešeći se sa TV ekrana, telefon redakcije bi se usijao od poziva. Mnogi su poslednju nadu za svoj problem videli u „kraljici među prorocima“, kako je sebe nazivala kontroverzna proročica.
„Dušo, da ti kažem“, počinjala je Kleopatra prozuklim glasom neuspele pevačice koja je devedesetih, kada je taj biznis počeo da cveta, postala proročica. A onda je, sugestivno se unoseći u kameru, kroz smešak saopštavala klijentu šta će mu se desiti. Svaku priliku koristila je da ubedi publiku u svoje moći. Za to vreme u kajronu se vrteo broj telefona za pozive iz cele bivše Juge, Austrije, Nemačke, Francuske. Prema gastarbajterima je bila najranjivija.
Slavu balkanske proročice doživeo je i Ljubiša Trgovčević. Osiromašenom narodu proricao je budućnost, a oni, opijeni od vere, pozivali su broj redakcije i saopštavali svoje probleme u nadi da će ih vidovnjak rešiti.
Vidovita Zorka u zakupljenom terminu predstavljala se kao majstorica za uklanjanje crne magije. Proricanje joj je u jednom trenutku došlo glave, pa je završila u zatvoru. Odmotavanjem klupka obelodanjeno je da je za svoje seanse uzimala od 50 do 200 maraka, u zavisnosti od težine slučaja.
Kada je 2009. godine Republička radiodifuzna agencija (RRA) uputila zahtev kablovskim operaterima u Srbiji da prestanu da distribuiraju kanale koji u programskom sadržaju daju prostor vračarama, vidovnjacima i samozvanim prorocima, koji na taj način ostvaruju profit zasnovan na lakovernosti gledalaca, mnogi od njih su se povukli u ilegalu.
Neki su pronašli nove vidove reklamiranja, a Kleopatra ili njeni fanovi iskoristili su savremeni način komunikacije, pa su se oglasili preko Fejsbuka porukom:
„Kraljica Klea vas puno pozdravlja... Uživajte u proročanstvima njene svetlosti, kojom obasjava naše živote i širi pozitivnu energiju!“.
Kolike su kazne
Zakon o javnom redu i miru u članu 15 predviđa kaznu do 50.000 za uznemiravanje građana vračanjem, proricanjem ili sličnim obmanjivanjem.
„Ko se bavi vračanjem, proricanjem sudbine, tumačenjem snova ili sličnim obmanjivanjem na način kojim uznemirava građane ili narušava javni red i mir - kazniće se novčanom kaznom od 10 do 50.000 dinara ili radom u javnom interesu od 40 do 120 sati.“
(Kurir.rs/Blic, M.Č.Gubelić)
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore