Maline, praziluk i šargarepa na pijacama i u marketima nude se po visokim cenama, dok njihovi proizvođači očajni spaljuju i bacaju ostatak ovogodišnjeg roda zbog niske otkupne cene

Dok različito voće i povrće, poput višnji, kajsija ili paprike, pređe put od proizvođača do kupca u Srbiji - cena mu se diže u nebesa! Tako građani papreno plaćaju maline, praziluk i šargarepu na pijacama i u marketima, dok njihovi proizvođači za to vreme spaljuju i bacaju ostatak roda nezadovoljni niskom cenom otkupa, a nakupci i zakupci zadovoljno trljaju ruke.

visnje.jpg
Profimedia 


Drastično za jabuke


Voćare iz čačanskog kraja pogodila je drastično niska otkupna cena jabuke na tržištu, po kojoj se ovo voće otkupljuje za 24 dinara po kilogramu, dok u prodavnicama ono košta preko 70 dinara. Velika količina jabuka ostala je i u hladnjačama, jer voćari nemaju kome da je prodaju. Situacija nije ništa bolja ni s kajsijom, čija je otkupna cena 30 dinara po kilogramu, a koja se na pijaci kreće od 80 do 110 dinara, dok su višnjari nedavno bacali pune gajbice ovog voća i sekli zasade nezadovoljni cenom od 30 dinara po kilogramu. Ta ista višnja kasnije se u maloprodajama pojavila po ceni od 100 dinara!

paprike-pijaca-zorana-jeftic.jpg
Zorana Jeftić 

Predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Srbije Goran Papović objašnjava da razni prekupci, nakupci i zakupci od proizvođača otkupljuju velike količine voća i povrća, koje zatim preprodaju dalje veletrgovinama i samim tim dolaze u mogućnost da diktiraju cene.


Marže su velike


- Tržište je zapravo vrlo zatvoreno, samo je privid da je otvoreno. Marže su velike, preprodavci i veletrgovci ugrađuju ekstraprofite i zato su te cene tolike. Tu je i nelojalna konkurencija, a previše vas košta da kao proizvođač direktno snabdevate trgovinske lance voćem i povrćem. Tim prevarantima koji otkupe, primera radi, grašak za 20 dinara, a prodaju ga posle za 140 treba stati na put - kaže Papović za Kurir.


Slabost
Nakupci superiorniji od proizvođača

Ekonomista dr Dragovan Milićević objašnjava da je ovde na jednoj strani slaba pregovaračka snaga proizvođača, a s druge daleko superiornija snaga nakupaca i prekupaca koja diktira cenu.
- Mali proizvođač nema nikakve šanse u daljem lancu pored velikih igrača koji skidaju sav kajmak i tuđu muku. Organizacija samog tržišta poljoprivrednih proizvođača je posebna priča, nepostojanje mreže organizovanih veletržnica gde se precizno određuju uslovi od otkupa do prodaje. Ne treba smetnuti s uma da se ovde radi o lako kvarljivoj robi koja ne može da se čuva dugo, poput malina, jagoda, kupina, trešanja, kajsija... Bez organizovanja lanaca snabdevanja, udruživanja u veće celine i ugovaranja otkupa, mali proizvođač, bez obzira na to koliki posed imao, nema šanse - objašnjava Milićević za Kurir.

Tabela
Voće i povrće Otkupna cena Cena u trgovinama

Kajsija 30 110
Jabuka 20 70-130
Višnja 50 100
Šargarepa 20 50-90
Paprika 150 100-320
Grašak 20 120

Kurir.rs/ Jelena Pronić
Foto: Profimedia, Zorana Jeftić