KONFERENCIJA AMG DIGITALNO BANKARSTVO: Nove tehnologije uvode bankarstvo u premijer ligu
Digitalizacija u bankarstvu će omogućiti građanima da ugovaraju usluge s bankom od kuće, da prelaze kod druge banke I budu vlasnici svojih podataka, ali bankarski službenici neće nestati
Srpsko bankarsko tržište pomno prati globalne trendove, a banke su dostupnije klijentima nego ikad i oni mogu da biraju da li će banke držati u džepu preko mobilnog telefona, držati vezu s njima preko kompjutera ili preko filijale, koja neće nestati, zaključak je drugog panela konferencije „Digitalno bankarstvo“ u organizaciji „Adrija medija grupe“, čija tema je bila „Lideri digitalizacije u bankarstvu o budućim trendovima i novoj eri“.
Vladimir Dornik iz Sosijete ženeral banke naglasio je da klijenti koriste nove tehnologije tek onda kad im stvarno trebaju.
- Mi se utrkujemo s novim tehnologijama i servisima, a koliko ih klijenti koriste, to je druga priča. Mobilna banka nije korišćena ni pet odsto pre nekoliko godina, a danas je koristi oko 60 odsto klijenata. Vrlo je važno da je to jednostavno za klijente, da im je razumljivo i da im ispunjava svakodnevnu potrebu. Za uslugu E-komerc nije bilo potražnje među klijentima jer kad su hteli da nešto naruče na veb-šopu, shvatali su da im je to komplikovano i odustajali. Mnogo im je bilo lakše da plate kešom i pouzećem - istakao je Dornik.
Rast od 80 odsto
On je objasnio da je danas dovoljno da jednom sačuvate broj kartice i svaki put računar može da je prepozna, dok klijent to samo potvrđuje. Naveo je primer firme „CarGo“.
- Onog momenta kad klijentu usluga postane jednostavna, on će početi da je koristi, ali je potrebna edukacija i „momenat iskustva“ - rekao je Dornik i dodao da je kontaktno plaćanje postalo funkcionalno i za tri godine sa 10 odsto poraslo na 80 procenata.
Miloš Polovina, član Izvršnog odbora Telenor banke, rekao je da je srpsko bankarsko tržište potpuno drugačije nego pre nekoliko godina i da je spremno da „počne da igra fudbal u Premijer ligi, umesto na nekom pomoćnom terenu, kao dosad“.
- Srpskom bankarskom tržištu se desio „Telenor momenat“. Mislim da je Telenor pomerio granice u bankarstvu. Bankarstvo se ranije radilo na jedan način i to su bile date istine, koje se ne preispituju. Telenor je izbacio nešto potpuno drugačije. Za nas bankare je potpuno normalno da korisniku kažemo da ne može dobiti kredit, ali smo onda odlučili da treba da kreiramo nešto gde svako može da kupi nešto uz određene uslove. Glavna mantra nam je bila da kreiramo nešto što bi korisnicima omogućilo da koriste neke usluge i fokusirali smo se na brigu o korisnicima posle prodaje. Ovakav pristup klijenta stavlja u fokus - rekao je Polovina.
Unaprediti iskustva
Miroslav Pivić, zamenik direktora sektora operacija u Direktnoj banci, istakao je da je Direktna banka konsolidovana banka, koja prati trendove.
- Spojili smo tri banke i tri kulture. Pratimo trendove i pratimo kolege koje na tome rade. Kao i ostali koji se bave ritejlom, već smo uspostavili kanale koji su nam veza s klijentima radi unapređenja korisničkog iskustva. Da bismo došli do nekog nivoa, mnogo toga treba da se uradi. Većina korisnika nema saznanja šta sve može da uradi preko vrha, treba da unapredimo naše iskustvo kako bi naši klijenti što bolje koristili naše usluge - rekao je Pivić.
Ugovaranje na daljinu omogućava klijentima da ne moraju da dolaze u banku radi usluge, već mogu da ugovore usluge i s drugom bankom od kuće.
- Procedura provere nije tako strašna kad dođete prvi put u neku banku, ali kad hoćete da uzmete proizvod od neke druge banke, onda morate ponovo da prođete tu dosadnu proceduru identifikacije, a možda ta banka i nema filijalu u vašem gradu. Sada se podaci klijenta decentralizuju, s tim što klijent mora dati odobrenje za korišćenje podataka. Klijent može onlajn da pošalje zahtev drugoj banci, koja uz njegovo odobrenje pristupa njegovim podacima i bez odlaska u banku postaje njen klijent i koristi neku njenu uslugu - objasnio je Vladimir Dornik iz Sosijete ženeral banke. Miroslav Pivić iz Direktne banke istakao je da ova aplikacija štedi vreme i omogućava bankarima da mogu da se bave i nekim drugim, složenijim poslovima umesto običnim stvarima.
- Bankarstvo neće izgubiti mnogo, već je pitanje od čega će banke da prave prihode. Gde ćemo naći način da zarađujemo i to mora biti na novim idejama i novim proizvodima - istakao je Pivić. Aleksandar Smiljković iz Rajfajzen banke je rekao da je ova godina prekretnica za uvođenje usluga na daljinu.
- Prosek Evropske unije je da je 17 odsto populacije ugovorilo neku onlajn uslugu. U Srbiji je prosek samo jedan odsto. Kada ljudi shvate sve prednosti, brzo ćemo dostići Evropu, ja se nadam za nekoliko godina - istakao je Smiljković.
Miloš Polovina iz Telenor banke ističe da je ugovaranje na daljinu super.
- Pitanje je zašto ga niko nije koristio, mi bankari jesmo. Verovatno zato što ima mnogo filijala - dodao je Polovina.
Kurir / Slavica Tomčić
Foto: Nemanja Nikolić
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore