Malo novca vašeg školarca može da dovede do izolovanosti iz društva, dok previše neće naučiti dete da definiše prioritete, naglašavaju stručnjaci

Učenici u Srbiji sutra polaze u školu. Osim brige kako da svom školarcu obezbede knjige, obuću, odeću i ostale potrepštine, roditelji imaju još jednu muku - koliki džeparac treba dati detetu.

djaci.jpg
Foto: Kurir


Raspolaganje džeparcem je važan segment dečjeg odrastanja jer trošeći ga dete uči kako da raspolaže vlastitim novcem. Navike stečene u detinjstvu i mladosti utiču na to da li će i koliko štedeti kad stasaju, kao i da li će odgovorno upravljati novcem kada počnu i sami da ga zarađuju.


Koliko će dete dobijati novca zavisi od finansijske situacije porodice. Previše mali džeparac može da dovede do toga da dete bude isključeno iz svoje društvene grupe, dok preveliki džeparac neće naučiti dete da definiše prioritete ili da se nečega odrekne.


- Redovan i tačan iznos je osnovni princip džeparca. Kako bi dete naučilo da i u budućnosti poštuje dogovore kao nešto obavezujuće, roditelji se moraju pridržavati dogovorene dinamike isplate džeparca. Kada odlučujete koliko često ćete svom detetu davati novac, imajte na umu i njegov uzrast. Isplate na nedeljnom nivou su se dobro pokazale kod dece do 12 godina. Od 13 godina naviše dobro bi bilo preći na mesečne isplate. Dete će naučiti da rasporedi to što ima, što takođe predstavlja veštinu potrebnu za uspešno upravljanje novcem - objašnjava Zorana Aleksić, direktorka Sektora za rad sa stanovništvom u Erste banci.

profimedia0073730069.jpg
Foto: Profimedia


Ona dodaje da je suština džeparca da deca koriste svoj novac za usputne stvari, a ne za one osnovne kao što su hrana ili odeća, što im omogućava da počnu da prave prioritete pri kupovini i da iskuse greške, bez većih posledica.
Školski psiholog Branka Tišma ističe da je jako važno da porodica ustanovi pravila koliko će novca davati detetu i da roditelji budu umereni u tome.


- U prvom i drugom razredu deci treba davati jako malo novca, ali da ga ne nose u školu, jer ne znaju da ga čuvaju, već da to bude kućna varijanta. Od trećeg ili četvrtog razreda već znaju gde da čuvaju džeparac, i to treba da bude neki mali iznos u određenim intervalima koje porodica treba da definiše. Sa uzrastom treba menjati iznos, ali ne treba preterivati i davati mnogo. Koliko god da su naučili da koriste novac, znaju da ga izgube, a znaju i impulsivno da potroše na nepredviđene stvari - ističe Tišma i dodaje da utvrđeni iznos džeparca ne treba menjati duži period kako bi deca naučila da planiraju svoje troškove.


Obratite pažnju


Izbegavajte davanje dodatnih para

Aleksićeva dodaje da bi roditelji trebalo da zapamte da džeparac ne treba da isplaćuju unapred, da se drže dogovorenog iznosa i da izbegavaju davanje dodatnog novca.
- Na ovaj način dete će razumeti važnu životnu lekciju da novca može da bude malo i da spontane želje ne mogu uvek odmah da se ispune. U dogovoru s detetom možete mu se dati dodatni novac, ali tako što će uraditi neke poslove koje i inače radi.

SAVETI
Šta treba znati o džeparcu

- Dete novac treba da troši po sopstvenoj želji uz usmeravanje roditelja
- Redovan i tačan iznos je osnovni princip džeparca
- Držite se dogovorenog iznosa
- Izbegavajte davanje dodatnog novca
- Džeparac deca treba da troše na usputne stvari, a ne na hranu i odeću
- Džeparac ne treba dovoditi u vezu sa uspehom u školi (ne treba ga smanjivati ili povećavati prema ocenama)
- Na sopstvenom primeru učite decu da štede

Kurir.rs/ Slavica Tomčić/ Foto: Shutterstok, Profimedia