Izazov Srpski propisi trenutno ne prepoznaju takvo prevozno sredstvo iako ih je sve više na ulicama naših gradova i predstavljaju strategiju čiji je cilj da odvrate ljude od automobila, koji zagađuju životnu sredinu.

Električnih trotineta ima sve više, ali oni još uvek nisu zakonski reglusani i njihovi vozači smeju da se guraju sa pešacima, bez obzira na to što voze uglavnom po trotoarima, gde mogu ozbiljno da ugroze malu decu. Kurir saznaje da se sprema zakon koji će njihovu vožnju regulisati krajem godine ili početkom sledeće.

Električni trotineti ključni su deo strategije čiji je cilj da se ljude odvrate od automobila koji sve više zagađuju životnu okolinu. Predstavljaju odličnu ekološku alternativu korišćenju automobila u gradu. Cene se kod nas kreću između 18.000 i 54.000 dinara. Ali, uvek postoji neko "ali". Ozbiljni problemi nastaju u urbanim sredinama zato što nije propisano kako se trotineti voze. Oni su prebrzi za trotoare, a suviše spori za većinu puteva.

0808-dragana-udovicic.jpg
Dragana Udovičić 

- Naši propisi trenutno ne prepoznaju takvo prevozno sredstvo - potvrdio je Damir Okanović iz Komiteta za bezbednost saobraćaja.


Ova prevozna sredstva su novina u celom svetu, a kod nas su stigla tek pre pola godine.

Jasmina Milošević, direktorka Agencije za bezbednost saobraćaja, rekla je za Kurir:

- Kod nas nisu zakonski regulisani električni trotineti, oni su nešto potpuno novo što se kod nas pojavilo u saobraćaju. Ja mogu da potvrdim da će radna grupa koja se bavi novim zakonom o bezbednosti u saobraćaju uvrstiti i regulisati i ova prevozna sredstva. Trotineti će sigurno biti tretirani novim zakonom, a to će biti krajem ove ili najkasnije početkom sledeće godine.

jasmina-milosevic-foto-beta-media-centar.jpg
Beta/Media Centar 

Dok zakona još uvek nema, najbolje je rešenje voziti pažljivo i izbegavati mesta na kojima je gužva, kao i voditi računa o bezbednosti svih učesnika saobraćaja.

- Za sada mogu samo da apelujem na ljude koji ih voze da ne idu trotoarom ili, ako moraju tuda da prođu, da obavezno obrate pažnju na pešake i budu pažljivi - kaže Miloševićeva.

Na pitanje koje je moguće rešenje i na koji način bi trebalo da se regulišu električni trotineti, u Auto-moto savezu nisu mogli da nam daju objašnjenje pošto je reč o novom prevoznom sredstvu i potrebno je još vremena da se ispitaju svi aspekti vožnje i mogući problemi.

profimedia0438715510.jpg
Profimedia 

Ovo prevozno sredstvo je još jeftinije u svetu, pa se mogu naći modeli i za 40 dolara, ali ima i onih koji prelaze cenu od 1.000 dolara.
Građani Evrope i SAD su se pobunili protiv neregulisanosti električnih trotineta i sličnih prevoznih sredstava, pa je sada vožnja strogo regulisana i izričito je zabranjeno voziti po trotoaru i ne smeju da ih koriste deca mlađa od 14 godina. U Nemačkoj je pre neki dan izglasano da ne smeju da se koriste na trotoaru.

Segvej
Segvej je drugo električno vozilo koje se može voziti kod nas, a nije zakonski regulisano. Segvej je dvotočkaš i predstavlja skuplju verziju, pa su manje popularni od trotineta. Međutim, ima dosta tura koje organizuju obilaske ovim prevoznim sredstvima, pa se može videti dosta turista koji ih voze po centru grada.

Iskustva iz sveta
Kad postaje motorno vozilo


U Australiji i Americi postoje propisi po kojima električni trotineti ne mogu ići brže od 10 kilometara na čas. Osim toga, motorizovani skuter mora imati maksimalnu izlaznu snagu od 200 vati ili manje.
Ako ovi uslovi nisu ispunjeni, ovo prevozno sredstvo se klasifikuje kao motorno vozilo. Ako se to desi, trotinet mora biti registrovan, a vozač mora da ima vozačku dozvolu za motor.

Kurir.rs/ Nevena Tomašević

Foto: Profimedia