Posle prve sudske presude po kojoj je klijent dobio povraćaj novca, agenti kažu da sad ne bi imali para da isplate sve putnike

Pandemija koronavirusa napravila je pravu pometnju i kada je reč o već uplaćenim turističkim aranžmanima, pa mnogima koji nisu otputovali nije jasno da li će i kada moći da odu na svoje putovanje, niti da li će dobiti svoj novac nazad.

Država je donela uredbu po kojoj građani koji su putovanja uplatili do 15. marta mogu da uzmu ili zamensko putovanje, ili da sačekaju povraćaj novca posle 1. januara 2022. godine, međutim, pojedini građani insistiraju da im se pare isplate što pre, pa su čak podneli tužbe protiv nekih tur-operatera.

0802-stefan-jokic.jpg
Stefan Jokić 

Slovo zakona

Nedavno je donesena prva sudska presuda prema kojoj je klijent dobio povraćaj novca od agencije. I dok Dejan Gavrilović, predsednik Udruženja potrošača Efektiva, tvrdi da se ta presuda naslanja na Zakon o zaštiti potrošača po kome su agencije dužne da svima koji to žele vrate novac, Aleksandar Seničić, direktor Nacionalne asocijacije turističkih agencija Juta, ističe da i oni imaju više presuda kojima su žalbe klijenta odbijene.

- Konkretno, ta presuda nije izvršna i postupak je još uvek u toku. Država je donela tu uredbu jer su zemlje poput Grčke, Bugarske, Hrvatske, Španije, Nemačke, Italije i drugih, gde najviše putuju naši građani, donele zakone da njihovi hotelijeri, kojima smo mi svi isplatili avans, ne moraju da vrate novac do 2022. godine ukoliko se ne iskoristi zamensko putovanje - rekao je Seničić za Kurir.

0613-tamara-trajkovic.jpg
Tamara Trajković 

On ističe da razume građane, ali naglašava da je jedini način da dobiju svoj novac nazad da turističke agencije opstanu:

- Turističke agencije nisu krive, one su dale novac inostranim partnerima. Nijedna agencija sad ne bi imala para da isplati sve putnike, a ako agencije zbog toga propadnu, na dobitku bi ostali samo stranci.

Rizik poslovanja

Sa druge strane, Dejan Gavrilović ističe da je prva presuda u korist klijenta agencije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, koji mora biti iznad sporne uredbe.

0904-profimedia.jpg
Profimedia 

- Problem je izbio u startu, kada su agencije rigidno nudile zamenska putovanja ili povraćaj novca tek za više od godinu dana, bez kamata, bez nekih benefita za ljude. Novac je dat inostranim partnerima, ali to je njihov rizik poslovanja. Agencija odgovara za svoje usluge prema putniku, a ako usluge nema, građani imaju pravo na povraćaj novca. Možda je neko ostao bez posla ili se razboleo, pa mu je taj novac sada hitno potreban - rekao je Gavrilović.

On smatra da ne treba osiguravajuće kuće da budu garant za putnike, već da se to radi putem bankarskih garancija.

GORAN PAPOVIĆ (NOPS)

Uredba favorizuje agencije

foto: Media Centar

Goran Papović, predsednik Nacionalne organizacije potrošača (NOPS), kaže za Kurir da vladina uredba o zamenskim putovanjima nije u skladu sa Zakonom o zaštiti potrošača, a usvojena je „da bi se malo umirili građani, ali i da se više pomogne turističkim agencijama“.

- Svi koji su prihvatili zamensko putovanje sada ne mogu da tuže agenciju za povrat novca. Sektor nadzora turističkih agencija je veoma loš, imamo ih preko 2.000, dok ih u Nemačkoj, recimo, ima samo pet. Pojedinci su tražili pomoć i olakšice od države, a nisu isplatili ni prethodni depozit za osiguranje putovanja, što tek sad isplivava na površinu. Mislim da ideja o vaučerima za zamenska putovanja u startu nije bila dobra po potrošače - kaže Papović.

Kurir.rs/ Jelena Pronić Foto: Medija Centar, Marina Lopičić