Kad je Slobodan Milošević seo u helikopter, pilot se okrenuo ka njemu, a potom mu rekao da ga je vozio i na Gazimestan 1989. godine. Isti pilot koji ga je vozio tada za Tuzlu, vozio ga je i na Gazimestan.

Ovaj detalj izručenja Slobodana Miloševića Hagu na Vidovdan 2001. godine ispričao je sinoć na RTS-u Čedomir Jovanović, tada član Demokratske stranke i šef poslaničke grupe DOS-a.

A kako tvrde upućeni, pilot je čuveni Vladan Kosić Kos, pukovnik policije i od 1. avgusta 2018. godine penzionisani komandant Helikopterske jedinice MUP-a Srbije.

- Dušan Mihajlović je obezbedio dva helikoptera koji su došli u Institut za bezbednost. Ja sam Miloševića priveo do helikoptera kojim je trebalo da bude prebačen u Tuzlu. Milošević me je tada pitao: "Znaš li koji je danas dan?" Nisam znao da mu odgovorim. "Ne znaš? Pa tako i izgledaš", rekao mi je tada. "Danas je Vidovdan", rekao je. Ušao je u helikopter, okrenuo se i rekao: "Aj zdravo, braćo Srbi" - ispričao je sinoć Jovanović.

Pilotu Kosiću letovi sa Miloševićem nisu bili jedini istorijski. Naprotiv. Cela karijera mu je bila takva.

Kosić je bio pilot luksuznog helikoptera "sikorski" i vozio predsednike naše države. Bio je i za komandama poslednjeg helikoptera JNA koji je napustio Sloveniju iz Brežica. Zatim je prebacio i poslednji iz Skoplja. U Mostaru, nad Nevesinjem, izvršio je "hapšenje u vazduhu" kolege Muslimana koji je pokušao da ukrade helikopter. Januara 1993. godine prebačan je iz Vojske u Jedinicu za specijalne operacije.

Tokom rata u Hrvatskoj je kao pouzdan određen da skoro svakog dana leti iz Mostara do blokirane kasarne u Zadru i da im nosi poštu i TV kasetu sa programom "Jutela".

- To su bili smutni ratni dani u kojima niko nikome nije verovao - kazao je Kosić nakon penzionisanja za Novosti.

Nije krio da su piloti DB-a leteli u ratu u Bosni i Krajini. Pričao je da su ga dvaput presreli NATO lovci u akciji zabrane leta i pretili radio-vezom da će da ga obore. Tokom oba leta prevozio je ranjenike.

- Nadzvučni lovac teško može da ulovi helikopter. Bitno je da pilot zna šta tada mora da uradi. NATO aviona sam se manje plašio nego naših švercera. Zategnu noću sajlu preko Drine da vuku robu, a mi svakog dana "brišemo" nad rekom. Jednom umalo da nastradam na toj "saobraćajnici" - ispričao je pilot.

Dvaput je tokom rata video kako se ispred njega ruši kolega u drugom helikopteru. Spasavao ih je... Veruje, međutim, da nije smrt u ratu najstrašnija.

- Kad je padala Krajina, poslat sam iz Beograda da prevezem helikopter sa Petrove gore. Negde kod Dvora na Uni, na putu u šumi naišao sam na "jugo" sa otvorenim vratima. U vreloj noći, pored auta, stajale su dve mlađe žene. Ratne udovice dva pokojna brata. Četvoro dece je bilo u kolima, a na krovu torbe i smotuljci. "Kude se ide za tu Srbiju?" - seća se pilot Kosić pitanja i slike od koje ne može da pobegne.

Vozio je Jovicu Stanišića posle sastanka u Karađorđevu na kojem je smenjen. Biljanu Plavšić je dovodio sa Pala do Miloševića kad je preuzimala državu od Radovana Karadžića.

U sećanju mu je mnogo tajnih operacija i jedna koju je narod na TV mogao da vidi:

- Takvu poplavu ne pamtim. Drugog dana nepogode bio sam u jednom od dva helikoptera koja su za 12 sati prevezla 2.000 ljudi od Obrenovca do Srema. Rekord nad rekordima. Posle, kad je došlo još helikoptera iz Mađarske, Belorusije, Švajcarke, Italije... komandovao sam sa 20 letelica plus Emir Kusturica sa svojom "pticom". Bože, što je tvrdoglav čovek, kao poplava...

Nikad nije pričao o helikopterskom prebacivanju Miloševića u Tuzlu na Vidovdan 2001. godine.

Poznato je samo da se radilo o operaciji zbunjivanja sa skoro istovremenim letovima tri različita helikoptera da se ne bi znalo u kojem je Milošević.

(Kurir.rs/Blic)