Izgovori: Uglavnom žure na sahranu ili kod lekara, tvrde da imaju auto-školu i da znaju da voze, predlažu da im pišemo blaže kazne, pričaju policajci s kojima su naši reporteri bili na zadatku

Nemojte mene, ljudi, žurim, idem na sahranu u Hrvatskoj, već sam zakasnio. Evo, platiću kaznu, ali nemojte me slati kod sudije za prekršaje!

Ovako je jedan bahati vozač BMW pokušao da izbegne kažnjavanje nakon što su ga na auto-putu Beograd-Zagreb zaustavili policijski presretači jer je prekoračio brzinu i vozio zaustavnom trakom. Naime, on je pokušao da izbegne beogradsku gužvu i kretao se nedozvoljenom trakom sa 159 kilometara na sat, iako je na tom delu puta dozvoljena brzina 120 kilometara na sat.

1001-nemanja-nikolic-5.jpg
Nemanja Nikolić 

Drži ga, krećemo

Čim ga je patrola policije u „škodi superb“, s kojom je bila i ekipa Kurira, uočila, krenuli su za njim. - Drži ga, krećemo za njim - rekao je vozač presretača Rade Vujanović, koji u ovom odeljenju policije radi od njenog osnivanja. Njegov kolega Ljubomir Vasović odmah je uključio merač brzine. - Imamo ga, vozi 159 na sat - rekao je Vasović.

Njegov kolega Rade Vujanović objasnio je, kada smo se zaustavili na pumpi, da ne zaustavljaju vozače u zaustavnoj traci, jer je to nebezbedno: - Pratimo ih do prve pumpe ili parkinga, gde im dajemo signal da voze za nama. Tada, kada se bezbedno zaustavimo, pišemo izveštaj.

1001-nemanja-nikolic-8.jpg
Nemanja Nikolić 

Tu, je kako kaže naš sagovornik, počelo pravdanje nesavesnog vozača, koji je pokušao da ubedi policijske službenike „da je morao da napravi prekršaje“. - Evo, zakasniću na sahranu! Je l’ možete barem da mi ne pišete vožnju u zaustavnoj traci? - pokušavao je muškarac koji je bio za volanom BMW da ubedi policajca. Pošto mu nije pošlo za rukom, nastavio je:

- Pa nisam vozio nebezbedno, imam auto-školu, znam da vozim. Evo, platiću šta treba, samo da ne idem kod sudije.

1002-nemanja.jpg
Nemanja Nikolić 

Nakon desetominutnog ubeđivanja, policajci su mu napisali dve kazne - za prekoračenje brzine i za vožnju zaustavnom trakom. - Ovo su najčešći izgovori vozača. Uglavnom žure na sahranu ili kod lekara - uglas kažu Vasović i Vujanović i dodaju da oni prvenstveno brinu o bezbednosti građana, ali da se dešavalo i da im pomognu u nevolji.

BROJKE

237,1 km/h kretao se Švajcarac po auto-putu

245 km/h vozio je hrvatski državljanin

250,7 km/h najveća je brzina koju su presretači zabeležili

Žene savesnije

- Jednom smo kod Beogradske arene uočili vozilo koje je išlo 150 kilometara na sat, čak 70 kilometara na čas iznad ograničenja. Kad smo ga zaustavili, objasnio je da vozi prijatelja u bolnicu. Mi smo ih sproveli do lekara, a on je kasnije dobio kaznu, koju je mirno prihvatio i složio se da je najvažnije da je njegov suvozač preživeo. U ovakvim situacijama kod sudije se može priložiti lekarski izveštaj kao dokaz koji ublažava delo - objašnjavaju oni.

1001-nemanja-nikolic-4.jpg
Nemanja Nikolić 

Dalibor Jovanović kaže da se žene vozači takođe nalaze na meti presretača. - Često se dogodi da zaustavimo žene, pa se one rasplaču i onda moramo da ih tešimo - kroz osmeh kaže naš sagovornik.

Načelnik Spasić dodaje da, uprkos tome, žene važe za savesnije vozače.

Dama presretač

- Statistika pokazuje da smo u poslednjih pet-šest meseci imali samo jednu ženu koja je vozila sa preko dva promila alkohola. Muškarci činjenično više voze i uzorak je veći, ali u teškim prekršajima je manje žena - objašnjava Spasić.

