Motociklisti su treća najugroženija kategorija učesnika u saobraćaju, a jedan od tri najčešćih uzroka nesreća vozača dvotočkaša jeste vožnja u istoj traci paralelno sa drugim vozilom. U Srbiji nije dozvoljeno da se u jednoj saobraćajnoj traci u isto vreme nalaze dva vozila jedno pored drugog, ali je provlačenje u mnogim evropskim zemljama dozvoljeno i relativno jasno regulisano zakonom. Razna istraživanja su obavljena na ovu temu i uglavnom govore da je provlačenje između kolona, sasvim bezbedno ukoliko se pažljivo izvodi.

Iz tih razloga, dr Vladimir Jevtić, predsednik Asocijacije za bezbednost motociklista, pokrenuo je, u ime Asocijacije, kao i u svoj lično ime, inicijativu da se provlačenje motocklista uredi zakonom, a vozači obuče da to rade na bezbedan način. Ova inicijativa je naišla na veliki odziv među motoristima, koji se već ostavili stotine komentara na društvenim mrežama u kojima je pozdravljaju i podržavaju.

- Cilj inicijative je najpre želja da se nadležni upozore da se mora mnogo popraviti obuka motociklista. Kada se ona poboljša, tada ćemo moći da uvedemo i provlačenje, koje se naziva i "filtering" i "line splitting", i koje je dozvoljeno u većini država SAD i značajnom broju države Evrope. U Francuskoj se na primer na obuci radi provlačenje, s tim što se to radi pri brzinama manjim od 30 km na čas, kada kolona stoji, ili se kreće brzinom manjom od 15 k na čas. Oni tada smatraju da je provlačenje bezbedno, kaže za Kurir dr Vladimir Jevtić.

profimedia0142077125.jpg
Foto: Profimedia

On objašnjava da provlačenje u osnovi čini kretanje dvotočkaša između dva vozila ili dve kolone vozila koje se kreću ili stoje u dve susedne trake koje se kreću u istom smeru. Jednostavnije rečeno, to je deljenje jedne saobraćajne trake između motociklista i vozača ostalih vozila.

Jevtić ističe da naš Zakon o bezbednosti saobraćaja ovo nije jasno definisao, i da njegova inicijativa ima za cilj da se provlačenje zvanično stavi u zakon. Naš zakon inače u članu 7 stav 12 navodi da je saobraćajna traka namenjena samo za jednu kolonu vozila, dok član 55 ZBS kaže da vozač ne sme da vrši preticanje ili obilaženje kolone vozila, što se često dešava tokom provlačenja.

saobracajna-guzva-foto-dado-djilas-2.jpg
Foto: Dado Đilas/Ilustracija

- U tom slučaju se postavlja pitanje ukoliko je motociklista ostao u okviru jedne saobrćajne trake, odnosno nije prešao razdelnu liniju, da li se to smatra preticanjem ili provlačenjem. To je diskusija koja nas očekuje ukoliko zakonodavac prihvati našu inicijativu. Najčešče greške koje motociklisti prave je što se velikom brzinom provlače između kolone vozila, taa ih vozači ne uočavaju i to je veliki rizik. Takođe se provlače u blizini pešačkih tokova, gde dolazi do čestih nezgoda pešak-motocikl. Provlačenje između velikih vozila, poput kamiona i autobusa, posebno u gradu, je posebno opasno. Uočljivost je dosta važna

saobracajna-guzva-foto-dado-djilas-1-.jpg
Foto: Dado Đilas/Ilustracija

Cela ideja je da upozorimo zakonodavce da je važno legalizovati ovakav način vožnje ali se to može uraditi ako se stručno definiše zakonom. Ja se nudim u smislu stručne pomoći da bi se to definisalo na pravi način. Od početka sezone nezvanično imamo osam poginulih, i vrlo je važo da stučnjaci urede ovu oblast, a čini mi se da naše institucije to rade jako nesupešno, ističe dr Vladimir Jevtić.

Na kraju, često možemo videti motocikliste, a i bicikliste kako se neoprezno uguravaju između automobila, a legalizacija provlačenje bi verovatno doprinela i da vozači automobila budu oprezniji.

(Kurir.rs / Mladen Đorđević)