Budućim srednjoškolcima zadavale su glavobolje i zavisne rečenice, kao i da prepoznaju značenje reči "krepka"

Oko 68.000 učenika osmog razreda juče je, u okviru završnog ispita, polagalo test iz srpskog (maternjeg) jezika, koji je, kako većina kaže, bio lakši nego što su očekivali. Ipak, mali maturanti imali su problem da nađu sinonim za pridev "krepka", da navedu vrstu zavisne rečenice, a muku su mučili i s prepoznavanjem dela Radoja Domanovića, poznatog srpskog književnika, pripovedača i satiričara.

- Jedan od težih zadataka bio mi je poslednji, 20, koji je bio otvorenog tipa i gde je trebalo protumačiti kako u pesmi Vaska Pope "Očiju tvojih da nije" zaljubljenost utiče na prostor koji pesnik u pesmi opisuje. To je teško, jer pored toga što odgovor mora biti tačan, mora se voditi računa i o gramatici i pravopisu - kaže za Kurir Anđela B., koja je test iz srpskog jezika polagala u OŠ "Drinka Pavlović" u Beogradu.

screenshot-7.jpg
Foto: Printscreen/Youtube

S druge strane, njene školske drugarice Milica J., Lena J. i Jana K. kažu da im je najveći problem bio da u rečenici "Moja majka je opet lepa, vedra i krepka" prepoznaju šta znači reč "krepka" i da zaokruže odgovarajući sinonim. - Bilo je osam ponuđenih odgovora, a među njima su bili rumena, nežna, srećna, vesela, snažna. Sve je imalo smisla, ali tačan odgovor je, kako smo čule, snažna, ali to je tako arhaičan termin i niko ga ne koristi. Baš nam je bilo teško... - kažu one.

- Ja sam stavio da krepka znači rumena! - ubacuje se njihov drug Momčilo B.

Za Bojana J., koji bi voleo da upiše Šestu gimnaziju, težak zadatak je bio onaj u kojem je trebalo da se prepozna vrsta zavisne rečenice, a za Maksima P. da prepozna ko je autor dela "Mrtvo more" i "Danga".

- Data je biografija Radoja Domanovića na osnovu koje smo morali da prepoznamo da se baš o njemu radi - objašnjava on, a učenici su nam ispričali i da im je bilo teško nekoliko zadataka koji su se odnosili na analizu književnih dela "Jazavac pred sudom" i "Most na Žepi". Inače, polaganje srpskog je ove godine zbog pandemije korone bilo nešto drugačije nego prethodnih godina. U svakoj učionici je bilo po devet učenika, a razmak između klupa je dva metra, kako bi se poštovala mera distance. Učenici su u škole dolazili s maskama, a pre testa dezinfikovane su im i ruke.

Zoran Š. iz OŠ "Drinka Pavlović" kaže da mu maska nije smetala tokom polaganja ispita.

- Bio sam pod stresom dan pre polaganja ispita, ali, srećom, nisu bila teška pitanja. Najteži zadatak mi je bio da protumačim koja je vrsta zavisne rečenice, ali generalno mislim da nisam loše uradio - ispričao je za Kurir Zoran Š., koji kaže da zbog socijalne distance nikome nije ni na kraj pameti bilo da prepisuje. Mali maturanti će danas rešavati zadatke iz matematike, dok će u petak raditi kombinovani test - istoriju, geografiju, fiziku, hemiju, biologiju. Uspeh iz osnovne škole nosi 60 bodova, dok na osnovu uspeha na završnom ispitu učenik može da osvoji najviše 40 bodova, odnosno najviše po 13 bodova na testu iz srpskog i matematike i 14 bodova na kombinovanom testu.

MILAN PAŠIĆ: TESTOVI SE PREGLEDAJU DIGITALNO

Milan Pašić, pomoćnik ministra prosvete, rekao je da će učenici koji su oboleli od virusa korona ili imaju neke druge zdravstvene tegobe moći da polažu završni ispit u avgustu. A novine su, kako je rekao, i to što će se testovi pregledati digitalno.

- Nakon što đaci završe test, škole ih vraćaju školskim upravama, a oni Zavodu za vrednovanje kvaliteta obrazovanja i vaspitanja. Tu se obavlja njihovo skeniranje, a softver će pregledati zadatke zatvorenog tipa, dok će zadatke otvorenog tipa (na koje učenici moraju da odgovore ili da ih dopune) pregledati nastavnici (pregledači). Nastavnici koji budu pregledali zadatke otvorenog tipa neće znati čije zadatke pregledaju, iz koje škole, kog grada. Svaki zadatak pregledaće po dva nastavnika, a ukoliko se njihovo bodovanje razlikuje, treći nastavnik - supervizor donosi konačnu odluku - rekao je Pašić i dodao da će ove godine i upis u srednju školu biti elektronski.

foto: Marina Lopičić

MLADEN ŠARČEVIĆ: MESTA IMA DOVOLJNO ZA SVE

Mladen Šarčević, ministar prosvete, nauke i tehnološkog razvoja, poželeo je uspeh svim učenicima i poručio im da rade polako i pažljivo. - Moj savet, kao dugogodišnjeg profesora, jeste da prvo uradite lakše, a onda teže zadatke i nemojte da žurite. Mesta u srednjim školama ima dovoljno za sve - rekao je Šarčević i dodao da su mali maturanti tokom onlajn samoprocene znanja i probnog završnog ispita mogli da vide kakvi ih tipovi zadataka očekuju.

