Privatan posao! Miloš Lazović, profesor Građevinskog fakulteta u penziji, priznaje da ga je španska kompanija "Azvi" privatno angažovala da da stručnu ocenu njihovog projekta na Kosini 2 jer su smatrali da projekat CIP nije dobar i stabilan

Španska kompanija "Azvi" zaključila je da projekat za Kosinu 2 kod Predejana na Koridoru 10 koji je radio Saobraćajni institut CIP nije dobar i stabilan, pa je angažovala grupu španskih stručnjaka da uradi novi, kaže za Kurir Miloš Lazović, profesor Građevinskog fakulteta u penziji, koji je kao privatni konsultant dao pozitivnu ocenu španskog projekta za potporni zid kod Predejana koji se nije "primio" na Kosini 2, već se 19. avgusta survao.

Lazović priznaje da je i španski projekat imao mane, ali da mu je posle ispravki dao prelaznu ocenu.


- Mene je "Azvi" angažovao privatno, kao stručnog konsultanta, nezavisno od Građevinskog fakulteta, da dam ocenu da li je špansko rešenje primenjivo na Kosini 2 kod Predejana. Ocenio sam da prva verzija nije dobra i tražio sam numeričku analizu unutar projekta da bi se dobila realna slika o uticajima u zaštitnoj konstrukciji. Oni su uradili korekcije proračuna i dobili su rezultate koji su bili očekivani, pa sam projektu dao pozitivnu ocenu. Oni su posle sklopili ugovor s Građevinskim fakultetom i grupa profesora s tog fakulteta im taj projekat nostrifikovala - priča za Kurir Lazović, čije se ime nije našlo na spisku inženjera koje je Ministarstvo građevinarstva osumnjičilo kao krivce za rušenje potpornog zida kod Predejana i zatražilo od Inženjerske komore da im oduzme licence.

prof-dr-milos-lazovic.jpg
Foto: Preent Screen

Lazović tvrdi da je projekat dorađivan 11 puta jer su se uslovi na terenu pokazali drugačijim od ranije utvrđenih.


- Španci su odgovorni izvođači radova i oni su angažovali njihove ljude koji su radili dopunska istraživanja i ustanovili da ima promena na terenu u odnosu na ono što je bilo ranije. Nailazili su na slojeve koji su lošiji i moralo je da se menja. Rađeno je ojačanje jer se pokazivalo da ono što je projektovano nije dovoljno dobro. Geologija je veoma složena i potrebna su obimna istraživanja da bi se formirala prava slika o terenu na kome se radi jer od toga zavisi kakva će biti zaštitna konstrukcija koja pridržava. Španci su procenili da nema dovoljno geotehničkih istraživanja. Istraživanja su rađena pet meseci, a trebalo je da traju godinu i po dana - ističe Lazović i potvrđuje da sa projektnim rešenjem koje je primenjeno na Kosini 2 - CIP nema nikakve veze.

On smatra da uzroci rušenja potpornog zida mogu biti različiti i ističe da treba formirati posebnu komisiju koja će to utvrditi.


- Uzroci rušenja mogu biti nedostaci u projektovanju, kao i u izvođenju radova. Projekat je primenjiv, ali da li je sve urađeno prema projektu? Treba da se oformi stručna komisija koja bi analizirala i projektovano rešenje i stvarne uslove na terenu, geologiju, ali i način izvođenja, odnosno da li su radovi urađeni kvalitetno ili ne - zaključuje Lazović.


Bivši direktor "Koridora Srbije" Dmitar Đurović, koji je odobrio španski projekat za potporni zid kod Predejana, danima ne odgovara na pozive i poruke novinara Kurira. Inače, prema podacima sa sajta Agencije za borbu protiv korupcije, Đurović je dan posle smene s funkcije direktora 13. maja 2017. zaseo u fotelju savetnika u "Koridorima Srbije", za šta mesečno prima po 50.000 dinara.


Projekat na brzinu, gradnja unedogled


Kako saznaje Kurir, projekti za kilometre auto-puteva na Koridoru 10 urađeni su na brzinu i za manje od godinu dana, dok se u svetu tako važni infrastrukturni projekti projektuju najmanje šest godina.


- Potpuno je neprimereno opredeljenje države da u velike infrastrukturne projekte uđe bez odgovarajuće pripreme. Na Koridoru 10 urađeni su projekti za kilometre auto-puta za manje od godinu dana. U svetu projektovanje ovakvih stvari poput Kosine 2 traje najmanje šest godina sa istraživanjima na terenu, a kod nas je sve to urađeno za pet meseci, od novembra do aprila. Onda je revizija tog projekta trajala 11 meseci, što znači da je u startu gubljeno vreme. U ovoj državi struka se ništa ne pita - kaže za Kurir jedan od inženjera koji je učestvovao u projektovanju pojedinih deonica auto-puta na Koridoru 10 i čije je ime poznato redakciji Kurira.


Bogata imovinska karta Dmitra Đurovića


- Poslovni prostor, proizvodno-magacinski prostor, 1.344,33 m2 (1/1, kupovina)
- Stan od 59,29 m2 (1/1, kupovina)
- Prenamena tavana u stan, tavanski prostor, 174,43 m2 (1/1, kupovina)
- Kuća od 74 m2 (1/2, kupovina)
- Građevinsko zemljište, zemljište uz zgradu i voćnjak, 425,5 m2 (1/2, kupovina)
- Garaža, 15 m2 (1/1, kupovina)
- Poslovni prostor, 190,12 m2 (1/1, poklon)
- Parking mesto, 31,08 m2 (1/1, poklon)
- Motocikl "suzuki GS 500", 1990. (kupovina)
- Motocikl "honda devil" 2010. (kupovina)
- Automobil "zastava 101", 1986. (kupovina)
- Automobil "gonda sivic" 5d 1.4, 2013. (lizing)

Kurir.rs/Slavica Tomčić

Foto:N1