Od osam radnji, koliko smo obišli, samo je jedna radila bez rashladnog uređaja, a najčešća odstupanja tiču se isprobavanje robe

Posle ukidanja vanrednog stanja u Srbiji su otvoreni tržni centri uz niz preporuka epidemiologa za suzbijanje širenja koronavirusa, ali mnogi trgovci ih se ne pridržavaju. Zabrana korišćenja klime i isprobavanja odeće u radnjama su najčešći primeri kršenja propisanih mera zaštite, u šta su se uverili reporteri Kurira.

1008.jpg
Foto: Kurir

Podsetimo, najbitnije preporuke Instituta za javno zdravlje "Batut" za tržne centre su da poseta nije dozvoljena potrošačima sa simptomima virusa, da su maske obavezne kako za zaposlene tako i za kupce, da su dezobarijere i dezinfekciona sredstva neophodni u svakoj radnji, kao i da se mora poštovati razdaljina od dva metra. Takođe, ne preporučuje se korišćenje veštačke klimatizacije, poželjno je plaćanje karticom, a isprobavanje robe treba izbegavati.

1010.jpg
Foto: M. V.

Kakva je zaista situacija?

U obilasku tržnih centara reporteri Kurira su uvideli da su se atmosfera i principi rada razlikovali od radnje do radnje. Mere koje se odnose na postavljanje dezobarijera uglavnom su poštovale sve radnje, a nisu manjkala ni sredstva za dezinfekciju ruku. Nošenje zaštitne opreme poštovali su i zaposleni i kupci. Distanca u svakoj radnji održavala se shodno propisima, a plaćanje se obavljalo platnim karticama. Ipak, mera koja se najmanje poštovala je masovna upotreba veštačke ventilacije. Od osam radnji, koliko smo obišli, samo je jedna radila bez rashladnog uređaja. Prodavci iz te radnje su istakli da klimu ne pale iz straha od inspekcije. - Kazne za nepoštovanje mera izuzetno su visoke, a nedavno je bio slučaj da je jedan maloprodajni objekat kažnjen sa više od 800.000 dinara. Toplo je, ali ipak, to je jedna od mera za suzbijanje virusa - poručila je prodavačica.

1007.jpg
Foto: Kurir

Isprobavanje

Takođe, najčešća odstupanja tiču se isprobavanje robe. Veliki broj radnji dozvoljava isprobavanje, s razlikom što su neki poslodavci dozvolili upotrebu svake druge kabine, ispred kojih kupci čekaju u redu, sa razmakom od dva metra. Manji broj ne dozvoljava probu, a zaposleni kažu da nije problem zameniti kupljeno, pa ni vratiti novac. - Željenu stvar potrošači mogu kupiti i isprobati kod kuće, a ukoliko se predomisle i žele da vrate, mi ćemo im rado zameniti za nešto drugo ili pak vratiti novac - ističu prodavci i dodaju da je rok za povraćaj mesec dana.

1009.jpg
Foto: M. V.

Goran Papović, NOPS Zamena robe marketinški trik

Predsednik Nacionalne organizacije potrošača Srbije Goran Papović upozorava da kupci moraju biti oprezni u situaciji kada im nije dozvoljeno do robu probaju pre kupovine. - Sami poslodavci određuju koji je rok za zamenu robe. Ipak, u tome se može uočiti i marketinški trik, ali i diskutabilan odnos prema održavanju higijene. Prvo, rok od mesec dana ne isključuje mogućnost aktivnog nošenja tog komada. Drugo, kada je u pitanju povraćaj novca, to ostaje na volji poslodavaca. Rekao bih da takva kupovina, kada se sve sagleda, iziskuje dodatni napor - zaključuje Papović.

Preporuke "Batuta" za tržne centre

- Poseta nije dozvoljena potrošačima sa simptomima virusa - Maske obavezne kako za zaposlene tako i za kupce - Dezobarijere i dezinfekciona sredstva neophodni u svakoj radnji - Mora se poštovati razdaljina od dva metra - Istaknuti jasna obaveštenja o održavanju udaljenosti - Kada je u objektu dozvoljeni broj potrošača, dalji ulazak je moguć nakon što jedan od potrošača izađe - Dok čekaju u redu za ulazak, potrošači moraju da održavaju udaljenost od dva metra - Ne preporučuje se zadržavanje duže od dva sata u tržnom centru - Ne koristiti veštačku klimatizaciju - Poželjno je plaćanje karticom - Ne preporučuje se isprobavanje odeće koja se oblači i svlači preko glave

Kurir.rs / Milica Vujović / Foto:/ M.V.