Digitalizacija u bankarstvu će omogućiti građanima da ugovaraju usluge s bankom od kuće, da prelaze kod druge banke I budu vlasnici svojih podataka, ali bankarski službenici neće nestati

Srpsko bankarsko tržište pomno prati globalne trendove, a banke su dostupnije klijentima nego ikad i oni mogu da biraju da li će banke držati u džepu preko mobilnog telefona, držati vezu s njima preko kompjutera ili preko filijale, koja neće nestati, zaključak je drugog panela konferencije „Digitalno bankarstvo“ u organizaciji „Adrija medija grupe“, čija tema je bila „Lideri digitalizacije u bankarstvu o budućim trendovima i novoj eri“.


Vladimir Dornik iz Sosijete ženeral banke naglasio je da klijenti koriste nove tehnologije tek onda kad im stvarno trebaju.

- Mi se utrkujemo s novim tehnologijama i servisima, a koliko ih klijenti koriste, to je druga priča. Mobilna banka nije korišćena ni pet odsto pre nekoliko godina, a danas je koristi oko 60 odsto klijenata. Vrlo je važno da je to jednostavno za klijente, da im je razumljivo i da im ispunjava svakodnevnu potrebu. Za uslugu E-komerc nije bilo potražnje među klijentima jer kad su hteli da nešto naruče na veb-šopu, shvatali su da im je to komplikovano i odustajali. Mnogo im je bilo lakše da plate kešom i pouzećem - istakao je Dornik.

0800-nemanja-nikolic-3.jpg
Nemanja Nikolić 


Rast od 80 odsto


On je objasnio da je danas dovoljno da jednom sačuvate broj kartice i svaki put računar može da je prepozna, dok klijent to samo potvrđuje. Naveo je primer firme „CarGo“.

- Onog momenta kad klijentu usluga postane jednostavna, on će početi da je koristi, ali je potrebna edukacija i „momenat iskustva“ - rekao je Dornik i dodao da je kontaktno plaćanje postalo funkcionalno i za tri godine sa 10 odsto poraslo na 80 procenata.


Miloš Polovina, član Izvršnog odbora Telenor banke, rekao je da je srpsko bankarsko tržište potpuno drugačije nego pre nekoliko godina i da je spremno da „počne da igra fudbal u Premijer ligi, umesto na nekom pomoćnom terenu, kao dosad“.

- Srpskom bankarskom tržištu se desio „Telenor momenat“. Mislim da je Telenor pomerio granice u bankarstvu. Bankarstvo se ranije radilo na jedan način i to su bile date istine, koje se ne preispituju. Telenor je izbacio nešto potpuno drugačije. Za nas bankare je potpuno normalno da korisniku kažemo da ne može dobiti kredit, ali smo onda odlučili da treba da kreiramo nešto gde svako može da kupi nešto uz određene uslove. Glavna mantra nam je bila da kreiramo nešto što bi korisnicima omogućilo da koriste neke usluge i fokusirali smo se na brigu o korisnicima posle prodaje. Ovakav pristup klijenta stavlja u fokus - rekao je Polovina.


Unaprediti iskustva


Miroslav Pivić, zamenik direktora sektora operacija u Direktnoj banci, istakao je da je Direktna banka konsolidovana banka, koja prati trendove.

- Spojili smo tri banke i tri kulture. Pratimo trendove i pratimo kolege koje na tome rade. Kao i ostali koji se bave ritejlom, već smo uspostavili kanale koji su nam veza s klijentima radi unapređenja korisničkog iskustva. Da bismo došli do nekog nivoa, mnogo toga treba da se uradi. Većina korisnika nema saznanja šta sve može da uradi preko vrha, treba da unapredimo naše iskustvo kako bi naši klijenti što bolje koristili naše usluge - rekao je Pivić.

0800-nemanja-nikolic-2.jpg
Nemanja Nikolić 


Ugovaranje na daljinu omogućava klijentima da ne moraju da dolaze u banku radi usluge, već mogu da ugovore usluge i s drugom bankom od kuće.

- Procedura provere nije tako strašna kad dođete prvi put u neku banku, ali kad hoćete da uzmete proizvod od neke druge banke, onda morate ponovo da prođete tu dosadnu proceduru identifikacije, a možda ta banka i nema filijalu u vašem gradu. Sada se podaci klijenta decentralizuju, s tim što klijent mora dati odobrenje za korišćenje podataka. Klijent može onlajn da pošalje zahtev drugoj banci, koja uz njegovo odobrenje pristupa njegovim podacima i bez odlaska u banku postaje njen klijent i koristi neku njenu uslugu - objasnio je Vladimir Dornik iz Sosijete ženeral banke. Miroslav Pivić iz Direktne banke istakao je da ova aplikacija štedi vreme i omogućava bankarima da mogu da se bave i nekim drugim, složenijim poslovima umesto običnim stvarima.

- Bankarstvo neće izgubiti mnogo, već je pitanje od čega će banke da prave prihode. Gde ćemo naći način da zarađujemo i to mora biti na novim idejama i novim proizvodima - istakao je Pivić. Aleksandar Smiljković iz Rajfajzen banke je rekao da je ova godina prekretnica za uvođenje usluga na daljinu.

- Prosek Evropske unije je da je 17 odsto populacije ugovorilo neku onlajn uslugu. U Srbiji je prosek samo jedan odsto. Kada ljudi shvate sve prednosti, brzo ćemo dostići Evropu, ja se nadam za nekoliko godina - istakao je Smiljković.


Miloš Polovina iz Telenor banke ističe da je ugovaranje na daljinu super.

