U učionicama će boraviti najviše 15 đaka, svaki će sedeti sam u klupi, a biće obustavljene sve aktivnosti kod kojih je moguće pojačano stvaranje aerosola, što bi značilo da se na časovima muzičkog ne peva, nema proba školskog hora, na fizičkom nema kolektivnog sporta, a za individualne sportove treba proveriti uslove u salama.

To se navodi u Uputstvu o merama zaštite zdravlja učenika i zaposlenih, za osnovne i srednje škole.

U tom uputsvu, navodi se da će se sprovoditi edukacija o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školskoj sredini i to tako što će pre početka školske godine biti organizovana Webinar edukacija školskog osoblja o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školskoj sredini.

Takođe, prvi dan školske godine biće posvećen predavanjima i diskusijama o načinima i značaju prevencije COVID-19 u školskoj sredini, a edukativni materijali i video filmovi o načinima i značaju prevencije korona virusa biće postavljeni na sajt škole i na vidljivim mestima u prostorijama škole.

Kada je reč o merama smanjenja rizika unosa korona virusa u školsku sredinu, učenici nastavno i nenastavno školsko osoblje ne treba da dolaze u školu ukoliko imaju povišenu telesnu temperaturu i/ili simptome respiratorne infekcije.

Roditelji treba svako jutro da provere telesnu temperaturu svojoj deci pred polazak u školu, a isto treba da učini i nastavno i nenastavno školsko osoblje.

Uputstvo propisuje održavanje fizičke distance sa drugim osobama u školi od najmanje 1,5 metara, dok u učionicama treba da boravi najviše 15 učenika sa obezbeđenim četiri metra kvadratna po detetu i po jedno dete u svakoj klupi.

Potrebno je edukovati učenike, nastavnike, školsko osoblje o značaju održavanja fizičke distance za sprečavanje širenja infekcije - pred početak/na početku školske godine, čas odeljenskog starešine iskoristiti za edukaciju učenika, kao i određene časove fizičkog i zdravstvenog vaspitanja. Postaviti vidna obaveštenja/postere o održavanju fizičke distance.

Preporučuje se da učenici ne menjaju učionice odnosno da se nastava za jedan razred odvija u istoj učionici.

"Potpuno obustaviti sve aktivnosti kod kojih je moguće pojačano stvaranje aerosola (pevanje, vikanje, sport, navijanje), što bi značilo da se na časovima muzičkog ne peva, nema proba školskog hora, na fizičkom nema kolektivnog sporta, a za individualne sportove (gimnastika i sl.) treba proveriti uslove (veličina sale, mogućnost prirodne ventilacije i sl)", navodi se u uputstvu.

Fizičko organizovati na otvorenom

Nastavu fizičkog vaspitanja treba organizovati na otvorenom kada god je to moguće i realizaciju nastavnog programa tako da se izbegne bliski kontakt odnosno održi fizička distanca od najmanje dva metra u svim pravcima.

Ukoliko se časovi organizuju u sali za fizičko obezbediti nastavni program koji će omogućiti održavanje fizičke distance. Ukoliko sala ima dva ulaza iskoristiti ih za podelu učenika u grupe u cilju smanjenja gužve. Pre i posle svakog časa neophodno je dezinfikovati zajedničke predmete (sprave, lopte i sl.), očistiti/oprati salu i provetriti je.

Nastavnici bi trebalo da savetuju učenike da ne stvaraju gužvu u svlačionicama već da budu strpljivi i sačekaju svoj red, a ukoliko je moguće, organizovati nastavu sa manjim brojem učenika.

U periodu neposredno pre i posle nastave i između školskih časova (mali i veliki odmor) u školi i dvorištu škole ne stvarati gužve.

Osobe koje dovode decu u školu ne ulaze u školu već decu prate do ulaza u školsku zgradu ili do kapije školskog dvorišta gde decu mlađeg uzrasta preuzima dežurni učitelj/nastavnik i obavezno nose zaštitnu masku tako da pokriva nos, usta i bradu.

Održavanje fizičke distance među učenicima neophodno je i tokom malih i velikog odmora. Preporučuje se da učenici provode veliki odmor na otvorenom (u školskom dvorištu) kad god to vremenske prilike dozvoljavaju.

Ne organizovati izlete niti grupne posete

Organizovati korišćenje toaleta tako da u toalet ulazi onoliko dece koliko kabina ima, a da se ispred toaleta čeka u redu sa poštovanjem fizičke distance od najmanje jednog metra.

Ne sprovoditi proslave u objektu (priredbe), kao ni organizovane grupne posete mestima gde se očekuje okupljanje većeg broja osoba, izlete.

Kada je reč o nošenju maski, školsko nastavno i nenastavno osoblje sve vreme boravka u školi treba da nose maske.

Učenici, pak, masku treba da nose pri ulasku u školu pa sve do dolaska do svoje klupe, a obavezno prilikom odgovaranja i svakog razgovora, kao i bilo kojeg kretanja van klupe, prilikom odlaska na odmor ili toalet. Preporučuje se da učenici sve vreme boravka u školi nose masku, ali ona se može odložiti u periodu kada učenik sedi u svojoj klupi i sluša nastavu.

Maske i higijena

Tokom boravka u školi moguće je da se koristi bilo koja maska - hirurška, epidemiološka ili platnena, ali ona treba da se koristi na ispravan način tako da pokriva nos i usta.

Potrebno je redvono pranje ruku, ili upotreba dezinfekcionog sredstva na bazi 70% alkohola, koja ne može zameniti pranje ruku vodom i sapunom ukoliko su ruke vidno zaprljane. Posle tri do četiri izvršenih dezinfekcija ruku obavezno oprati ruke vodom i sapunom.

Ruke se obavezno peru pri ulaska u školu, pre jela, posle odlaska u toalet, pre spremanja hrane, nakon obavljanja respiratorne higijene (istresanje nosa, kašljanja u maramicu itd.), posle igre (npr. posle velikog odmora, posle časa fizičkog vaspitanja) i maženja životinja, kada su vidno zaprljane, nakon izlaska iz škole i uvek kada postoji potreba.

Obavezno je i redovno čišćenje školske sredine.

Preporučuje se pravljenje higijenskog plana čišćenja (ko čisti, kada, na kom spratu, itd).

Redovna nabavka osnovnog potrošnog materijala, zajedničkim radom škole, lokalne samouprave i roditelja, kroz, na primer, osnivanje roditeljskog odbora za sanitarno-higijenske uslove). Tu spadaju sapun, toalet papir, ubrusi za jednokratno korišćenje, kese za kante za smeće, sredstva za čišćenje, dezificijensi i proizvodi za čišćenje (krpe, džogeri).

Predviđa se i redovno provetravanje svih prostorija isključivo otvaranjem prozora, bez upotrebe veštačke ventilacije i klimatizacije centralizovanog zatvorenog tipa, obavezno za vreme svakog školskog odmora i između smena. Ako vremenski uslovi dozvoljavaju, preporučuje se držanje otvorenih prozora i tokom trajanja nastave.

Ukoliko škola organizuje ishranu učenika, potrebno je da se obroci služe u trepezariji ili učionicama (samo ukoliko škola nema trpezariju), da deca za stolovima sede na udaljenosti od najmanje jednog, a poželjno dva metra, u svakom pravcu.

Pre jela potrebno je obrisati alkoholom površine na kojima će se služiti hrana. Važno je da deca operu ruke pre jela, a treba im naglasiti i da međusobno ne dele hranu i pribor za ishranu.

Naveden je i postupak sa učenicima, nastavnim i nenastavnim osobljem škole koje imaju simptome respiratorne infekcije sa sumnjom na korona virus.

Ukoliko se simptomi pojave van škole, treba se javiti u kovid ambulantu nadležnog doma zdravlja. Ne odlaziti u školu i istovremeno obavestiti nadležnu osobu u školi i dalje pratiti preporuke lekara.

Ukoliko se simptomi pojave u školi, kada je reč o osoblju škole, potrebno je da se osoba sa simptomima bolesti odmah javi u kovid ambulantu, a nadležna osoba koju određuje direktor škole obaveštava nadležni institut/zavod za javno zdravlje.

Kada je reč o đacima, pri svakoj sumnji infekciju učeniku odmah staviti masku i smestiti ga u praznu učionicu/prostoriju određenu za izolaciju i obavestiti roditelje i nadležni institut/zavod za javno zdravlje.

O učeniku, u sobi za izolaciju do dolaska roditelja, potrebno je da brine jedna osoba koristeći masku i rukavice, a prostoriju nakon odlaska deteta očistiti i dezinfikovati.

(Kurir.rs/Tanjug)