Za razliku od postojećih PCR i seroloških testova, nova metoda je jeftinija, jednostavnija i omogućuje brže otkrivanje zaraženih

Pored već postojećih PCR i seroloških testova, u Srbiji je počela primena i novih brzih antigenski testovi, koji pokazuju da li je neko pozitivan na koronavirus već za pola sata!

Ovi testovi su najpouzdaniji kod pacijenata u ranoj fazi infekcije, a njihova upotreba je pre svega značajna u situacijama kad postoji velika cirkulacija virusa među stanovništom i neophodno je što brže otkriti one koji su najzarazniji, odnosno nose visoku koncentraciju virusa u sebi. Ovi testovi uzimaju se brisom iz grla i nosa, a kako je najavljeno, biće besplatni za one za koje se sumnja da su zaraženi.

Bez dodatne opreme

Jelena Begović, naučna savetnica Instituta za molekularnu genetiku i inženjerstvo i koordinator projekta laboratorije „Vatreno oko“, objašnjava za Kurir da brzi antigenski testovi mere prisustvo ili odsustvo delova virusa, odnosno proteina na površini virusa SARS-CoV-2 koji predstavljaju antigene za naš imunski sistem.

- Antigenski testovi su brži, mere se u minutima, a ne u satima. Jeftiniji su i jednostavniji u smislu procedura izvođenja i ne zahtevaju dodatnu opremu. Naravno, i dalje su potrebni brisevi kao uzorci, tako da uzorkovanje i testiranje moraju obavljati zdravstveni radnici. Ovi testovi su najpouzdaniji kod pacijenata u ranoj fazi infekcije, kad je prisutna visoka koncentracija virusa, što je nekoliko dana pre i do pet-šest dana posle početka oboljenja. Pre i nakon ovog perioda smanjuje se njihova pouzdanost - ističe dr Begović i dodaje da brzi antigenski testovi imaju vrlo visoku specifičnost, čak blizu 100 odsto, što znači da nema lažno pozitivnih rezultata.

- Međutim, negativan rezultat nije dovoljno pouzdan, posebno ako osoba ima manju koncentraciju virusa u sebi i takvi se pacijenti na osnovu simptoma i procene lekara šalju dalje na testiranje RT-PCR testom - navodi ona.

Zlatni standard

Ipak, zlatnim standardom u dijagnostici kovida 19 smatraju se PCR testovi, koji se zasad rade samo u državnim ustanovama i laboratorijama, dok je dozvolu za serološka testiranja dobilo i 27 privatnih laboratorija.

Vrste testova

RT-PCR

  • Uzima se bris iz grla i nosa
  • Otkriva prisustvo virusa u organizmu
  • Rezultati za 24 do 48 sati
  • Može se raditi na lični zahtev u domovima zdravlja, institutima i zavodima za javno zdravlje
  • Cena testa na lični zahtev 6.000 dinara za naše državljane i 14.110 za strance

Serološki

  • Uzima se iz krvi
  • Otkriva prisustvo IgM antitela (koja govore da osoba trenutno ima virus) i IgG antitela (ukazuju da je virus preležan)
  • Rezultati za nekoliko sati
  • Mogu se raditi u državnim zdravstvenim ustanovama, kao i u 27 privatnih laboratorija
  • Cena testa u državnim ustanovama 1.200, a u privatnim od 1.800 do 4.500 dinara

Brzi antigenski

  • Uzima se bris iz grla i nosa
  • Otkriva virus u organizmu
  • Rezultati za pola sata
  • Mogu se raditi u državnim zdravstvenim ustanovama, ali ih nude i pojedine privatne
  • U državnim ustanovama besplatni za one kod kojih postoji sumnja, u privatnim koštaju oko 4.000 dinara

Dr Žarko Ranković Brža izolacija

Prof. dr Žarko Ranković, infektolog, kaže za Kurir da nijedan test nije sto odsto pouzdan, ali da su svi testovi koji se rade kod nas validni i imaju svoju svrhu.

- Brzi antigenski testovi su veoma važni jer će se pomoću njih brže dolaziti do rezultata, te će se oni koji su pozitivni brže izolovati, čime se smanjuje mogućnost prenošenja infekcije. Serološki testovi potvrđuju prisustvo antitela - IgM antitela nam govore da je osoba u svežoj infekciji, a IgG da je ranije bila u kontaktu s virusom. Svaki od njih ima svoj značaj, ali je za dokazivanje sveže infekcije najznačajniji PCR test. Međutim, rezultati kod njega zavise i od toga kako se uzima uzorak. Potrebno je dobro zagrebati sluzokožu ždrela ili nosa da bi se dobile čestice virusa i našli antigeni. Zbog toga, pored testova važnu ulogu imaju i lekari koji procenjuju zdravstveno stanje pacijenta i na osnovu kliničke slike.

Kurir.rs, Ružica Kantar