Tokom praznika građanima je putem Fejsbuka stizala poruka od „prijatelja“ da mu je potrebna njihova pomoć u novcu, ali da će im on kasnije sve nadoknaditi

Zdravo, šta radiš? Treba mi jedna usluga ako može. Imaš možda karticu za bankomat, hoću da platim preko kartice nešto oko 2.000 dinara. Ja ću ti poslati pare, nije to ništa. Samo ako mi odgovara tvoja kartica, trebale bi mi slike kartice sa obe strane - tekst je jedne od poruka koju su ovih dana dobili mnogi korisnici Fejsbuka.

Da li i koliko je ljudi naselo na čitavu priču, još se ne zna, ali sagovornici Kurira kažu da se radi o klasičnom pokušaju prevare koji je poslednjih godina uzeo maha.

0804.jpg
Facebook 

Opasni podaci

Oni dodaju da prevaranti postaju posebno aktivni tokom praznika, jer računaju da su sugrađani u to doba godine naročito emotivni i spremni da izađu u susret i pomognu onima u nevolji.

Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja za zaštitu potrošača Efektiva, kaže da je jasno da je u pitanju prevara, koju je kasnije, nažalost, veoma teško dokazati.

- Prevaranti pomoću podataka s platne kartice mogu naručivati robu preko interneta. Naravno, oni to nikad neće nadoknaditi vlasniku kartice. Zakon o zaštiti potrošača predviđa da se roba koja je kupljena preko interneta može vratiti u roku od 14 dana od prijema, ali je problem, naravno, što žrtva nema robu - objašnjava Gavrilović.

1306-marina-lopicic-bozidar-spasic.jpg
Marina Lopičić 

To misli i Božidar Spasić, bivši operativac Državne bezbednosti, koji kaže da se u policijskim krugovima ovakve i slične prevare zovu „operacija 2.000“.

Poznato policiji

- Utvrđeno je da je 2.000 dinara taman toliko novca koliko su građani spremni da uplate. Prevaranti idu na količinu i poruke šalju što većem broju građana. Procenjuje se da je njihova uspešnost između 20 i 30 odsto, ali to je dovoljno da zarade veliku svotu novca - objašnjava Spasić. - Šalju ili SMS poruke, ili poruke preko društvenih mreža, a robu uglavnom naručuju iz inostranstva. Tipično je da se posebno aktiviraju oko velikih praznika, kada su ljudi opušteniji i spremniji da pomognu - kaže Spasić i dodaje da je ovaj problem prisutan ne samo u Srbiji već i u regionu.

Ovako nas varaju

SVE INTERNET PREVARE

- Nigerijska prevara - Građani masovno dobijali mejlove od navodnog člana kraljevske porodice iz Nigerije koji moli da mu pomognete pri transferu velike sume novca, od čega vi navodno dobijate pozamašni deo. Potrebno je „samo“ da uplatite nekoliko stotina evra.

- Lažna devojka na sajtu za upoznavanje - Lepa devojka na sajtu za upoznavanje s kojom ste preko interneta ćaskali neko vreme zainteresovana je za vas, ali joj fali novca za avionsku kartu, te vas moli da joj uplatite izvesnu sumu.

- Cigla umesto telefona - Mnogi građani bili su prevareni i tako što su preko sumnjivih portala i onlajn šopova na društvenim mrežama kupovali robu, te su tako poštom umesto telefona koji su naručili dobijali i cigle.

- Nevolja na putovanju - Prevaranti izvrše upad u vaše lične podatke i predstavljajući se kao neki vaš prijatelj traže hitno novac zbog navodnog problema na putovanju.

- Osvojili ste premiju! - Preko interneta dobijate obaveštenje da ste srećni dobitnik na lutriji, a potrebno je „samo“ da platite nekoliko stotina evra za troškove obrade dobitka.

Goran Papović

IGNORIŠITE PORUKE!

foto: Media Centar

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača (NOPS), savetuje oprez jer su moguće različite zloupotrebe kartice. - Našem udruženju je stizalo dosta prijava u vezi s prevarama preko interneta, ali izgleda da su građani sve bolje informisani, te ih je znatno manje poslednjih godina. Na ovakve i slične poruke ne bi trebalo reagovati, već ih isključivo ignorisati - kaže Papović.

Kurir.rs/ Ružica Kantar Foto: