Mnoge turističke agencije pred gašenjem, snalazimo se da preživimo, kaže turistički vodič Damjan Borisavljević

Globalna epidemija koronavirusa potpuno je promenila život u čitavom svetu, a gotovo nesagledive posledice ostavila je na određene grane poslovanja. Sektori turizma i ugostiteljstva, koji u uslovima opšteg opreza nisu na listi prioriteta, trenutno su najugroženiji, uz avio-saobraćaj, dok u Srbiji poslovi vezani za onlajn naručivanje hrane i pića beleže rast i povećan profita.

turizam-sajtovi.jpg
Shutterstock 

I sektor prodaje, i to proizvodi koji nisu neophodni, znatno je opao. Još od kada je korona stigla u Srbiju, svoje poslovanje privremeno su obustavili brojni saloni lepote, poslastičarnice, butici, a neki drugi koji i dalje rade, poput kafića i restorana - imaju znatno manje posla.

Radnje uvek pune

Jedino supermarketi i samostalne trgovinske radnje uvek imaju mušterije. Tržni centri rade, ali kraće i "u miru". Pad profita osetili su i bioskopi, pozorišta i koncertne sale. Ipak, ubedljivo najveću štetu pretrpele su turističke agencije, kaže za Kurir Damjan Borisavljević, turistički vodič.

- Mi u šali kažemo kako su turističke agencije sada na respiratoru. Stanje u turizmu je loše, virus je pogodio svakoga. Mi, recimo, isključivo radimo sa stranim turistima, koji, mahom, dolaze u našu zemlju iz Kine, Japana, Indonezije, Tajvana, Rusije, Francuske... Od marta je puno najavljenih poseta otkazano, očekivalo se da će ova godina biti rekordna po broju posetilaca, međutim, doživeli smo krah. Mnoge agencije su pred gašenjem, a jedino u šta se uzdamo jeste da ćemo dobiti pomoć od države. Do tada svakako se moramo snalaziti kako bismo preživeli - navodi Borisavljević.

S druge strane, ono što neće stati jesu poslovi koji se bave proizvodnjom ili prodajom odeće i opreme za bebe i decu, farmaceutska i hemijska industrija, kao i kurirske službe i onlajn dostava.

1502-shutter.jpg
Shutterstock 

- Svakako se za dostavu i onlajn naručivanje može reči da je zabeležen rast i razvoj u određenoj meri. Takođe, razvoj je doživela farmaceutska i hemijska industrija, najviše u domenu prodaje imunopreparata za jačanje organizma. Takođe, pojačano je i korišćenje elektronskih servisa, npr. onlajn plaćanje računa - ističe Dragoljub Rajić, koordinator Mreže za poslovnu podršku, i dodaje da rast beleži i prodaja voća i povrća, dok je izvoz u znatnom suficitu.

Briga o zdravlju

- Ljudi u ovom periodu vode više računa o svom zdravlju, pa je zabeležen rast kupovine voća i povrća. Međutim, u sektoru poljoprivrede time ne možemo da pripišemo rast, jer, s druge strane, stao je izvoz u inostranstvo, gde je veliki suficit.

0805.jpg
Dragan Kadić 

Zanimljivo je da je porasla prodaja bicikala i trotineta, kao i starijih polovnih automobila.

- Pretpostavljam da je navala nastala kako bi se izbeglo korišćenje gradskog prevoza, gde je zaista teško sprovesti sve preventivne mere - zaključuje Rajić.

Oštećeni sektori:

- Turizam - Ugostiteljstvo - Avio i auto preduzeća / transportni saobraćaj - Prodaja i proizvodnja automobila nove klase - Poljoprivreda - izvoz u inostranstvo - Uslužna delatnost - Kultura

Ko je na dobitku: - Farmaceutska industrija - Hemijska industrija - IT delatnost - Uslužna delatnost / onlajn prodaja / dostava kurirske službe - Uslužna delatnost / prodaja bicikala, trotineta i polovnih automobila

Kurir.rs/Milica Vujović

Foto: Shutterstock