Ugradnja kuke za vuču postala je prava muka za sve vozače jer, verovali ili ne, moraju da obijaju pragove nadležnih, pribave dokumentaciju, potom otrče u laboratoriju, a sve to može da im izbije iz džepa 48.000 dinara!

U problemu su i oni koji su kuku ugradili pre nekoliko godina, jer od jula prošle godine propisana zakonska procedura za ugradnju tog dela u automobil nalaže da pre odlaska kod servisera morate da popravite auto, potom da obiđete ovlašćenog distributera vaše marke vozila, potom da posetite ovlašćeni servis za ugradnju kuke, pa da skoknete do Auto-moto saveza Srbije (AMSS), a onda i do Agencije za bezbednost saobraćaja...

Noćna mora

Procedura je neverovatna, prava noćna mora, a za Kurir je pojašnjava Milan Lončar, rukovodilac u AMSS.
- Da bi se kuka ugradila, potrebno je prvo dobiti saglasnost ovlašćenog predstavnika proizvođača određene marke automobila, zatim ugraditi samu kuku po smernicama proizvođača. Takođe, mora da se nabavi izjava i opis prepravke servisera koji je izvršio prepravku - objašnjava sagovornik Kurir i dodaje da tu nije kraj.

- Nakon ugradnje kuke, ovlašćena laboratorija AMSS mora da proveri da li je ona ugrađena u skladu sa uputstvom i ako je tako, onda može da izda pozitivno mišljenje. Nakon toga se na tehničkom pregledu proverava ispravnost celokupnog vozila. Taj izveštaj koji se dobije potom se nosi nazad u ovlašćenu laboratoriju kako bi se kompletirala dokumentacija. Kad se to završi, vlasnik vozila je podnosi Agenciji za bezbednost saobraćaja. Ako vozilo ima neki drugi nedostatak i to se utvrdi na tehničkom pregledu, na primer, oštećeno vetrobransko staklo, vozač neće dobiti pozitivan izveštaj o ispitivanju vozila, već neusklađenost koju je potrebno otkloniti kako bi se postupak ispitivanja nastavio, a to isto košta - dodaje Lončar.

0701-profimedia.jpg
Profimedia 

Cene astronomske


Naš sagovornik upozorava da čitava procedura mnogo košta. Dobijanje saglasnosti proizvođača je, navodi Lončar, između 3.000 i 12.000 dinara.

- Agenciji za bezbednost saobraćaja plaća se dodatna taksa od 3.000 dinara, usluge AMSS su 2.600 dinara, dok je vanredni tehnički pregled 3.000 za putnička vozila, kao i republičke takse. Uz sve to, kuka i njena ugradnja mogu da koštaju od 15.000 do 20.000 dinara. Sa druge strane, jedino vozila koja poseduju dokaz da su proizvedena sa vučnim uređajem ne prolaze ovu proceduru, ali ako nemaju dokaz, pošto on pre nije bio potreban, i ti vlasnici četvorotočkaša su u problemu - opisuje on.

Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja ocenjuje za Kurir da je nepotrebno napravljena komplikovana procedura i ogroman trošak ljudima za sva ta testiranja vozila zbog kuke.


Niko nije poginuo zbog kuke
- Niko u Srbiji nije poginuo zbog ugrađene kuke. Postoje ljudi koji su 10 godina vozili auto s kukom i tek sada im je napravljen problem. Uz to, dešava se da vozači kupe novi auto sa ugrađenom kukom u fabrici, ali da im na tehničkom pregledu kažu da ne znaju da li je taj deo auta fabrički i nateraju ih da ga iseku - kaže on.

Sa druge strane, Jasmina Milošević, direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja, čudi se da uopšte postoji neko ko se žali na proces ugradnje kuke.
- Mi samo poslujemo po zakonu. Niti je skupo, niti je komplikovano, niko nema problem. Problem imaju samo ljudi koji su zakačili šta su stigli, svako nađe kuku na ulici pa je nakači - komentarisala je ona za Kurir.

Vrste
Koje kuke su OK?

Od prošle godine je potrebno koristiti evrokuke. Mora da se proveri da li je kuka pravilno ugrađena. Kod njih vučna glava mora da ima mogućnost da se demontira i odvoji od grede. Mora da ima homologacijsku oznaku koja pokazuje kvalitet, jačinu i snagu kvake. Ako su brojevi s vremenom skinuti, kuka mora da se zameni.

Kurir.rs/ Nevena Tomašević

Foto: Profimedia