Pravila: Sve maloletne osobe koje budu išle na organizovana putovanja sa školom, sportskim klubom ili kulturno-umetničkim društvom moraće ubuduće da budu pojasom vezane u autobusu

Dečjim žurkama u autobusima prilikom putovanja na ekskurziju došao je kraj! Naime, Pravilnik o načinu obavljanja organizovanog prevoza dece, koji stupa na snagu 1. septembra ove godine, predviđa da autobus ne sme da krene sve dok svako dete ne bude propisano vezano sigurnosnim pojasom!

Pravilnik se ne odnosi samo na prevoz dece koja idu na ekskurzije, već i na prevoz maloletnih osoba koje organizuju ustanove za obrazovanje i vaspitanje, kulturno-umetnička društva, sportski klubovi. Glavna novina je to da će svako dete morati da bude vezano pojasom, ali i to da decu neće moći da vozi vozač koji ima manje od tri godine iskustva.

Pravilnik, u koji je Kurir imao uvid, predviđa da svaki autobus poseduje važeću registracionu nalepnicu i potvrdu o tehničkoj ispravnosti ne stariju od 30 dana, licencu za prevoz, oznaku za organizovani prevoz dece, sigurnosne pojaseve za sva sedišta, ispravan uređaj za zagrevanje, hlađenje i provetravanje, tapacirana sedišta, pribor za čišćenje (kantu, metlu, kese), obaveštenja o ulazu, izlazu, bar jedan aparat za gašenje požara, opremu za pružanje prve pomoći, rezervni točak, sigurnosni trougao, svetloodbojni prsluk...

156146464.jpg
Foto: Kurir

Produženje roka

Drago Tošić, direktor Konzorcijuma privatnih prevoznika, kaže za Kurir da je bezbednost dece na prvom mestu, ali da je za neke stvari potrebno produženje roka.
- Vozila koja nisu fabrički predviđena da imaju pojaseve sada moraju proći nove procedure i da ih ugrade tamo gde je moguće, ako ne, vozila se moraju zameniti potpuno, i to su nova ulaganja. Neka od tih vozila prelaze oko 50 kilometara dnevno, to je mali broj kilometara na mesečnom nivou, a zahteva se mesečno tehnički pregled, to je ozbiljan izdatak i vremenski i novčani, to bi valjalo produžiti - navodi Tošić.

Grupni pratilac

Pravilnik nalaže i da sa grupom od 30 dece ide najmanje jedan grupni pratilac, a sa grupom od više dece, najmanje dva.
- Oni će biti dužni da obezbede mir, da vode računa da li su deca vezana. Mi apelujemo i na roditelje da pripreme svoju decu na to šta smeju, šta ne smeju, da moraju da se vežu. Vozač neće krenuti dok sva deca ne budu vezana - ističe Tošić.

Damir Okanović, direktor Komiteta za bezbednost saobraćaja, ističe da je donošenjem ovog pravilnika učinjen dobar korak.

damir-okanovic.jpg
Foto: Dragana Udovičić


- Dobro je što se zahteva da sva deca budu vezana, ali je zamerka to što nije propisana starosna granica za autobuse, bilo bi dobro i da se zahteva da autobusi imaju sistem za automatsko gašenje požara, ali i ABS sistem protiv blokiranja točkova - smatra Okanović.

Linijski prevoz
AUTOBUSI ŽUTE BOJE


Organizovani prevoz dece koji se obavlja kao poseban linijski prevoz ili prevoz za sopstvene potrebe, odnosno školski autobus koji prevozi mališane, moraće da bude žute boje, a vozač će morati da nosi službeno odelo koje podrazumeva pantalone tamne boje, belu košulju, kravatu u boji pantalona i odgovarajuće cipele.

MUP kontroliše
NEMA POLASKA DOK IMA NEPRAVILNOSTI


Pravilnik predviđa i da organizator prevoza najkasnije dva dana pred put mora da obavesti MUP o prevozniku, mestu i vremenu polaska, broju autobusa, broju prijavljene dece, itd. Pre polaska vozač će uraditi alko-test, a policajci će prekontrolisati vozilo, ukoliko se desi da prilikom kontrole policajac utvrdi da neki od uslova nije ispunjen, prevoz dece neće započeti do otklanjanja svih nepravilnosti.

Kurir.rs/ Mina Branković Foto: Vladimir Šporčić