Zbog sive ekonomije i visokih akciza na gorivo nema novca za nove autobuse, a resorna ministarka godinama odbija da prevoznicima pomogne, tvrde iz strukovnog udruženja

Autobus kompanije „Panonijabus“, koji je berlinska policija isključila iz saobraćaja zbog neispravnih kočnica, volana, amortizera, zarđale karoserije i rupa na školjci zapušenih pur-penom, karikirana je slika stanja u drumskom prevozu putnika u Srbiji, tvrdi za Kurir Goran Aleksić, generalni direktor poslovnog udruženja drumskog saobraćaja „Srbijatransprot“.

0901-foto-twitter-polizei-berlin-4.jpg
Twiter 

Aleksić za takvo stanje direktno optužuje ministarku građevinarstva, saobraćaja i infrastrukture Zoranu Mihajlović, koja, kako tvrdi, više od dve godine ignoriše inicijativu prevoznika za sastanak kako bi se nagomilani problemi u tom sektoru rešili.

- To što se desilo samo je posledica dugogodišnjeg odnosa ministarstva i institucija u Srbiji prema sektoru transporta putnika. Još 2017. smo upućivali inicijativu ministarki Mihajlović da održi sastanak s privredom i naukom i ukazali na probleme ekonomski održivog poslovanja u sektoru transporta putnika. Ni dan-danas nismo naišli na razumevanje, niti su pokrenuti bilo kakvi procesi u interesu transportne privrede Srbije. Ministarka ignoriše i predloge za sastanak i inicijative za rešavanje problema, počev od sive ekonomije, koja dostiže do 40 odsto, kao i ogromna zahvatanja države na akcizi na gorivo - ističe Aleksić za Kurir.

autobus-foto-ap-sep-2019.jpg
AP/Ilustracija 

Konkretni predlozi

Od konkretnih upućenih predloga on izdvaja zahtev da se i kod nas primenjuje evropsko zakonodavstvo, po kome vozač može da polaže za D kategoriju sa 21 godinom, umesto tek sa 24, kako je sada kod nas.

- Tražili smo i uvođenje dualnog obrazovanja u srednje saobraćajne škole. Umesto svega toga, ministarstvo je donelo pravilnik za prevoz dece, kao da je bezbednost ostalih putnika nevažna - ogorčen je Aleksić.

Na ivici rentabilnosti

On ističe da prevoznici posluju na ivici rentabilnosti i da zbog toga nemaju novca da kupuju nove autobuse, s kojima bi održavanje bilo jeftinije, usluga kvalitetnija i bezbednost putnika veća.

- Prevoznici bi ulagali u vozila i zarade zaposlenih kada bi imali sredstava. Naše inicijative su usvojene na Socijalno-ekonomskom savetu i ništa nije urađeno. Ne znam ko to koči. Ministarka je trebalo da podstakne rešavanje problema i da bude lider u tome, a ona se nije ni okrenula i zato je odgovornost ministarstva što je stanje ovakvo, što su vozila stara 20 godina i što je obim uvoza novih autobusa mali - kaže Aleksić, koji se požalio i na manjak kvalifikovanih vozača.

1001-truck148070558.jpg
Shutterstock 

Zoran Peševski: Mito i korupcija na tehničkom

Zoran Peševski, predsednik Udruženja tehničkih pregleda „Step“, za Kurir kaže da je moguće da se u saobraćaju nađe neispravan autobus zato što tehnički pregledi koji imaju malo posla prihvataju da se bave i nezakonitim radnjama.

- Od 1.700 tehničkih pregleda, sigurno 30 odsto njih koji imaju malo posla puštaju neispravna vozila da prođu tehnički pregled kao ispravna. Iako po zakonu ne bi smeli, oni to rade, najverovatnije zbog para. Nama koji imamo mnogo posla i zakazujemo po pet dana unapred, ne pada na pamet da se bavimo takvim nedozvoljenim radnjama - ističe Peševski.

Zorana Mihajlović: Odgovoran je MUP, ja sam za razgovor

Uprkos tvrdnjama prevoznika, ministarka saobraćaja Zorana Mihajlović tvrdi da njeno ministarstvo dosad nije dobilo nijednu inicijativu nekog udruženja za pomoć. Ona je prebacila lopticu na MUP, koji, kako tvrdi, snosi odgovornost za tehničke preglede. - Kada govorimo o stanju voznog parka autobusa, ministarstvo je tu otvoreno da se o tome razgovara. Ima tu raznih problema u tom sektoru vezano za stanje autobusa - rekla je Mihajlovićeva i dodala da može da se govori o nekoj vrsti pomoći i o tome kakve su mogućnosti budžeta.

foto: Beta/Mileta Mirčetić

MUP: Mere protiv odgovornih

U MUP za Kurir tvrde da preduzimaju mere na utvrđivanju svih relevantnih okolnosti povodom slučaja koji se dogodio u Nemačkoj. - U slučaju propusta prevoznika ili privrednog društva koje je izvršilo tehnički pregled autobusa, preduzećemo odgovarajuće mere - kažu u MUP.

Kurir / Slavica Tomčić

Foto: Shutterstock