Roditelji imaju nezamenljivu ulogu u razvoju deteta. Skladni porodični odnosi i pružanje podrške doprinose razvoju deteta više nego fizički i materijalni uslovi porodice. Prema rečima stručnjaka, u prvih 6 godina života razvoj deteta oblikuju postupci roditelja/staratelja i svakodnevne aktivnosti i situacije. Zbog toga je neophodno da dete ima toplu i blisku vezu sa roditeljima i ostalim članovima porodice, vezu u kojoj se gradi poverenje i koja čini dete srećnim.

Sve što dete vidi ili čuje u prvim godinama utiče na razvoj osećanja i sposobnosti učenja. Ako je dete često izloženo stresnim situacijama, uz istovremeno odsustvo utehe od strane roditelja ili ako je ponašanje roditelja izvor stresa za dete, onda takav stres postaje štetan sa mogućim posledicama. Podrška roditelja i siguran i podsticajan odnos pun ljubavi je u tom smislu zaštitni faktor za mališane.

Kako odgovoriti na potrebe mališana za vreme vanrednog stanja?

U okolnostim vanrednog stanja svaka porodica se suočava sa strepnjom, osećanjem izolovanosti i nesigurnosti. Sprovođenje preventivnih mera sa ciljem sprečavanja daljeg širenja virusa COVID-19 znači prekidanje i redovnog rada predškolskih ustanova. Stoga, porodica i roditelji preuzimaju visok nivo odgovornosti i još značajniju ulogu kada je reč o razvoju i vaspitanju dece. Pored svakodnevnih obaveza, roditelji bi trebalo da nađu vreme koje će na kvalitetan način provesti sa svojim mališanima.

Sigurno je da vrtić ne možemo da preselimo u dnevnu sobu, ali možemo da uradimo mnogo stvari kako bismo naše najmlađe animirali, igrali se i učili sa njima uz mnogo ljubavi i pažnje. Osnovne aktivnosti deteta od prvog dana su igra, komunikacija i interakcija sa okruženjem. Kako za igru nisu potrebni posebni uslovi i vreme, ona može da bude sastavni deo zajedničkih svakodnevnih aktivnosti - kupanja, pripreme hrane, sređivanja kuće. Igra deci daje osećaj slobode, i mogućnost da istražuje i upoznaje svet oko sebe.

Kako raste, dete sve više postavlja pitanja u želji da razume pojave i odnose među njima. Odrasli ne moraju znati sve odgovore ali treba da podrže dete u radoznalosti i upute ga kako da traži odgovore. Veliki izazov za roditelje upravo je situacija u kojoj se nalazimo. Bitno je kako objasniti deci šta se trenutno događa i osmisliti razgovor o epidemiji. Što više saznaju, deca su bezbednija u svom okruženju.

Trenutak u kome se nalazimo se može iskoristiti za postavljanje temelja zdravih navika i pravilne ishrane. Deca uče čak i tokom dnevnih rutina hranjenja, kupanja, presvlačenja i drugih svakodnevnih aktivnosti u kući. Iskoristite makar jednom tokom dana vreme da zajedno pripremate hranu i jedete skupa. Takođe, prava je prilika da u kontekstu preventivnih mera u cilju zaštite od virusa Korona, razgovarate sa detetom o značaju brige o zdravlju, staranja o ličnoj higijeni i higijeni okruženja. Ne zaboravite fizičke aktivnosti, koje su u ovoj situaciji deci najviše uskraćene – osmislite bezbedne aktivnosti, vežbe, ples ili igre koje će mališanima omogućiti da budu fizički angažovani i u kući.

fotografija-2.jpg
Foto: Promo

Neka čitanje knjiga bude još jedna od vaših zajedničkih aktivnosti tokom ovih dana. Čitanje sa detetom razvija negujuće i bliske odnose sa roditeljima u kojima se dete oseća sigurno i opušteno. Dok čitate zajedno, dete imitira zvuke, prepoznaje slike, uči reči i stiče jednu dobru naviku čitanja, koja će biti od velikog značaj u njegovom budućem životu.

Aktivnosti sistema kao podrška porodicama sa decom

Detetu su potrebni podrška i usmeravanje od strane roditelja, a roditeljima je u ovim okolnostima potrebna podrška ostalih članova porodice, prijatelja i institucija. Prema tome, u okolnostima prekidanja rada predškolskih ustanova, zadatak sistema je da sa roditeljima održi komunikaciju i otvoren dijalog.

Ministarstvo je u ovom trenutku postavilo kao jedan od prioriteta podršku porodicama sa decom predškolskog uzrasta kako bi se obezbedili uslovi za normalno funkcionisanje, učenje i razvoj dece u situaciji vanrednog stanja i kućne izolacije. Takođe, kroz Projekat inkluzivnog predškolskog vaspitanja i obrazovanja sprovodi se komunikaciona kampanja usmerena na podizanje svesti o značaju ranog razvoja svakog deteta i o ključnoj ulozi porodice za pravilan rani razvoj deteta.

Podršku porodici u ostvarivanju njene vaspitne funkcije Ministarstvo sprovodi pružanjem svih informacija, savetodavne pomoći, ideja i predloga za međusobno povezivanje, zajedničko učešće dece i odraslih u različitim aktivnostima i igri. Vaspitne ustanove nastoje da ostanu u kontaktu i komunikaciji sa porodicama u želji da kod njih podrže osećanje zajedništva i solidarnosti.

Institucije u okviru sistema predškolskog vaspitanja i obrazovanja održavaju komunikaciju s porodicama na različite načine, koristeći: sajtove sa različitim sadržajima i informacijama, Fejsbuk i Vajber grupe, Jutjub kanale na kojima će se objavljivati kvalitetne televizijske emisije, klipovi za decu i roditelje, kao i savetovalište za roditelje (putem telefona i mejla). Na ovaj način roditelji će sa svojim mališanima moći da prate kreativne i edukativne sadržaje koji su namenjeni za podsticanju i očuvanju mentalnog i fizičkog razvoja dece, kao i da dobijanju informacija i saveta za postupanje sa detetom u okolnostima izolacije.

(Promo tekst / Foto:Promo)