BEOGRAD - Uvoz vozila sa Evro 3 motorima će, prema najavama države, biti zabranjen do kraja 2020. godine, a od polovine 2021. čak oko milion vozila u Srbiji možda neće moći da prođe tehnički pregled zbog emsije štetnih gasova.

tehnicki-pregled-2.jpg
Zorana Jevtić 

Takođe, još nije razjašnjeno kako će se tretirati stariji automobili sa benzinskim motorima koji imaju ugrađen plin.

Stručnjaci kažu da kada budu stroži uslovi po pitanju merenja izduvnih gasova da većina motora Evro 3 neće proći, ali i ni pojedini motori višeg standarda, u zavisnosti od njihovog stanja.

Pravilnik o podeli motornih i prikljucnih vozila i njihovoj tehničkoj ispravnosti predviđa od 5. jula 2021. strožu kontrolu emsije štetnih gasova.

Svaki četvrti polovnjak koji se uveze u Srbiju ima motor Evro 3 standarda, kaže za Tanjug direktor Centra za motorna vozila u AMSS-u Milan Božić, ali dodaje da iz godine u godinu njihov udeo pada u uvozu pada "jer se pre par godina uvozilo i više od 50 odsto takvih vozila".

"Očekujemo da će njihov udeo u uvozu vrlo brzo dodatno da padne, bez obzira na ovu zabranu koja se najavljuje", kaže on i upozorava da će veći problem imati vozila tog i nižeg ekološkog standarda koja su u Srbiji već registrovana.

1002-tehnicki-10.jpg
Zorana Jevtić 

"Većina tih vozila neće moći da prođe tehnički pregled, a naročito vozila sa kojih su skinuti katalizatori ili DPF filter sa dizela", kaže on.

Problem tehničkog pregleda polovinom 2021. godine rešavaće se ili vraćanjem katalizatora, retrofitingom vozila odnosno čišćenjem motora kako bi prošao tehnički pregled, što se radi u nekim državama EU.

"Ali, to je skupo i najčešće će biti skuplje od samog vozila - tako da se to većini građana najverovatnije neće isplatiti", kaže Božić i dodaje da će za takva vozila "kraj priče" biti na otpadu i u reciklaži.

Prosečna starost putničkih automobila u Srbiji je preko 18 godina, a stariji su nam teretnjaci i autobusi, dok je prosek starosti traktora preko 30 godina, a i njih će limitirati emisija izduvnih gasova od 2021. godine.

"Ssta će biti sa kamionima i autobusima, to je posebna priča, i još uvek se ne zna da li će se malo reterirati (odstupiti) od Pravilnika - mislim da neće, a to znači da će prevoznici biti u velikom problemu", smatra Božić.

U periodu prilagođavanja koji sledi iz AMS S savetuju kupce polovanjaka u Srbiji da posebno obrate pažnju da li imaju katalizatore, jer postoje uvoznici koji ih skidaju da bi preko pleminitih metala koji su u njima ostvarili laku zaradu.

whatsapp-image-20190131-at-17.11.39.jpg
Ana Paunković 

Za nedavni period zagađenog vazduha u gradovima Srbije ključni krivac je saobraćaj odnosno vozila čiji su motori sa Evro 3 standardom, a ministar zaštite životne sredina Goran Trivan kaže da se radi na zabrani uvoza ovakvih vozila.

"Mislimo da je to jako važno za zdravlje naše nacije i siguran sam kada dođe trenutak, kada se svi administrativni poslovi obave, da tek od sledeće godine možemo razmišljati kada bi smo mogli to zaista i da uradimo", rekao je Trivan u izjavi za Tanjug.

On je dodao da "kakve god mere da budu donošene niko neće zabraniti našim građanima koji već poseduju automobile sa Evro 3 motorima da ih voze".

Trivan je naglasio i da se u Srbiji "preko 6.000 života godišnje izgubi zbog lošeg kvaliteta vazduha".

"Razmišljamo da sprečimo uvoz Evro 3 iz Evrope jer oni to izbacuju, a izbacuju ih, jer ne žele da udišu vazduh koji je potpuno toksičan, a mi se pretvaramo u groblje tih najgorih automobila pošto emituju najgore mogući vazduh za naše zdravlje", kaže on.

kolona-zagadjenost-foto-shutterstock.jpg
Shutterstock/Ilustracija 

Kako ističe to nije priča o socijalnoj politici, nego o pitanju zdravlja ljudi. "Nema nikakve velike finansijske razlike da li ćete kupiti Evro 3 ili Evro 4 automobil, a značajna je razlika u tome koji se gasovi emituju", naglasio je on.

