KORONA I BIZNIS: Ugroženi turizam, ugostiteljstvo, avio-saobraćaj, profitirali onlajn dostava i farmaceutska industrija
Mnoge turističke agencije pred gašenjem, snalazimo se da preživimo, kaže turistički vodič Damjan Borisavljević
Globalna epidemija koronavirusa potpuno je promenila život u čitavom svetu, a gotovo nesagledive posledice ostavila je na određene grane poslovanja. Sektori turizma i ugostiteljstva, koji u uslovima opšteg opreza nisu na listi prioriteta, trenutno su najugroženiji, uz avio-saobraćaj, dok u Srbiji poslovi vezani za onlajn naručivanje hrane i pića beleže rast i povećan profita.
I sektor prodaje, i to proizvodi koji nisu neophodni, znatno je opao. Još od kada je korona stigla u Srbiju, svoje poslovanje privremeno su obustavili brojni saloni lepote, poslastičarnice, butici, a neki drugi koji i dalje rade, poput kafića i restorana - imaju znatno manje posla.
Radnje uvek pune
Jedino supermarketi i samostalne trgovinske radnje uvek imaju mušterije. Tržni centri rade, ali kraće i "u miru". Pad profita osetili su i bioskopi, pozorišta i koncertne sale. Ipak, ubedljivo najveću štetu pretrpele su turističke agencije, kaže za Kurir Damjan Borisavljević, turistički vodič.
- Mi u šali kažemo kako su turističke agencije sada na respiratoru. Stanje u turizmu je loše, virus je pogodio svakoga. Mi, recimo, isključivo radimo sa stranim turistima, koji, mahom, dolaze u našu zemlju iz Kine, Japana, Indonezije, Tajvana, Rusije, Francuske... Od marta je puno najavljenih poseta otkazano, očekivalo se da će ova godina biti rekordna po broju posetilaca, međutim, doživeli smo krah. Mnoge agencije su pred gašenjem, a jedino u šta se uzdamo jeste da ćemo dobiti pomoć od države. Do tada svakako se moramo snalaziti kako bismo preživeli - navodi Borisavljević.
S druge strane, ono što neće stati jesu poslovi koji se bave proizvodnjom ili prodajom odeće i opreme za bebe i decu, farmaceutska i hemijska industrija, kao i kurirske službe i onlajn dostava.
- Svakako se za dostavu i onlajn naručivanje može reči da je zabeležen rast i razvoj u određenoj meri. Takođe, razvoj je doživela farmaceutska i hemijska industrija, najviše u domenu prodaje imunopreparata za jačanje organizma. Takođe, pojačano je i korišćenje elektronskih servisa, npr. onlajn plaćanje računa - ističe Dragoljub Rajić, koordinator Mreže za poslovnu podršku, i dodaje da rast beleži i prodaja voća i povrća, dok je izvoz u znatnom suficitu.
Briga o zdravlju
- Ljudi u ovom periodu vode više računa o svom zdravlju, pa je zabeležen rast kupovine voća i povrća. Međutim, u sektoru poljoprivrede time ne možemo da pripišemo rast, jer, s druge strane, stao je izvoz u inostranstvo, gde je veliki suficit.
Zanimljivo je da je porasla prodaja bicikala i trotineta, kao i starijih polovnih automobila.
- Pretpostavljam da je navala nastala kako bi se izbeglo korišćenje gradskog prevoza, gde je zaista teško sprovesti sve preventivne mere - zaključuje Rajić.
Kurir.rs/Milica Vujović
Foto: Shutterstock
"INTERES ZA VRAĆANJE U SRBIJU SVE VEĆI" Predsednik Vučić: Oko Božića plan za povratak ljudi iz dijaspore