Spasić kaže da u ovoj jedinici zasad nema nijedne žene koja upravlja presretačima. - Očekujemo da uskoro dobijemo koleginicu koja je u interventnoj jedinici i inače je vozač motocikla.

ČINJENICE

ŠTA SU PRESRETAČI

- Presretači su neobeležena policijska vozila za kontrolu učesnika u saobraćaju

- Vozni park se sastoji od automobila čije performanse mogu da ispune zahteve koji se pred njih stavljaju

- Koriste savremene uređaje za merenje brzine koji mogu da snimaju

- Kada uoče vozilo koje očigledno vozi većom brzinom, uključuju uređaj i počinju snimanje

- Potrebno je nekoliko sekundi da bi se uspešno zabeležila brzina kretanja kontrolisanog vozila

- Nakon snimanja, oni mogu da zaustave vozilo i napišu kaznu ili da snimak pošalju nadležnima

HUMANO - STEVAN SPASIĆ, ŠEF KONTROLE SAOBRAĆAJA

Prevozimo organe za transplantaciju

foto: Nemanja Nikolić

Stevan Spasić, načelnik Odeljenja za kontrolu saobraćaja u Upravi saobraćajne policije, objašnjava za Kurir da posao saobraćajnih policajaca i presretača nije samo da kažnjavaju.

- U presretaču se uvek nalaze vozač, koji je prošao obuku, i policajac, koji ima prekšajne naloge i upravlja aparatom za snimanje. Prekršajni nalozi su važni zbog posebne šifre, kako bi deo novca od naplaćenih kazni išao u budžet opština za unapređenje bezbednosti saobraćaja - kaže Spasić i nastavlja: - Kazne koje presretači mogu da napišu su fiksne, od 3.000, 5.000 i 10.000 dinara, i u tim slučajevima se ne vodi sudski postupak. Ukoliko je reč o prekršaju u većem rasponu, onda se ide i do prekršajnog suda.

Osim što zaustavljaju najbahatije vozače, presretači rade i jednu humanu stvar. - Obavljamo i transport organa za transplantaciju, imamo posebno vozilo koje je 24 sata dostupno i u slučaju potrebe, na zahtev KC, to vozilo prevozi organe uz lekarsku pratnju. Imali smo situaciju da je trebalo iz Niša hitno dostaviti organe, ali helikopter nije mogao da poleti zbog vremenskih uslova. Tada se uključilo naše vozilo, a saobraćajna policija u Nišu je obezbedila sve raskrsnice kako bi automobil što pre došao do niškog KC i preneo organe u Beograd - priča Spasić.

Stroge kontrole

TEST I ZA NARKOTIKE

foto: Dado Đilas

U vozilu se, pored alko-testa, nalaze i uređaji za utvrđivanje da li je vozač pod dejstvom narkotika. - To su uređaji koji se nose u posebnim akcijama, a reaguju na gotovo sve narkotike - heroin, kokain, marihuanu, amfetamine. On se upotrebljava kada policajac proceni da bi vozač mogao biti pod dejstvom psihoaktivnih supstanci - objašnjavaju presretači.

Specijalna obuka

PRESRETAČI I NA MOTOCIKLIMA

Spremni... Dvotočkašima protiv prekršajafoto: Vlada Lukić

Dalibor Jovanović, vozač presretača, ali i motocikla koji se koristi u ove svrhe, nedavno je prošao obuku u Austriji, gde je, kako kaže, imao priliku da vozi motocikl na čak 2.500 metara visine kroz Alpe. - Trudimo se da svake godine ode neko drugi kako bi doživeo to iskustvo, ali i zbog druženja s kolegama i razmene iskustava. Što se tiče posla, mislim da je ovo elitna jedinica kada je reč o saobraćajnoj policiji - kaže Jovanović.

I oni prave prekršaje

POZNATI NE POKUŠAVAJU DA SE IZVUKU

Nije retkost da se presretači susretnu i sa poznatim ličnostima. - Zaustavljamo ih, često se dogodi da ih uhvatimo u prekršaju. Oni uvek znaju da su krivi, i ne pokušavaju da se izvuku, niti nude autograme i CD - priča Dalibor Jovanović.

Kurir.rs/ kurirovi presretači Jelena Ivić, Nemanja Nikolić