Svako vozilo niže ekološke kategorije ubrzo predstavlja opasan otpad, a Trivan objašnjava da Srbija nema kapacitete za preradu tog otpada.

"Za zbrinjavanje tog otpada u inostranstvu upravo u tim zemljama iz kojih uvozimo automobile plaćamo više od 20 miliona evra godišnje", kaže ministar.

Žitelje gradova bi, smatra on, od lošeg kvaliteta vazduha mogle da zaštite i lokalne samouprave i to uvođenjem restriktivnih mera iz svoje nadležnosti - što se u svetu već primenjuje.

"Mogu da ograniče vožnju automobila niže kategorije sa lošijim motorima određenim danima, mogu da podele vozila, pa da naizmenično budu na ulicama", smatra ministar i predlaže angažovanje saobraćajnih inžinjera da saobraćaj bude protočniji "jer se tako manje goriva troši i zagađuje".

1006-marina-mlo-2993.jpg
Marina Lopičić 

Govoreći o primeni odredbi pravilnika o tehničkom pregledu koji će od polovine 2021. godine biti eliminatoran za vozila na osnovu emisije izduvnih gasova, Trivan je ocenio da "imamo dovoljno vremena da se svi pripremimo" i dodao da je teoretski moguće da auto star 20 godina ima prihvatljivu emisiju gasova.

Pojačane subvencije za vozila na električni pogon i hibridna vozila Ministarstvo zaštite životne sredine će tražiti u budžetu za 2020. godinu, rekao je Trivan i ocenio da već ima pomaka, jer je GSP u funkciju stavio električne autobuse, a parking servis ima mere dodatne afirmacije ovakvih vozila.

Direktor Centra za vozila AMŠ Božić, takođe, smatra da bi država trebalo samo da preslika neke uspešne modele subvencija koji postoje u Evropi i ističe da su sva službena vozila u Estoniji na električni pogon, a da se u skandinavskim zemljama kupovina ekološki prihvatljivih vozila štimuliše smanjenjem poreza u iznosu i do 15.000 evra.

"Takva vozila imaju besplatno parkiranje, punjenje baterija, ne plaćaju putarinu, mogu da koriste žutu traku, mogu u centar grada gde druga ne mogu", spominje on neke od mere koje bi se mogle primeniti u Srbiji.

U Srbiji je registrovano oko 1,9 miliona automobila.

U Upravi carine rečeno je Tanjugu da je tokom prethodne tri godine došlo do izvesnog rasta uvoza upotrebljavanih vozila u Srbiju: U periodu od 1. januara do 31. oktobra u 2017. uvezeno je 109.011 vozila, a u 2018. godini 121.806 vozila i ove godine u tom periodu 133.835 vozila.

Podatak o Evro 3 standardu se ne unosi u carinsku deklaraciju, jer je to uslov da bi automobil uopšte mogao biti uvezen, pa je nemoguće dati statistiku o tome koliko ih je sa motorima tog standarda do sada uvezeno, kažu u Upravi carine.

whatsapp-image-20190222-at-15.23.50-22-02-2019.jpg
Marina Lopičić 

Pravo uvoza robe u našu zemlju regulisano je odredbama Zakona o spoljnotrgovinskom poslovanju i pratećim propisima donetim na osnovu njega, dok je sprovođenje odgovarajućeg carinskog postupka nad robom propisano odredbama Carinskog zakona i podzakonskih akata.

Bliži uslovi za uvoz motornih vozila M i N kategorije propisani su odredbama Uredbe o uvozu motornih vozila, a prema klasifikaciji Evropske komisije Ujedinjenih nacija za Evropu (UN/ECE), koja je sastavni deo Uredbe.

Navedene kategorije motornih vozila u skladu sa Uredbom mogu se uvoziti u našu zemlju ukoliko ispunjavaju uslove propisane normom Evro 3, a koji su navedeni u članu 4. Uredbe.

Kontrolu ispunjenosti uslova propisanih normom Evro 3 vrši nadležni carinski organ prilikom sprovodenja odgovarajuceg carinskog postupka i to na nacin propisan Uredbom. U situacijama kada carina nije u mogucnosti da na navedeni nacin utvrdi ispunjenost uslova propisane norme Evro 3, kontrolu ispunjenosti tih uslova vrši Agencija za bezbednost saobracaja.

S obzirom na to da prosecna starost vozila nije relevantna pri uvozu automobila, preciznim podatkom ne raspolažemo, ali se sa velikom sigurnošću može reći da je reč o automobilima starim oko 10 godina, kažu u Upravi carine.

(Kurir.rs/Tanjug)