Zasad nepoznata grupa ljudi traži od najstarijih sugrađana na društvenim mrežama da im pošalju adresu, broj telefona i selfi s ličnom kartom kako bi ih zauzvrat poslali na vikend u banju, a sve je laž

Društvenim mrežama hara još jedna u nizu internet prevara, ali ovaj put na meti je jedna od najranjivijih grupa građana - naše bake i deke! Naime, penzionerima na jednoj Fejsbuk grupi obećavaju nagradna putovanja u banju kako bi im ukrali skoro sve lične podatke.

Na Fejsbuk stranici pod nazivom "Vrnjačka Banja d.o.o" prvo su objavili da organizuju nagradnu igru čiji dobitnici idu na vikend u Vrnjačku banju, a da "posebne pogodnosti i nagrade imaju penzioneri i samohrane majke".

Navodno, sve što je bilo potrebno uraditi jeste lajkovati ovu stranicu i postaviti nekoliko komentara. Međutim, penzionerima se zatim tražila slika lične karte sa JMBG, adresa stanovanja i broj telefona.

- Poštovani, obaveštavamo vas da ste vi jedan od dobitnika naše nagradne igre "Vikend u banji" za do pet osoba. Hvala vam što ste čitali pravila nagradne igre. Mnogo ljudi nije učestvovalo zbog neispunjavanja koraka. Kako bismo rezervisali termin za vaš vikend, potrebno je da nam ostavite sledeće podatke radi potvrde vašeg identiteta: adresu stanovanja, kontakt broj za našeg operatera, sliku lične karte, sliku obe strane lične karte i sliku selfija gde se jasno vidi da vi držite ličnu kartu - navedeno je u poruci koja je stigla većini penzionera koji su se, ne sluteći zlo, uključili u igru.

Međutim, nakon što su im poslali lične podatke, bakama i dekama se više niko nikad nije javio, a čak i u komentarima na ovoj stranici ima sve više upozorenja da je reč o laži i prevari.

Goran Papović iz Nacionalne organizacije potrošača Srbije upozorava da je JMBG "govoreća šifra" koja je od neprocenjive vrednosti, ali se masovno zloupotrebljava.
- Ovakve prevare su mi poznate i nisu ništa novo, a već dugo su upravo penzioneri meta tih kradljivaca. Očigledno je tržište ličnih podataka ogromno, a niko ga ne kontroliše... Država mora da uvede svojevrstan PIB, a da JMBG dajemo samo policiji. S tuđim matičnim brojem možete da otvorite račun u banci i podignete kredit na tuđe ime, možete i da otvarate firme. Može da se zloupotrebi i za biračke spiskove, daju se i marketinškim agencijama - kaže za Kurir Papović.
On upozorava i da oni koji se bave zaštitom podataka o ličnosti treba da otkriju ko krade i kome se prodaju ukradeni podaci.

Broj telefona koji je naznačen na stranici "Vrnjačka Banja d.o.o" juče nije bio u funkciji. Iz Tužilaštva za visokotehnološki kriminal do zaključenja broja nismo dobili odgovor na pitanje da li im je neko od građana prijavio ovu prevaru.


Zbog krađe podataka
Penzioneru odbijali trećinu penzije

Primer zloupotrebe ličnih podataka je i slučaj penzionera Jelenka Stojkovića, kome je neko iskoristio JMBG i kupio tri telefonska broja preko kojih je napravio dug od čak 160.000 dinara. Sve ovo morao je da vraća upravo Jelenko, kome su odbijali trećinu penzije. Mogućnosti za zloupotrebu su razne, od krađe identiteta, zloupotrebe podataka preko društvenih mreža, u oblasti telekomunikacijskog, bankarskog, zdravstvenog i osiguravajućeg sektora, budući da JMBG može da se iskoristi za izradu ličnih dokumenata koji kasnije mogu da se upotrebe da izvršenje krivičnih dela.

Ojadili na hiljade ljudi
Uhapšeni za sličnu prevaru

Krajem novembra prošle godine skoro identičnu prevaru je izvela grupa od sedmoro osoba iz Šida i Beograda, koji su uhapšeni u policijskoj akciji. Oni su, kako se sumnja, služeći se lažnim nagradnim igrama poznatih privrednih društava ili brendova, od učesnika tražili da im dostave fotografije ili skenirani lični dokument, uglavnom ličnu kartu ili pasoš, na kojima se vide njihove fotografije, adrese, brojevi telefona i drugi lični podaci u cilju dalje zloupotrebe ličnih podataka. Sumnja se da su na ovaj način neovlašćeno pribavili fotografije ličnih dokumenata od više hiljada građana.

Ličnu kartu smeju da traže:
- policija i sudovi
- banke i mobilni operateri
- notari i advokati
- hoteli

Ne smeju da traže ličnu kartu:
- trgovci prilikom reklamiranja robe
- radnici na kasama u marketima
- sajtovi za onlajn prodaju
- teretane, anketari
- upravnici zgrada, portiri i obezbeđenje
- kontrolori u autobusu

(Kurir.rs/Jelena Pronić)