- Pitanje je zašto ga niko nije koristio, mi bankari jesmo. Verovatno zato što ima mnogo filijala - dodao je Polovina.


Dušan Uzelac, urednik portala Kamatica

NOVA USLUGA ZA REŠENJE FINANSIJSKE DILEME

Koje su najčešće nedoumice građana kada uzimaju keš kredit? Portal Kamatica bavi se finansijama i često dobija upite vezane upravo za ovaj bankarski proizvod. Zbog toga je uradio analizu i utvrdio koji su glavni problemi koje građani imaju kada žele da uzmu kredit u banci. Prvi problem je što dosta ljudi i ne zna tačno kakva vrsta kredita im treba. Zatim, kada odu do banke, ne razumeju baš najbolje bankare. Tu je uvek i nedoumica - koja je banka bolja?

Kada prođe ovaj prvi korak i dođe trenutak kada treba ugovoriti sve detalje kredita, nastaju nove muke: koja kamatna stopa je isplativija - fiksna ili varijabilna? Šta je EKS, a šta je NKS? Da li da uzmu evre ako im treba kredit u dinarima? Građani tako uzmu kredit koji im banka proda, a ne koji im u potpunosti odgovara. Tek kad uzmu kredit, građani shvate da su mogli i bolje da prođu. Zato je finansijski portal Kamatica uveo uslugu Kamatica savetnik, čiji je cilj da pomogne svima kojima treba keš kredit da pronađu najbolju ponudu za sebe i tako na najbezbolniji način reše novčane probleme.


Vaše je da posetite sajt Kamatica.com, kliknete na opciju „Kamatica savetnik“ i pošaljete upit. Kamatica tim, koji predvodi jedan od najboljih domaćih finansijskih savetnika Dušan Uzelac, pažljivo će analizirati vašu situaciju i poslati vam ponudu koja najviše odgovara vašim potrebama. Cena usluge u promo periodu je 500 dinara (redovna cena je 850 dinara).

foto: Printscreen


Miloš Polovina, Telenor banka

SLUŽBENICI NEĆE NESTATI


Miloš Polovina iz Telenor banke naglasio je da je fizički kontakt klijenata s bankom vrlo bitan i zato on mora opstati.

- Nama je u prirodi da verujemo sagovorniku, uz dužno poštovanje Rei. Kad pričate s nekim, primećujete i neverbalne poruke, poput reakcije ili pogleda. To su signali zbog kojih Rea neće moći da zameni službenika. Ima korisnika koji to žele, a ima koji beleže. Ključna stvar je ta da je bankarstvo mnogo dosadno. Glavno pitanje je kako da ljudi svaki dan dođu u mobilnu banku i kad nađemo odgovor na to pitanje - tad ćemo dobiti masovno korišćenje mobilnog bankarstva - rekao je Polovina.

foto: Nemanja Nikolić


Miroslav Pivić, Direktna banka

GDPR KREĆE OD AVGUSTA


Miroslav Pivić iz Direktne banke istakao je da GDPR počinje da funkcioniše u Srbiji od sredine avgusta.

- Ukoliko klijent bude želeo da vidi koje sve podatke o njemu banka čuva, on dobija listu, a ako hoće, može da ih povuče i odnese u drugu banku. Suština je da regulativa pokazuje da smo mi vlasnici naših podataka i moći ćemo da upravljamo računima i podacima kako budemo želeli - rekao je Pivić.


I Aleksandar Smiljković iz Rajfajzen banke rekao je da je GDPR postao nova glavna tema, ali za banke to nije ništa novo.

- Poverenje je ključna stavka između banaka i klijenta. Mi smo se zaštitom podatka bavili i do sada, sada nam to samo dodatno olakšava posao. Druga stvar je edukacija korisnika, koji će morati da se upoznaju sa stvarima kako bi sa bankom uspostavio poslovni odnos - zaključio je Smiljković.

foto: Nemanja Nikolić


Aleksandar Smiljković

RAJFAJZEN BANKA UVELI SMO DIGITALNOG POMOĆNIKA


Aleksandar Smiljković iz Rajfajzen banke rekao je kako tehnologija može najbolje da pomogne klijentima u rešavanju problema i podsetio da je Rajfajzen banka uvela digitalnog pomoćnika Reu.

- Rea je prvi čet-bot baziran na veštačkoj inteligenciji. Rea 24 sata odgovara na sva pitanja istog trenutka. Korisnik više ne mora da čeka. Aplikacije za komunikaciju su veoma popularne u Srbiji. Zašto bi odgovore korisnik tražio negde drugde? Otud i ideja da na Vajberu i Mesindžeru omogućimo klijentima da komuniciraju s digitalnom asistentkinjom Reom, koja im može odgovoriti gde se nalazi najbliži bankomat, koji je kurs ili kako da izvrše plaćanje ili slanje novca - rekao je Smiljković.

foto: Nemanja Nikolić


Vladimir Dornik, Sosijete ženeral banka

INSTANT PLAĆANJE NE UKIDA KARTICE


Vladimir Dornik iz Sosijete ženeral banke je objasnio da je QR kod samo jedna, trenutna tehnologija instant plaćanja.

- Transakcija se realizuje do 10 sekundi i trgovac će istog trenutka to videti, a to malim trgovcima znači. Instant plaćanje se neće takmičiti s karticama, nego će smanjiti korišćenje keša, bilo u pekari, bilo kod frizera - naglasio je Dornik.

foto: Nemanja Nikolić


Kurir / Slavica Tomčić

Foto: Nemanja Nikolić