Kad neko duplira prosečno mesečno zaduženje, mobilne kompanije će biti dužne da ga istog trenutka obaveste o tome kako ne bi došlo do prekomerne potrošnje

Građani Srbije uskoro će dočekati dan kada će moći da raskinu ugovor sa mobilnim operaterom čijom uslugom nisu zadovoljni i pre isteka ugovorenog roka, a prestaće i da strepe od toga da će im mesečni račun biti petostruko uvećan!

Prema novom zakonu o elektronskim komunikacijama, koji bi uskoro trebalo da se nađe u skupštinskoj proceduri, prekomernoj potrošnji konačno bi trebalo da dođe kraj, jer će mobilni operateri biti dužni da obaveste klijenta čim njegov mesečni račun dostigne dvostruko veći iznos u odnosu na prosečno zaduženje. Na taj način će građani moći blagovremeno da uoče problem i preduzmu sve što je potrebno kako bi sprečili dalje uvećanje računa za tu uslugu.

Kada je reč o raskidu ugovora, klijenti će, prema novom zakonu, to moći da urade u bilo kom trenutku, s tim što će morati da izaberu jednu od dve ponuđene opcije raščišćavanja računa sa operaterom koja je za njih povoljnija. Jedna opcija je da plate naknade za ostvarene popuste za period za koji su koristili uslugu i da isplate opremu koju koriste po punoj maloprodajnoj ceni koja je važila u vreme zaključenja ugovora. Druga mogućnost je da plate mesečne naknade za preostali period važenja ugovora i opremu po povlašćenoj ceni, ukoliko su uz uslugu kupili i terminalnu opremu (telefon, modem/ruter, set-top boks...).

0603-ministarstvo-trgovine.jpg
Ministarstvo trgovine turizma i telekomunikacija 

Pored ovih novina, operateri će biti dužni da potrošače prilikom zaključenja ugovora detaljno obaveste o uslovima ugovora i cenama usluga. Takođe, eventualni sporovi između građana i operatera koji se odnose na kvalitet usluge i iznos računa moći će vansudski da rešava Regulatorna agencija za elektronske komunikacije i poštanske usluge (RATEL).


- Novi zakon o elektronskim komunikacijama obezbediće značajno unapređenje prava potrošača prilikom korišćenja elektronskih komunikacionih usluga. Nova zakonska rešenja pružiće dodatnu sigurnost potrošačima u dinamičnoj oblasti elektronskih komunikacija koju odlikuje konstantan razvoj novih tehnologija, ne samo u pogledu zaštite njihovih potrošačkih prava već i u pogledu dodatne bezbednosti u oblasti elektronskih komunikacija, naročito najmlađe populacije koja je i najranjivija - kaže za Kurir Tatjana Matić, državni sekretar u Ministarstvu trgovine, turizma i telekomunikacija.


Važna stavka
Uvodi se roditeljska kontrola

Prema novom zakonu o elektronskim komunikacijama, operateri će biti dužni da pretplatniku na njegov zahtev pruže i uslugu "roditeljske kontrole". Usluga roditeljske kontrole omogućava: ograničavanje pristupa određenim sadržajima, zabranu upućivanja poziva i slanja elektronskih poruka na određene brojeve, upućivanje poziva i slanje elektronskih poruka samo na određene brojeve i kontrolu troškova. Zakon prvi put predviđa i nadležnost Vlade Srbije da donosi norme kojima se reguliše preduzimanje preventivnih mera od strane ministarstva po pitanju bezbednosti i zaštite dece prilikom korišćenja informaciono-komunikacionih tehnologija, kao aktivnosti od javnog interesa.


Zoran Nikolić
Ko kupi pripejd broj, moraće da se registruje

Zoran Nikolić iz Nacionalne organizacije za zaštitu potrošača kaže da će novi zakon o elektronskim komunikacijama potrošačima omogućiti još veći nivo zaštite u svakom smislu.
- Potrošač će biti obavešten o bilo kakvom velikom prekoračenju na računu. Ljudi nisu svesni ili zaborave da isključe paketne podatke kad odu u inostranstvo i naprave ogromne račune. Ovo obaveštenje će im omogućiti da ne naprave još veću štetu. To je dodatna zaštita, a potrošači sami treba da brinu o sebi i nauče da odgovaraju za svoje postupke. Sada će svako ko kupi pripejd broj morati da se registruje, čime će se sprečiti mnogobrojna uznemiravanja građana od kompanija koje nude svoje usluge sa tih neregistrovanih brojeva.

Činjenice:
Najvažnije novine:


- Potrošač može raskinuti ugovor u bilo kom trenutku
- Moći će da bira isplativiju od dve opcije raskida ugovora
- Mobilni operateri će morati da obaveste klijenta čim mu se račun udvostruči u odnosu na prosečna zaduženja
- Operateri će imati obavezu da detaljno upoznaju klijenta sa uslovima ugovora i cenom usluge
- Uvodi se usluga "roditeljska kontrola"
- RATEL će vansudski moći da rešava sporove između potrošača i operatera

Kurir.rs/Slavica Tomčić

Foto:Shutterstock