LEGENDA JE TAČNO PRE 11 GODINA OTIŠLA U ISTORIJU: Stojadin je motorizovao SFRJ A 1971. JE BIO POJAM ZA CELU EVROPU!
Kad je 1971. predstavljen popularni 'Stojadin, bio je to veliki događaj, jer je tada u SFRJ počela proizvodnja automobila koji nije bio licencirana kopija nekog zapadnog modela.
Zastava 101 je bila prvi moderan hečbek na svetu, a izvozio se u većinu evropskih zemalja. Danas je nepravedno zaboravljen i često ismevan, ali ipak popularni "kec" je zauzeo jedno od važnijih mesta u automobilskoj istoriji Evrope.
Koliko god da danas deluje neverovatno, Zastava 101 je najuspešniji model jugoslovenske auto-industrije. Proizveden je u daleko većem broju primeraka u odnosu na "fiću" i "juga", a svoje mesto u istoriji automobila zauzima i kao začetnik Golf klase. Bio je praktično prvi moderan hečbek na svetu, pojavivši se na tržištu tri godine pre Golfa.
Automobil Zastava 101 bio je razvijen u Torinu, kao jedna od potencijalnih verzija novog modela Fiat 128, a kada su Italijani prepustili najnapredniju hečbek verziju fabrici u Kragujevcu, tek kasnije su shvatili da su mnogo pogrešili.
Zastava 101 je u tom trenutku koncepcijski bila jedan od najsavremenijih evropskih automobila. U Jugoslaviji, ali i na dosta drugih tržišta, Zastava 101 je bila hit i svake godine rasla je proizvodnja modela, koji se kasnije tokom godina prodavao u razlilčitim varijantama. U osamdesetim godinama proizvodna linija starijeg "kečevog" brata Fijata 128, je prebačena u Kragujevac.
Stojadin je kao živahan automobil postigao i lepe sportske uspehe, ali uprkos tome što se prodavao u inostranstvu, od Bliskog istoka do Velike Britanije, za sticanje bolje reputacije na međunarodnom planu nedostajao mu je kvalitet izrade.
Dolaskom tužnih vremena 1990-ih Stojadin je dobio ime Skala, a proizvodnja ovog legendarnog modela, koji je tokom godina postao potpuno zastareo, prekinuta je 2008., kada je upravo na današnji dan prije 11 godina, s proizvodne trake u Kragujevcu sišao poslednji primerak. Tokom 37 godina ukupno ih je proizvedeno 1.273.532. Zastava 101 i Zastava 128.
Pored svih vrlina i mana, popularni "kec" je svakako jedan od automobila koji je motorizovao bivšu SFRJ, a danas postaje sve cenjeniji oldtajmer.
(Kurir.rs)
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore