Generalni direktor "Železnica Srbije a. d." Miroslav Stojčić, za koga se vezuju mnogobrojne afere u ovoj državnoj firmi, dao je ostavku, i to mesec dana nakon što mu je zvanično istekao mandat.


Upućeni tumače da je njegova ostavka iznuđen čin nakon što u Vladi Srbije, kao osnivaču ove firme, nisu ni nameravali da mu produže mandat ni do izbora novog direktora, te mu je džentlmenski ostavljen prostor da se sam povuče iz firme kojom je rukovodio od 17. januara 2015. Za vreme tog četvorogodišnjeg mandata javnost ga je upamtila po malverazijama, uključujući sumnje za nanošenje višemilionske štete kompaniji u poslovima iznajmljivanja kompanijskih lokala i nekretnina, pri čemu je i sam kao zakupac jednog od železničkih snova zakidao firmu za kiriju.


- Zbog ovih marifetluka istragu je vodilo Više tužilaštvo, kao i Tužilaštvo za organizovani kriminal, a mada ishodi tih istraga nisu saopšteni, po svemu sudeći je da Stojčić nije zadovoljio, pa ga poslodavci na finjaka puštaju niz vodu - ocenjuje izvor Kurira iz Vlade Srbije.


Da je pušten niz vodu, Stojčić i sam donekle potvrđuje:
- Punih mesec dana otkako mi je istekao mandat, meni niko nije rekao šta da radim, ništa mi nije dato, nikakav uput niti instrukcije. Meni je istekao mandat i u takvoj situacije nemam više upravljačka ovlašćenja i zato sam dao ostavku, to je moj lični moralni čin nakon 22 godine provedene u "Železnicama" - rekao je juče Stojčić.


Dodaje da nakon ostavke odlazi iz ŽS, ali da trenutno nema nikakav novi angažman.


Inače, u dopisu Vladi Srbije, resornom Ministarstvu građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture, kao i predsedniku Skupštine "Železnice Srbije a. d.", Stojčić kao razloge za podnošenje ostavke, između ostalog, navodi neusaglašenost Statuta "Železnica Srbije a. d." sa Zakonom o javnim preduzećima, nemogućnost raspolaganja imovinom "Železnica Srbije", blokadu žiro računa u iznosu od 767.700.313,92 dinara. Takođe, navodi i da je njegov mandat "bio i ostao uslovljen problemima koji onemogućavaju dalju realizaciju procesa restrukturisanja železničkog sektora".

MINISTARSTVO SAOBRAĆAJA
BLIŽI SE GAŠENJE FIRME

U Ministarstvu saobraćaja ističu da se preduzeće "Železnice Srbije a. d" ne bavi upravljanjem železničkim projektima i infrastrukturom na železnici, već nasleđenim dugovima srpskih železnica i imovinom:
- Stojčić je bio zadužen uglavnom za rešavanje tužbi radnika prema železnici, ti procesi su pri kraju, čime se ispunjavaju uslovi za gašenje tog preduzeća.

KARIJERA
OD ŠEFA STANICE DO GENERALNOG DIREKTORA

Stojčić je diplomirani saobraćajni inženjer. U ŽS je obavljao poslove šefa Železničke stanice Beograd, direktora Sektora za prevoz putnika, zamenika direktora Sektora za saobraćajne poslove, šefa Sekcije za infrastrukturu čvora Beograd, kao i savetnika direktora Direkcije za infrastrukturu. Za generalnog direktora ŽS imenovan 17. 1. 2015.

ČINJENICE
NAJČUVENIJE STOJČIĆEVE AFERE

1. NE PLAĆA KIRIJU
Stojčić je 2011. od preduzeća zakupio stan od 59 kvadrata, a u 2014. napravio je dug od 165.000 za 11 meseci neplaćanja kirije. Umesto da mu otkažu ugovor o zakupu, ŽS mu čine ustupak da odmah plati polovinu duga, a da ostatak neizmirenih obaveza plati u šest rata, i to odbijanjem od plate. Tu obavezu nije izmirio ni do oktobra 2015, kada mu je dug za kiriju narastao na 208.667 dinara, iako je tada kao generalni direktor ŽS već primao platu od skoro 150.000 dinara, već mu je omogućen novi reprogram.
U izjavi za Kurir Stojčić sada tvrdi da je izmirio sve obaveze prema firmi za taj stan, ali potvrđuje da on u njemu odavno ne živi, već u njemu stanuje njegova bivša supruga.

2. ORGANIZOVANI KRIMINAL
Polovinom 2015. Tužilaštvo za organizovani kriminal započelo je istragu povodom dodele više stotina službenih stanova u "Železnicama Srbije" u poslednjih deset godina, a na osnovu sumnji da su mnogi od njih nezakonito i po bagatelnim cenama nabavljeni i ustupljeni zaposlenima putem zakupa ili otkupa. Pored Stojčića, na listi zakupaca železničkih stanova našao se, među ostalima, i Milanko Šarančić, bivši generalni direktor ŽS, dok su stanove otkupili Ivan Bogavac, nekadašnji Šarančićev pomoćnik, i Predrag Vukadinović, bivši Šarančićev zamenik.

3. ČASTIO SINDIKALCE
Stojčić je 2016. zaustavio prinudnu naplatu 45,9 miliona dinara duga od Sindikata železničara Srbije (SŽS), u trenutku kad je ova državna kompanija bila u blokadi oko 150 miliona dinara, a sindikalci imali novac na računu. Omogućio im je plaćanje tog duga u 24 rate i na taj način nagradio sindikat, koji je bez ikakvog razloga deset godina ranije zadržao 23 miliona dinara koje je dobio od ŽS na ime otkupa potraživanja prema Kreditno-eksportnoj banci. Naime, sindikat je uzeo novac, banka je propala, a onda su se i SŽS i "Železnice" pojavili da naplate potraživanje.

4. ISTRAGA VIŠEG TUŽILAŠTVA
Polovinom 2017. Više tužilaštvo u Beogradu pokrenulo je istragu o zloupotrebama kojima je, kako se sumnja, Stojčić naneo višemilionsku štetu "Železnicama Srbije". Prijavu je podneo njegov tadašnji pomoćnik Goran Radić jer je, prema njegovim rečima, rukovodstvo stopiralo predlog o izvršenju duga u iznosu od 23 miliona dinara u korist "Železnica", da su odbili da podnesu krivične prijave protiv onih koji se bez pravnog osnova nalaze u lokalima na Glavnoj železničkoj stanici u Beogradu i koriste struju i vodu na račun ŽS.

(Kurir/Sanja Đorđević)