ZAŠTITITE SE NA VREME: 8 razloga zbog čega je neophodno imati zimske gume!
Kada po snegu sa letnjim gumama vozite svega 30 km/h, prilikom iznenadnog kočenja zaustavićete se nekoliko metara dalje nego da ste kočenje izveli sa zimskim pneumaticima. Ako to isto učinite pri brzini od 50 km/h razlika može da bude značajno veća, a u saobraćaju je kočioni put od neprocenjive važnosti.
Budući da jedan broj vozača još uvek ima određene sumnje u neophodnost zimskih pneumatika, stručnjaci sajta internet prodaja guma popisali su 8 najbitnijih razloga zbog čega je važno imati zimske gume na vozilu.
- Kraći kočioni put po suvom asfaltu: Dok su dubina i oblik šare važniji za ponašanje po snegu i ledu, smeša od koje je zimska guma napravljena (kaučuk i silika) „glavna“ je kada su u pitanju njene karakteristike po suvom asfaltu. Letnje gume su izrađene od mešavine koja se odlično ponaša pri visokim temperaturama, ali se zato zimi stvrdnu i veoma loše koče ili skreću, čak i na apsolutno suvom asfaltu pri niskim temperaturama. Letnja guma počinje da se stvrdnjava na temperaturama ispod sedam stepeni.
- Kraći kočioni put po snegu: Prvenstveno zbog dubine i oblika šare, ali i specijalne smeše od koje je napravljena, zimska guma bolje koči po snegu. Nebrojeni testovi potvrdili su da se kočioni put zimskih i letnjih guma pri brzini od 50 km/h razlikuje i do 30 metara.
- Gubitak kontrole/sletanje s puta: Pogon na svim točkovima i ESP (sistem za kontrolu stabilnosti) od slabe su pomoći ako sa letnjim gumama vozite u zimskim uslovima. Problem je što mnogi vozači žive u takvoj zabludi oslanjajući se preterano na ovaj sistem. Naročito oni sa atraktivnim „džipovima“ (pravilnije SUV-ovima, krosoverima...) sa širokim niskoprofilnim gumama.
Ako guma nema dobar kontakt sa podlogom, najsofisticiraniji sistem za kontrolu stabilnosti ili pogon na svim točkovima ne mogu mnogo da pomognu. Dakle, nemojte se čuditi ako vidite neki najnoviji „džip“ koji po snegu ne može da savlada blagu uzbrdicu. Verovatno ima letnje gume. A treba li tek da pominjemo starije automobile bez ESP-a i sa pogonom samo na prednjim ili zadnjim točkovima? Kada idete kroz krivinu, gume su ono što drži vaš auto da ne sleti s puta.
- Zaglavljivanje u snegu: Pao je sneg. Vozite na letnjim gumama. Dok ste na očišćenom i solju i rizlom posutom putu, sve je lako. Međutim, čak i kada ste u gradu pa skrenete nizbrdo u bočnu neočišćenu ulicu, lako možete da se nađete u problemu. Ili pokušate da se parkirate na neočišćeno parking mesto, točkovi se vrte u prazno (šlajfuju) i zbog neodgovarajućih šara ne mogu da se zariju u sneg pa im je znatno teže da se iz njega izvuku.
- Lakše kretanje iz mesta u teškim uslovima: Zahvaljujući obliku i dubini šare, kao i odgovarajućoj smeši od koje su napravljene, sa zimskim gumama auto će mnogo lakše kretati iz mesta po snegu i ledu, naročito ako je reč o uzbrdici.
Zbog drugačijeg sastava i znatno manje šara, letnje gume su neuporedivo sklonije proklizavanju pri kretanju iz mesta, a od velike pomoći neće biti ni ASR ili TCS sistemi koji služe da spreče proklizavanje pogonskih točkova. Oni će „gušiti“ motor ili naizmenično kočiti točkove koji proklizavaju kako bi obezbedili pokretanje iz mesta, ali će se na ravnom poprilično namučiti, dok će se na uzbrdici pokrivenoj snegom ponašati tako da će vozač pomisliti da se auto pokvario.
- Manja šansa da izazovete udes: Kao što smo već u gornjim tačkama objasnili, pošto će automobil sa zimskim gumama bolje kočiti i po snegu i po suvom asfaltu, mnogo je manja šansa da ćete udariti drugi auto ili pešaka. Ponekad, ako uspete da se zaustavite samo pola metra „ranije“, to za pešaka može da znači razliku između života i smrti.
Što se tiče udaranja drugih kola, noviji automobili su tako napravljeni da šteta može da bude ogromna čak i pri blagom udesu pri maloj brzini (skupi delovi). A tu je i malus – sledećih nekoliko godina plaćaćete skuplje obavezno osiguranje.
- Obavezno osiguranje možda ne važi: Ako se utvrdi da ste zbog letnjih guma izazvali udes po snegu, ledu ili poledici, postoji mogućnost da vaša osiguravajuća kuća odbije da nadoknadi štetu koju ste izazvali. Odnosno, nadoknadiće je, ali će tražiti da joj vratite novac. Tako ćete praktično morati da platite štetu i na svom i na tuđem ili tuđim automobilima. Ukoliko je neko povređen, troškovi mogu da budu i mnogo veći.
- Kazna: Uhvati li vas policija da sa letnjim gumama vozite po snegu, ledu ili poledici u zimskom periodu, kazna je od 10.000 do 20.000 dinara. Međutim, izazovete li udes...
Zimske gume obavezne su od 1. novembra do 1. aprila, ali samo ako je put pokriven snegom, ledom ili poledicom. Na sajtu internet prodaja guma podsećaju da bez obzira na zakon, najvažnija stavka za svakog vozača mora biti bezbednost. Zimske gume po suvom ali hladnom vremenu bolje koče i drže put, kao što je i tokom leta na 30+ stepeni to slučaj sa letnjim gumama. Jednostavno, nemoguće je da se jedan tip guma isto ponaša pri veoma različitim vremenskim uslovima.
(Promo - tekst / Foto:Promo)
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)