ODGOVORI SA TESTA IZ SRPSKOG JEZIKA

Ovo su rešenja sa jučerašnjeg testa iz srpskog jezika, u okviru polaganja završnog ispita:

1. odgovor: za bebu Rafiju - 1 bod
2. odgovori su: jer su bili previše uzbuđeni i radosni, što ih je navelo da priđu prvoj bebi na koju su naišli - 1 bod
- zbog toga što su se oslonili na brzopleta i pogrešna uputstva tetka Ilke - 0,5 bodova
3. odgovor: pridev - 1 bod
4. odgovor: subjekat - 1 bod
5. odgovori: 1. srednji - 1 bod * ako su tačna sva tri odgovora ili 0,5 bodova ako su tačna dva
2. jednina
3. dativ
6. odgovor: pridevska sintagma - 1 bod
7. odgovor: nepostojano a, jednačenje suglasnika po zvučnosti - 1 bod * tačan jedan odgovor - 0,5 bodova, a ukoliko je učenik, pored dva tačna odgovora, napisao i treću glasovnu promenu, dobija 0 bodova
- iako je redosled glasovnih promena bitan, prihvata se kao tačan odgovor i obrnuti redosled
- ukoliko učenik glasovnu promenu imenuje kao nepostojno a / nepostojeno a i slično, odgovor ne može biti priznat kao tačan
8. odgovor: namerna/finalna (zavisna rečenica) - 1 bod
9. odgovor: snažna - 1 bod
10. odgovor: srpskoslovenski - 1 bod
11. odgovor: (jedna) škola na novom beogradu nosi ime po lazi kostiću, srpskom književniku - 1. bod * tačno podvučene četiri reči i nijedna netačno podvučena
Napomene:
- priznaje se kao tačan odgovor i ukoliko je učenik zaokružio ili podvukao samo prvo slovo tražene reči
- ukoliko učenik podvuče prvu reč u rečenici, ona se ne broji kao tačan odgovor (zanemaruje se)
12. odgovor: ne znajući kuda treba da ide, obratio se nepoznatim ljudima za pomoć - 1 bod
13. odgovor: Radoje Domanović - 1 bod
14. odgovor: epika - 1 bod
15. odgovor: izgled mosta i neuklopljenost beline njegovog luka u prirodu koja ga okružuje - 1 bod
16. odgovor: A. epitet, B. hiperbola * tačna oba odgovora pod A. i pod B. - 1 bod, tačan odgovor samo pod A. ili samo pod B. - 0,5 bodova
17. odgovor: dovitljiv s obzirom na to kako sudiji opisuje štetočinu
- prkosan, jer pred sudijom oštro kritikuje vlast * tačna dva odgovora i nijedan netačan - 1 bod, tačan jedan odgovor i nijedan netačan 0,5 bodova
18. prihvatljiv je odgovor kojim se uticaj ljubavnih osećanja lirskog subjekta na doživljaj prostora tumači kroz promenu, preobražaj prostora i njegovo neobičavanje. Prisustvo voljenog bića unosi u prostor beskonačnost (oči, nebo), slobodu, nesputanost (smeh, zidovi koji nestaju). Osećanje ljubavi uvodi prirodu (slavuji, vrbe, sunce) u urbani prostor i tako ga menja, oplemenjuje ga nežnošću, suptilnošću, toplinom, vedrinom (sunce). * ukoliko je učenik naveo jedan od simbola iz pesme, odgovor je prihvatljiv.
19. tačan odgovor: učenik sastavlja razumljive, gramatički ispravne rečenice koje se odnose na navedeno pitanje u 18. zadatku - 1 bod
20. tačan odgovor: učenik primenjuje pravopisnu normu (iz svake pravopisne oblasti) u jednostavnim primerima (korišćenje zapete se ne ocenjuje) - 1 bod

Uputstvo za ocenjivanje:

svaki zadatak donosi najviše 1 bod

za odgovor koji se razlikuje od rešenja datog u

ovom uputstvu učenik dobija 0 bodova

učenik može dobiti 0,5 bodova samo u zadacima

u kojima je to predviđeno ovim uputstvom

(Kurir.rs/R.Briza, R.Kantar)