KURIR SE PRVI VOZIO ERBASOVIM HELIKOPTEROM: Prst pred okom se ne vidi od GUSTE MAGLE, a on sleće, POGLEDAJTE kako
Supermašina - Naši novinari uverili se koliko je moćan „erbas H145M“, koji za razliku od starih tipova helikoptera može da leti u ekstremnim vremenskim uslovima
Gusta magla, oblaci, kiša i jaka košava okovali su aerodrom u Surčinu... Reporteri Kurira nisu mogli ni da pretpostave da će i po tako lošem vremenu ipak leteti u jednom od tri nova „erbasova“ helikoptera H145M, koji su prošle godine stigli u Helikoptersku jedinicu MUP!
Nenad Nedić, komadant ove elitne jedinice, dočekao je našu ekipu sa osmehom i pored tmurnog vremena i dosadne jesenje kiše. Ispred hangara već je bio parkiran ganc nov lepotan, „erbasov“ helikopter.
Ni prst pred okom
- Vežba neće biti otkazana i pored loših vremenskih uslova. Vaša ekipa leteće sa nama u novom helikopteru. Više ne zavisimo toliko od magle i niskih oblaka kao dosad - priča naš domaćin i uvodi Kurirove reportere u supermodernu letelicu.
Nedić sa kolegom rutinski pali na desetine dugmića, komandna tabla svetli kao da je svemirski brod, na njoj dva velika kompjuterska ekrana... Pali se i urla moćna mašina, rotori hvataju zamah... I pored jakog udara vetra i loše vidljivosti, kao od šale za nekoliko minuta odlepili smo se od piste i vinuli - pravo u oblake i iznad njih! Tačno na 1.100 metara visine. Videli smo iz ptičje perspektive samo Surčin i deo Novog Beograda, a potom smo bukvalno uleteli u gustu maglu. Potom još jedno žestoko uspinjanje. Nismo ni osetili vožnju u oblacima, prst pred okom se dugo nije video. - Do sada je ovakav let bio nezamisliv - pričaju nam uz osmeh piloti. Oko nas samo belina, običnom čoveku strah se uvlači u kosti. Ne znamo gde smo, na kojoj visini. Konačno, umesto oblaka izranjaja, ponovo Beograd. Letimo iznad Save, Ade Ciganlije... Kišoviti i vetroviti grad je ispod nas. Uskoro slećemo, isto onako brzo i efikasno kao što smo poleteli. Uverili smo se u moć „erbasa“!
Pola veka jedinice
Više od 50 godina pripadnici Helikopterske jedinice spasavaju živote građana iz poplava, smetova, saobraćajki, požara, tragaju za nestalima, pružaju podršku SAJ i Žandarmeriji, prevoze domaće i strane zvaničnike. - Nabavkom novih helikoptera uhvatili smo korak sa tehnološkim razvojem avijacije. Dosad smo imali problema sa vremenskim uslovima, koji su nam ograničavali rad. Međutim, imali ste prilike i da se uverite, u složenim meteouslovima sa novim helikopterima operativnost je povećana za 80 odsto. Prošle godine smo povećali nalet za 150 odsto! Pored dobrog autopilota i opreme koju poseduju, ovi helikopteri imaju veoma dobre motore, pa ako otkaže, možete bezbedno da nastavite let - priča komadant Nenad Nedić i dodaje: - Iako novi helikopteri poseduju vrhunske autopilote, dobar pilot nikada ne sme u potpunosti da se oslanja na automatiku, zbog čega svake godine posada ide u različite svetske centre kako bi sakupila što više iskustva. Kada nam 2022. stigne i helikopter „superpuma“, bićemo u mogućnosti da letimo i u uslovima zaleđivanja.
Noćni letovi
Naš sagovornik kaže da je nova oprema omogućila i noćne letove u složenim uslovima. - Noću se dosad nije radilo sletanje na terene koje nisu vidljivi, jer pilot nema referencu šta se nalazi ispod njega. Upravo zbog toga smo kupili NVG opremu, koja omogućava da nam svaka noć bude operativna, da možemo da sletimo gde mi izaberemo. Inicirali smo da ceo vazduhuplovni sistem, zajedno sa SMATSA, dobije takve prognoze. Do sada na taj način niko u Srbiji nije leteo osim nas. Ne želim da imam pilote koji mogu da lete samo po lepom vremenu, naši helikopteri se upotrebljavaju u svim operacijama - poručuje Nedić.
Kurir.rs/ Kurirovi leteći reporteri Jelena Pronić, Rajko Nedić Foto: Nemanja Nikolić
VUČIĆ RAME UZ RAME SA SVETSKIM LIDERIMA: Predsednik na Samitu Evropske političke zajednice o ozbiljnim izazovima i sukobima sa kojima se suočava ceo svet (FOTO)