Uprkos dolasku "Ikee" u 2018. godini, srpski nameštaj ostvario je suficit od skoro 300 miliona evra, a domaći proizvođači svoje proizvode plasirali su u 88 zemalja sveta

Iako se očekivalo da će dolazak švedske "Ikee" pokopati domaće proizvođače nameštaja, to ne samo da se nije desilo već je izvoz domaćeg nameštaja prošle godine skočio za 11 odsto u odnosu na 2017. godinu.


Iz srpskih fabrika kamioni s nameštajem odlazili su u 88 zemalja sveta, u koje su izvezeni proizvodi u vrednosti od 518,5 miliona evra, što je rekordna vrednost.
- U odnosu na 2008, vrednost izvoza povećana je 3,6 puta (uvoza za 27,9 odsto), te je Srbija iz deficita od 27,9 miliona evra prešla u suficit od 297 miliona evra. U odnosu na 2017, kada je "Ikea" svečano otvorena, suficit je povećan za 60 miliona evra - ističe Miroslav Zdravković, urednik portala Makroekonomija.org.

profimedia0263008092.jpg
Profimedia 

Prema vrednosti izvoza nameštaja, Srbija je u 2017. bila na 41. mestu u svetu sa izvozom nešto malo većim od 466.000 evra, a u 2018. povećala je izvoz za još 50 miliona evra, iako rang-lista za prošlu godinu ne postoji jer nema podataka o izvozu za sve zemlje.
- U 2008. godini Srbija je imala 54,5 odsto manji izvoz nameštaja od Hrvatske, a sada je ispred nje. Slično važi i za poređenje s Norveškom, Finskom i Rusijom, zemljama koje su znatno šumovitije od Srbije - naglašava Zdravković.
On podseća da, iako je očekivano da će dolazak "Ikee" u Srbiju uticati na rast uvoza nameštaja i pad izvozne konkurentnosti domaćih proizvođača, to se ipak nije dogodilo.
- Nakon rekordne vrednosti uvoza od 228,5 miliona evra u 2017, on je u 2018. smanjen na 221,5 miliona. Stanovnici Srbije su rast ličnih primanja radije iskoristili da otputuju na odmor u inostranstvo, jer su ovi troškovi povećani sa 1.215 na 1.396 miliona evra, nego da kupuju uvozni nameštaj - dodaje Zdravković.


Zoran Berbatović, savetnik u Udruženju za šumarstvo, proizvodnju drveta i industriju nameštaja u Privrednoj komori Srbije, ističe da bi izvoz nameštaja iz Srbije mogao biti duplo veći kada ne bi postojao problem s nabavkom sirovine i s radnom snagom u firmama koje rade nameštaj od masiva, odnosno punog drveta.
- Veliki deo zasluge za povećanje izvoza nameštaja pripada sedištima za automobile, jer su jedna kanadska i jedna nemačka firma prebacile svoju proizvodnju u Srbiju. Izvoz sedišta je u 2018. bio vredan više od 200 miliona evra. Drugo, imamo tri fabrike pločastog nameštaja od iverice i drugih drvenih ploča, koje rade serijsku proizvodnju i imaju jako veliki izvoz. To su "Forma ideale", "Matis grup" i "Jela" iz Jagodine. I druge firme koje rade pločasti nameštaj za poznatog kupca sve više traže kupce u inostranstvu zbog loše kupovne moći u Srbiji i veće zarade u inostranstvu - ističe Berbatović i dodaje da je Srbija 2009. godine imala deficit, a sada ima suficit u trgovini nameštajem sa svetom.

Tabela 1
Gde smo najviše izvozili nameštaj:

Češka Republika 73,1
Španija 47
Nemačka 45
Italija 33,6
Francuska 31.3
Slovenija 28,7
Crna Gora 27,1
Poljska 26
Hrvatska 25,3
BiH 24,5
* Podaci Svetske trgovinske organizacije u milionima evra

Tabela 2
Odakle smo najviše uvozili nameštaj:

Zemlja vrednost
Kina 46,1
Nemačka 32,3
Italija 25
Poljska 19,5
Hrvatska 10,5
BiH 10,2
Turska 8,8
Mađarska 8,2
Slovenija 7
Španija 6,7
* Podaci Svetske trgovinske organizacije u milionima evra

Brojke
247 miliona evra vredan je izvoz nameštaja samo od drveta u 2018.
3,6 puta je povećan izvoz nameštaja od 2008. godine do danas
297 miliona evra suficita ostvarila je Srbija u prometu nameštaja u 2018.


Kurir.rs/ Slavica Tomčić
Foto: Shutterstock, Profimedia